کلمه جو
صفحه اصلی

قائم ال محمد

فرهنگ فارسی

( قائم آل محمد ) مهدی بن حسن لقب امام دوازدهم شیعیان .

دانشنامه عمومی

قائم آل محمد. قائم (به عربی: القائم) در لغت به چم (معنای) برخاسته است.مسلمانان -هم چون پیروان بسیاری ادیان باورمند به کتاب آسمانی- باور دارند که در آخرالزمان فردی قیام (ظهور) می کند و همه جهان را از عدل و داد پر می کند.
مکتب قائم آل محمد، پایگاه معارف اهل بیت
غلامحسین تاجری نسب (۱۳۸۷)، فرجام شناسی حیات انسان (ریشه و پیشینه و اساس دینی مهدویت)، تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر
سیّد ثامر هاشم العمیدی (۱۳۸۷)، در انتظار ققنوس (کاوشی در قلمرو موعودشناسی و مهدی باوری)، ترجمهٔ مهدی علیزاده، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نسخه PDF بخش اول: موعودشناسی، پایگاه تراث؛ متن کامل کتاب، مرکز تعلیمات اسلامی واشینگتن.
مأخذشناسی «حضرت مهدی»، پایگاه حوزه.
سید هاشم بحرانی، المحجة فیما نزل فی القائم الحجّة
محمدباقر مجلسی، مهدی موعود (بحار الانوار، جلد ۱۳)، ترجمهٔ علی دوانی، دارالکتب الاسلامیه
اهل سنت مهدی را شخصی از تبار پیامبر اسلام می دانند که در آخر زمان قیام خواهدکرد.
شیعیان نیز مهدی را شخصی از تبار پیامبر اسلام می دانند. در زمان جعفر صادق امام ششم، برخی شیعیان او را قائم دانستند ولی او گفت قائم منتظر نیست و او ظهور خواهد کرد. امروزه بیشتر شیعیان قائم را امام دوازدهم، حجة بن الحسن العسکری می دانند و منتظر ظهور او هستند.
آنان باور دارند او در سال ۲۵۵ هجری زاده شده و به غیبت رفته ولی عمر بسیار طولانی دارد و همچنان زنده است؛ ایشان باور دارند آن امام در آخرالزمان ظهور خواهدکرد. در روایات شیعیان این لقب رواج فراوانی دارد.

دانشنامه آزاد فارسی


دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] قائم آل محمد. قائم آل محمد از القاب امام زمان(عج) که یادآور قیام موعود در آخرالزمان است. هرچند در بسیاری از روایات منظور از قائم، امام مهدی است ولی در بخش دیگری از روایات، این لقب در مورد سایر ائمه(ع) نیز به عنوان قیام کننده به امر خدا به کار رفته است. گروهی از شیعیان در قرن دوم و سوم، برخی از امامان و حتی فرزندان امامان را به عنوان قائم موعود پنداشته و در انتظار ظهور آنها بوده اند.
در بخشی از روایات، «قائم آل محمد» به عنوان یکی از القاب امام زمان(عج) شمرده شده است. ولی در بخشی دیگر از روایات منظور از قائم، حضرت مهدی نیست بلکه مراد، قیام کننده به حق است. کلینی در کتاب کافی بابی با عنوان «فی أنّ الائمة کلهم قائمون بامر الله» (امامان همگی قیام کننده به امر خدا هستند) گشوده است. از تعابیری همچون «هو قائم اهل زمانه» و «کلنا قائم بامر الله» و مانند آن در روایات نیز برمی آید که لفظ قائم، لزوماً مختص حضرت مهدی نیست.
از آنجا که قیام امام زمان (عج) برجسته ترین فصل زندگی آن حضرت است، این لقب همواره در سخن معصومین مورد تاکیدقرار گرفته است. در برخی روایات به این علت تصریح شده است از جمله:


کلمات دیگر: