کلمه جو
صفحه اصلی

عرفیه خاصه

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عرفیه خاصه، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای قضیه مرکب از عرفیه عامه و قید لادوام ذاتی است.
عرفیه خاصه یکی از اقسام قضایای موجهه مرکبه و عبارت از قضیه عرفیه عامه ای است که به قید «لادوام ذاتی» مقید شده است. معنای قضیه عرفیه خاصه این است که دوام ثبوت محمول برای موضوع، به دوام وصف است، نه به دوام ذات موضوع؛ بنابراین، احتمال دوام محمول به دوام ذات موضوع در این قضیه نفی می شود. قید لا دوام، متضمن یک قضیه مطلقه عامه است؛ مثلاً در قضیه «هر درختی دائماً در حال رشد و نموّ است، مادام که درخت است، نه همیشه» قید «نه همیشه» (که همان قید لادوام است) به این قضیه مطلقه عامه اشاره دارد که «هیچ درختی بالفعل نامی نیست». بنابراین عرفیه خاصه، مرکب است از: عرفیه عامه صریح و مطلقه عامه ای که به واسطه لفظ «لادائماً»، «نه همیشه» و مانند آن، به آن اشاره می شود و آن دو قضیه در ایجاب و سلب با یکدیگر مخالف و در کلیت و جزئیت با هم موافق اند. این قضیه را «خاصه» گویند، زیرا اخص از عرفیه عامه است. وجه اخص بودن آن، این است که در عرفیه عامه با فرض دوام ذات موضوع، هر دو احتمال دوام و عدم دوام ثبوت محمول برای موضوع وجود دارد، اما عرفیه خاصه دلالت دارد بر عدم دوام ثبوت محمول برای موضوع با فرض دوام ذات موضوع. مثال دیگر: «هر کس در خواب است تا زمانی که در خواب است از همه چیز غفلت دارد، نه همیشه». معنای نه همیشه (که بیان گر یک قضیه مطلقه عامه است) آن است که «هر کس که در خواب است در یکی از زمان ها غافل نیست.»
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • مجتهد خراسانی (شهابی)، محمود، رهبر خرد.• فرصت شیرازی، میرزا محمد، اشکال المیزان.• مظفر، محمدرضا، المنطق.
۱. ↑ مظفر، محمدرضا، المنطق، ص۱۷۹.
...


کلمات دیگر: