کلمه جو
صفحه اصلی

باب دار الندوه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باب دار الندوه، از درهای ضلع شمالی مسجدالحرام می باشد.
باب دار الندوه پنجمین در از درهای ضلع شمالی مسجدالحرام از سمت غرب بود که در گسترش دوره منصور عباسی (حک: ۱۳۶-۱۵۸ق.) به سال ۱۳۰ق. و در پی پیوستن بخشی از دار الندوه (مرکز مشاوره قریش پیش از اسلام) به مسجدالحرام، در میان درهای قعیقان و دار شیبة بن عثمان ساخته شد. پس از پیوستن کامل دار الندوه به مسجدالحرام به سال ۲۸۱ق. در حکومت معتضد عباسی (حک: ۲۷۹-۲۸۹ق.) این در برداشته شد و بر دیوار خارجی دار الندوه سه در ساختند که نخستین در از سمت غرب به باب دار الندوه مشهور گشت. ابن جبیر و ابن بطوطه از هر سه در با عنوان باب دار الندوه یاد کرده اند.
قدمت دار الندوه
باب دار الندوه ساخته شده در دوران معتضد در سمت غربی دار الندوه کار گذاشته شده بود و از این رو، از سده ۹ق. به آن باب زیاده دار الندوه غربی نیز گفته شد. در سده های پسین، از این باب با نام های دیگر نیز یاد شده است؛ از جمله: باب زیاده منفرد در سده ۹ق. به سبب متمایز شدن این در از باب زیاده شمالی یا بدین علت که این در، بر خلاف دو در دیگر، دارای یک ورودی بود ؛ و باب القطبی از سده ۱۴ق. به سبب سکونت خاندان قطب الدین نهروالی (م. ۹۹۰ق.) صاحب کتاب الاعلام باعلام بیت الله الحرام در نزدیک آن.
شکل ظاهری دارالندوه
این باب که با یک ورودی کوچک و یک لنگه در دارای یک طاق به وسعت ۵/۲ متر ساخته شده بود، در گسترش های دوران مملوکی (حک: ۶۴۸-۹۲۲ق.) و عثمانی (حک: ۶۹۹-۱۳۴۱ق.) تغییر نیافت و تنها به سال ۸۲۶ق. در آن تعویض شد و به سال۸۳۰ق. پله هایی برای جلوگیری از ورود سیل به درون مسجد ساخته شد. در گسترش سال ۱۱۳۷ق. در دوران حکومت سلطان احمد سوم عثمانی، ۱۳ پله این در، تعویض گشت. سرانجام باب دار الندوه در گسترش اول دوران سعودی به سال ۱۳۸۱ق. برداشته شد.

[ویکی حج] باب دارالندوه: از درهای ضلع شمالی مسجدالحرام می باشد. این باب در گسترش دوره منصور عباسی در سال ۱۳۰ق. و در پی پیوستن بخشی از دارالندوه به مسجدالحرام، در میان درهای قعیقان و دار شیبة بن عثمان ساخته شد ولی پس از پیوستن کامل دارالندوه به مسجدالحرام در سال ۲۸۱ق. در حکومت معتضد عباسی، این در برداشته شد و بر دیوار خارجی دارالندوه سه در ساختند که نخستین در از سمت غرب به باب دارالندوه مشهور شد. این باب با نام های دیگری چون باب زیاده دارالندوه غربی، باب زیاده منفرد، باب زیاده شمالی، باب القطبی، یاد شده است. این باب در گسترش اول دوران سعودی به سال ۱۳۸۱ق. برداشته شد.
باب دار الندوه پنجمین در از درهای ضلع شمالی مسجدالحرام از سمت غرب بود که در گسترش دوره منصور عباسی (حک: 136-158ق.) به سال 130ق. و در پی پیوستن بخشی از دارالندوه (مرکز مشاوره قریش پیش از اسلام) به مسجدالحرام، در میان درهای قُعَیقَان و دار شیبة بن عثمان ساخته شد.
پس از پیوستن کامل دار الندوه به مسجدالحرام به سال 281ق. در حکومت معتضد عباسی (حک: 279-289ق.) این در برداشته شد و بر دیوار خارجی دارالندوه سه در ساختند که نخستین در از سمت غرب به باب دارالندوهمشهور گشت. ابن جبیر و ابن بطوطه از هر سه در با عنوان باب دارالندوه یاد کرده اند.


کلمات دیگر: