کراوتراک (به آلمانی: Krautrock) نوعی موسیقی تلفیقی از راک و الکترونیک است که در اواخر دهه ۱۹۶۰ در آلمان غربی ایجاد شد. این سبک توسط رسانه های انگلیسی زبان مورد توجه قرار گرفت و به این وسیله به شهرت رسید. پس از آن، رسانه های آلمان، نام «کراوتراک» را به تمامی گروه هایی که در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی در آلمان غربی فعالیت می کردند، اطلاق کردند. در حالی که خارج از آلمان، بسیاری از گروه های اکسپریمنتالی که اغلب (اما نه همیشه) از سینث سایزر و سازهای الکترونیک استفاده می کردند، به عنوان بخشی از جنبش کراوتراک در نظر گرفته شدند.
Pegg, Nicholas (2004) . The Complete David Bowie. London: Reynolds & Hearn. ISBN 1-903111-73-0.
Mera, Miguel and David Burnand (2006). European Film Music. Ashgate Publishing. pp. ۱۱۸. ISBN 0754636593.
Wilson, Andy (2006). Faust: Stretch Out Time, ۱۹۷۰–۱۹۷۵. Andy Wilson. pp. ۲. ISBN 095506645X.
Manning, Peter (2004). Electronic and Computer Music. Oxford University Press. pp. ۱۷۵. ISBN 0195170857.
در ابتدا رسانه های انگلیسی زبان از این نام برای اشاره به موسیقی زمان خود و نه نوع موسیقی مخصوص به یک منطقه، سبک یا جنبش استفاده می کردند و این در حالی بود که موسیقی بسیاری از گروه های کراوتراک، شباهتی به موسیقی گروهی دیگر نداشت. جان پیل، دی جی بی بی سی به گسترده شدن استفاده از واژه کراوتراک برای گروهایی که خارج از آلمان فعالیت می کردند کمک بسیاری کرد.
موسیقی کراوتراک کم تر شباهتی به بلوز و راک اند رول سنتی که در آن زمان در ایالات متحده و انگلستان رایج بود داشت. کراوتراک به تکامل موسیقی الکترونیک و موسیقی امبینت کمک شایانی کرد و باعث شد تا زمینه برای تولد سبک های جدیدی مانند پست پانک، آلترنیتیو راک و موسیقی نیو ایج فراهم آید. از گروه های برجسته کراوتراک می توان به کن، آمن دل ۲، اش را تمپل، فاوست، پوپول وه، کلاستر، تنجرین دریم، کلاوس شولتز، نئو! و کرافت ورک اشاره کرد.
در آلمان شرقی، همزمان با محبوبیت کراوت راک، موسیقی اُست راک پا به عرصه وجود نهاد.
Pegg, Nicholas (2004) . The Complete David Bowie. London: Reynolds & Hearn. ISBN 1-903111-73-0.
Mera, Miguel and David Burnand (2006). European Film Music. Ashgate Publishing. pp. ۱۱۸. ISBN 0754636593.
Wilson, Andy (2006). Faust: Stretch Out Time, ۱۹۷۰–۱۹۷۵. Andy Wilson. pp. ۲. ISBN 095506645X.
Manning, Peter (2004). Electronic and Computer Music. Oxford University Press. pp. ۱۷۵. ISBN 0195170857.
در ابتدا رسانه های انگلیسی زبان از این نام برای اشاره به موسیقی زمان خود و نه نوع موسیقی مخصوص به یک منطقه، سبک یا جنبش استفاده می کردند و این در حالی بود که موسیقی بسیاری از گروه های کراوتراک، شباهتی به موسیقی گروهی دیگر نداشت. جان پیل، دی جی بی بی سی به گسترده شدن استفاده از واژه کراوتراک برای گروهایی که خارج از آلمان فعالیت می کردند کمک بسیاری کرد.
موسیقی کراوتراک کم تر شباهتی به بلوز و راک اند رول سنتی که در آن زمان در ایالات متحده و انگلستان رایج بود داشت. کراوتراک به تکامل موسیقی الکترونیک و موسیقی امبینت کمک شایانی کرد و باعث شد تا زمینه برای تولد سبک های جدیدی مانند پست پانک، آلترنیتیو راک و موسیقی نیو ایج فراهم آید. از گروه های برجسته کراوتراک می توان به کن، آمن دل ۲، اش را تمپل، فاوست، پوپول وه، کلاستر، تنجرین دریم، کلاوس شولتز، نئو! و کرافت ورک اشاره کرد.
در آلمان شرقی، همزمان با محبوبیت کراوت راک، موسیقی اُست راک پا به عرصه وجود نهاد.
wiki: کراوت راک