کلمه جو
صفحه اصلی

رؤیت هلال از دیدگاه علما

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رؤیت هلال از دیدگاه علما (کتاب). در این مقاله یه معرفی کتاب رؤیت هلال اختصاص یافته که در پنج مجلد تهیه شده و از سری کتایهای نشر میراث فقهی می باشد.
میراث فقهی طرحی است که طی آن چهل موضوع مهم, عامّ البلوی و امروزی فقهی به شکلی نو و سبکی ویژه, مورد بحث قرار می گیرد و آثار فقهی مربوط به آن موضوعات از صدر اسلام تاکنون, شناسایی, دسته بندی, تصحیح یا معرفی, و منتشر می شود. میراث فقهی کمک فراوانی به فقه پژوهان برای استنباط می کند و تقریباً نیمی از زحمت استنباط را از دوش آنان برمی دارد.نخستین موضوع میراث فقهی, غنا و موسیقی , در سه مجلّد و در حدود سه هزار صفحه, در سال های ۷۷ـ۱۳۷۶ منتشر شده است.دومین موضوع میراث فقهی به رؤیت هلال اختصاص یافته که در پنج مجلد و در حدود چهار هزار صفحه, مراحل نشر را می گذراند.
فوابده
نشر میراث فقهی بدین شیوه فوایدی دارد که اهمّ آنها به اجمال عبارت است از:الف. صرفه جویی در فرصت فاضلان و فقه پژوهان;ب. جلوگیری از کارهای کم مایه و تکراری و بدون استناد به منابع پیشین;ج. روشن شدن سیر تاریخی مسئله, و علل پرداختن فقیهان به آن;د. استقصای ادله مسئله و روایات آن و تبویب آنها به شکلی نو;هـ. مشخص شدن تأثیرگذاری و تأثیرپذیری فقیهان بر یکدیگر و از یکدیگر;و. احیای میراث عالمان فروغ گستر شیعه و نمایان شدن حجم کارنامه فقهی آنان;ز. روشن شدن و تصحیح اشتباه های فهرست ها و کتاب شناسی ها.
بخش های هفتگانه
میراث فقهی۲: رؤیت هلال مشتمل بر هفت بخش است. بدین ترتیب:بخش اول: آیات رؤیت هلال.بخش دوم: رساله های رؤیت هلال.بخش سوم: آرای فقیهان در رؤیت هلال.بخش چهارم: مباحث هَیَوی رؤیت هلال.بخش پنجم: مذاهب دیگر و رؤیت هلال.بخش ششم: کتاب شناسی رؤیت هلال.بخش هفتم: احادیث رؤیت هلال.
آیات رؤیت هلال
...


کلمات دیگر: