ناتان پیغمبری در یهودیه بود و در ایام داود و سلیمان وی مشیر و ترجمه نگار داود و سلیمان بود .
ناتان
فرهنگ فارسی
ناتان پیغمبری در یهودیه بود و در ایام داود و سلیمان وی مشیر و ترجمه نگار داود و سلیمان بود .
لغت نامه دهخدا
ناتان. ( اِخ ) ناتان ( به معنی داده شده ) پیغمبری در یهودیه بود در ایام داود و سلیمان وی مشیر و ترجمه نگار داود و سلیمان بود و چون از عزمی که داود برای بنای هیکل داشت مطلع گشت در خلال این احوال خدای تعالی وی را الهام فرمود که به داود اخبار دهد که خداوند رای و قصد وی را تحسین فرموده لیکن اتمام آن را به پسرش موکول داشته ، علیهذا داود از برای نیل بدین موهبت عظمی سجده شکرانه بجای آورد. و چون داود در مطلب اوریا عصیان ورزید خداوند ناتان را از برای تنبیه وی مأمور داشته فرمود که وی را از قصاص و انتقام بترساند. اما معلوم نیست که این ناتان پدر «عزریاهو» رئیس وکلا و پدر«زابود» کاهن بود، یا اینکه مرد دیگری است که به این اسم نامیده شده است. ( از قاموس کتاب مقدس ص 864 ).
ناتان .(اِخ ) نام پادشاه نبطی هاست که در اواخر قرن هفتم پیش از میلاد میزیسته و بنقل کتیبه های آشوری به دست آشور بانی پال مغلوب شده . رجوع به تاریخ اسلام ص 15 شود.
ناتان . (اِخ ) ناتان (به معنی داده شده ) پیغمبری در یهودیه بود در ایام داود و سلیمان وی مشیر و ترجمه نگار داود و سلیمان بود و چون از عزمی که داود برای بنای هیکل داشت مطلع گشت در خلال این احوال خدای تعالی وی را الهام فرمود که به داود اخبار دهد که خداوند رای و قصد وی را تحسین فرموده لیکن اتمام آن را به پسرش موکول داشته ، علیهذا داود از برای نیل بدین موهبت عظمی سجده ٔ شکرانه بجای آورد. و چون داود در مطلب اوریا عصیان ورزید خداوند ناتان را از برای تنبیه وی مأمور داشته فرمود که وی را از قصاص و انتقام بترساند. اما معلوم نیست که این ناتان پدر «عزریاهو» رئیس وکلا و پدر«زابود» کاهن بود، یا اینکه مرد دیگری است که به این اسم نامیده شده است . (از قاموس کتاب مقدس ص 864).
دانشنامه عمومی
انجیل متی و لوقا نَسَب نامه ی عیسی را تا ابراهیم ذکر می کنند. اما متی اجداد مسیح را تا سلیمان پسر داوود می برد (متی ۱: ۶)، در حالیکه انجیل لوقا آنرا تا ناتان پسر داوود می رساند (لوقا ۳: ۳۱).
۱-http://zinati.eu/Jesus_Christus_Masih.htm
دانشنامه آزاد فارسی
(در عبری به معنی «بخشنده») در عهد عتیق، پیامبری که جانشین سموئیل در مقام رایزن داود شد. رویارویی های اخلاقی او با شاه حکایت از اقتدار انبیای بنی اسرائیل دارد (دوم سموئیل ۷ و اول تواریخ ۱۷). بنابر عهد عتیق، او داود را از ساخت معبدی برای استقرار «تابوت عهد» باز داشت و گفت که به فرمان خدا معبد باید در دورۀ سلطنت جانشین او بنا شود.