کتاب التفسیر معروف به تفسیر قمی و تفسیر علی بن ابراهیم قمی، تفسیری از قرآن به شیوه روائی است که علاوه بر روایات امامان شیعه، توضیحات نویسنده کتاب را هم دربردارد. غالب روایات این کتاب از علی بن ابراهیم قمی و ابوجارود است.
سیدمحمدجواد شبیری. «تفسیر علی بن ابراهیم قمی ». دانشنامه جهان اسلام.
«]». گروه تحقیقاتی علوم و معارف اسلامی احتجاج. تداخل پیوند خارجی و ویکی پیوند (کمک)
این تفسیر پایه و اساس بسیاری از تفاسیر شیعه است و بسیاری از روایات آن از جعفر صادق و محمد باقر، با واسطه های کمی روایت شده است. علت اینکه در بعضی از کتابها نام این تفسیر را «تفسیر الصادقین» نوشته اند همین است.
شیخ نجاشی (ش ۶۸۰) و شیخ طوسی (ش ۳۸۰) وجود این کتاب را تأیید کرده اند اما در تفسیر فعلی حدیث هایی وجود دارد که از راویان بعد از علی بن ابراهیم است یا با دو واسطه از پدر علی بن ابراهیم روایت شده است در حالی که علی بن ابراهیم مستقیماً از پدرش روایت می کرده است.
آقا بزرگ تهرانی در الذریعه معتقد است که تفسیر فعلی نوشته عباس بن محمد از سادات موسوی است که برای ترویج ابن کتاب در مازندران که جارودی مذهب بودند، روایاتی از ابوجارود را به آن افزوده است. علی ریاحی نبی، این نظریه را مردود می داند چرا که در بعضی جاهای کتاب آمده است «حدثنی محمد بن عباس» که معلوم می شود حداقل در این موارد نویسنده شخصی غیر از او است.
سیدمحمدجواد شبیری. «تفسیر علی بن ابراهیم قمی ». دانشنامه جهان اسلام.
«]». گروه تحقیقاتی علوم و معارف اسلامی احتجاج. تداخل پیوند خارجی و ویکی پیوند (کمک)
این تفسیر پایه و اساس بسیاری از تفاسیر شیعه است و بسیاری از روایات آن از جعفر صادق و محمد باقر، با واسطه های کمی روایت شده است. علت اینکه در بعضی از کتابها نام این تفسیر را «تفسیر الصادقین» نوشته اند همین است.
شیخ نجاشی (ش ۶۸۰) و شیخ طوسی (ش ۳۸۰) وجود این کتاب را تأیید کرده اند اما در تفسیر فعلی حدیث هایی وجود دارد که از راویان بعد از علی بن ابراهیم است یا با دو واسطه از پدر علی بن ابراهیم روایت شده است در حالی که علی بن ابراهیم مستقیماً از پدرش روایت می کرده است.
آقا بزرگ تهرانی در الذریعه معتقد است که تفسیر فعلی نوشته عباس بن محمد از سادات موسوی است که برای ترویج ابن کتاب در مازندران که جارودی مذهب بودند، روایاتی از ابوجارود را به آن افزوده است. علی ریاحی نبی، این نظریه را مردود می داند چرا که در بعضی جاهای کتاب آمده است «حدثنی محمد بن عباس» که معلوم می شود حداقل در این موارد نویسنده شخصی غیر از او است.
wiki: تفسیر قمی