کلمه جو
صفحه اصلی

چشم بر هم زدن

فارسی به انگلیسی

blink, glance, to wink (the eyes), to bat an eyelid

to wink (the eyes), to bat an eyelid


blink, glance


لغت نامه دهخدا

چشم برهم زدن. [ چ َ/ چ ِ ب َ هََ زَ دَ ] ( مص مرکب ) لَمح. طَرف. ( ترجمان القرآن جرجانی ). کنایه از لحظه کوتاه :
نمانم که بر هم زند تیز چشم
نگویم سخن پیش او جز بخشم.
فردوسی.
|| غمزه کردن. ( ناظم الاطباء ).

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] چشم بر هم زدن (قرآن). از چشم بر هم زدن که در واقع برای کاری که خیلی سریع انجام شود استفاده می شود، در قرآن برایش مثال زده است.
آصف بن برخیا، برای حاضر ساختن تخت بلقیس با یک چشم بر هم زدن، در برابر سلیمان علیه السلام اقدام کرد.قال یـایها الملؤا ایکم یاتینی بعرشها قبل ان یاتونی مسلمین• قال الذی عنده علم من الکتـب انا ءاتیک به قبل ان یرتد الیک طرفک فلما رءاه مستقرا عنده...(سلیمان) گفت: «ای بزرگان! کدام یک از شما تخت او را برای من می آورد پیش از آنکه به حال تسلیم نزد من آیند؟»•(امّا) کسی که دانشی از کتاب (آسمانی) داشت گفت: «پیش از آنکه چشم بر هم زنی، آن را نزد تو خواهم آورد!» و هنگامی که (سلیمان) آن (تخت) را نزد خود ثابت و پابرجا دید گفت: «این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را بجا می آورم یا کفران می کنم؟! و هر کس شکر کند، به نفع خود شکر می کند؛ و هر کس کفران نماید (بزیان خویش نموده است، که) پروردگار من، غنیّ و کریم است!» (آن کس که تخت بلقیس را آورد، آصف بن برخیا وزیر حضرت سلیمان علیه السّلام بود.) .
احضار تخت بلقیس
در یک چشم بر هم زدن تخت او حاضر است !سرانجام فرستادگان ملکه سبا هدایا و بساط خود را برچیدند و به سوی کشورشان بازگشتند و ماجرا را برای ملکه و اطرافیان او شرح دادند همچنین عظمت اعجازآمیز ملک سلیمان و دستگاهش را بیان داشتند که هر یک از اینها دلیلی بود بر اینکه او یک فرد عادی و پادشاه نیست، او به راستی فرستاده خدا است و حکومتش نیز یک حکومت الهی است .در اینجا برای آنها روشن شد که نه تنها قادر بر مقابله نظامی با او نیستند بلکه اگر فرضا بتوانند مقابله کنند به احتمال قوی مقابله با یک پیامبر پر قدرت الهی است .لذا ملکه سبا با عده ای از اشراف قومش تصمیم گرفتند به سوی سلیمان بیایند و شخصا این مساله مهم را بررسی کنند تا معلوم شود سلیمان چه آئینی دارد؟
تشبیه زمان وقوع قیامت
زمان وقوع قیامت، را به یک چشم بر هم زدن تشبیه کرده اند.... وما امر الساعة الا کلمح البصر او هو اقرب...غیب آسمانها و زمین، مخصوص خداست (و او همه را می داند)؛ و امر قیامت (بقدری نزدیک و آسان است) درست همانند چشم برهم زدن، و یا از آن هم نزدیکتر؛ چرا که خدا بر هر چیزی تواناست! . کوتاه سخن اینکه ساعت، یکی از غیب های آسمان ها و زمین است و آیه شریفه یعنی آیه (و لله غیب السموات و الارض) ملکیت خدای را نسبت به خود این غیب اعلام فرموده نه ملکیتش نسبت به علم غیب را خلاصه نفرموده خدا علم غیب آسمان ها و زمین را دارد بلکه فرموده غیب آسمان ها و زمین را دارد، و از سیاق آیه استفاده می شود که جمله (و لله غیب ...) توطئه و زمینه چینی است برای گفتن (و ما امر الساعة الا کلمح البصر ...) پس می توان گفت که جمله مزبور بمنظور احتجاج آورده شده .مفاد اینکه فرمود: امر ساعت (قیامت) مانند چشم بر هم زدن یا نزدیک تر از آن است.


کلمات دیگر: