۱- هر یک از موعودان دین زردشتی.دراوستا مکرر از سوشیانتهایی نام برده شده که در
آخر الزمان ظهور کنند و غالبا از آخرین سوشیانت - که پس از ظهور او قیامت خواهد بود- اسم برده شده . بنا بسنت زردشتی سه هزار سال اخیر عمر جهان مادی عهد سلطنت و روحانی زردشت و سه پسر آینده اوست که هر یک بفاصله هزار سال از یکدیگر پای بدایره وجود گذارند . نامهای این سه پسر و اسامی مادران آنان و محل تولد ایشان در اوستا مندرج است . اما وقت ظهور آنان در اوستا تعیین نشده همین قدر بر می آید که در آخر الزمان ظهور خواهند کرد ولی در کتب پهلوی وقت تقریبی معلوم است . اسامی سوشیانتها در فروردین یشت ( بندهای ۱۲۸ و ۱۲۹ ) چنین آمده : [ بفروهر اوخشیت ارته مقدس درود میفرستیمبفروهر او خشیت نمنگه درود میفرستیم بفروهر استوت ارته درود میفرستیمبان کسی که به سوشیانت پیروز گر موسوم خواهد شد و به استوت ارته موسوم خواهد شد.او را ازین رو سوشیانت نامند که او بهمه موجودات مادی سود بخشد او را ازین جهت استوت ارته گویند که آنچه در جهان دارای جسم و جانی است از پرتو او بیک زندگانی فنا ناپذیر رسد تا آنکه جنس دو پا ضد دروغ مقاومت تواند نمود تا آنکه پاکدینان در ستیزه ضد دشمنان ایستادگی توانند کرد ] معنی لفظی او خشیت ارته کسی است که قانون مقدس را می پروراند . امروز این اسم را [ او شیدر ] یا [
هوشیدر ] گویند . دومین موعود که او خشیت نمنگه است بمعنی کسی است که فزاینده یا پرورننده نماز و ستایش است. امروز [ اوشیدر ماه ] یا [ هوشیدرماه ] گویند. سومین موعود استوت ارته لفظا بمعنی کسی است که مظهر و پیکر قانون مقدس است . ۲- بالاخص : آخرین موعود زردشتی یعنی استوت ارته . ( پور داود . سوشیانس )
نجات دهنده هر یک از موعودان دین زردشتی