کلمه جو
صفحه اصلی

توحید ذاتی

فرهنگ فارسی

آنست که ذات او را یگانه بدانی .

لغت نامه دهخدا

توحید ذاتی. [ ت َ / تُو دِ ] ( ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) آنست که ذات او را [ خدا را ] یگانه بدانی. ( فرهنگ علوم عقلی ). رجوع به توحید شود.

دانشنامه عمومی

قرآن و روایات به روشنی بر یگانگی و بی همتایی خدا و تعدد ناپذیری ذات مقدس او دلالت دارد. از جمله آیات قرآن کریم در این باره عبارتند از:خدا گواهی می دهد که معبودی جز او نیست و فرشتگان و صاحبان دانش گواهی می دهند، در حالی که خدا در تمام عالم به عدالت قیام دارد؛ معبودی جز او نیست که هم توانا و هم حکیم است.در این آیه خداوند، فرشتگان و عالمان به روشنی بر توحید شهادت می دهند. در آیه ای دیگر آمده است:بگو: خدا، یکتا و یگانه است؛ خدای صمد، نه کس را زاده، نه زاییده از کس و برای او هیچ گاه شبیه و مانندی نبوده است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] توحید و یگانگی خدای متعال، اصطلاحات گوناگونی در فلسفه و کلام و عرفان دارد که مهم ترین اصطلاحات فلسفه آن عبارت است از:
می توان دو معنای نخست (توحید در وجوب وجود و توحید به معنای بساطت و عدم ترکیب) را معنای توحید ذاتی دانست.
از برجسته ترین صفات خداوند متعال آن است که او یگانه است و دومی برای او نیست. این همان است که در زبان متکلمان توحید ذاتی خوانده شده و به معنای نفی مثل و مانند از خدا است.
[ویکی فقه] توحید ذاتی (کلام). توحید به معنای یگانگی و یکتایی خداوند است.
توحید ذاتی یعنی اینکه ذات خداوند یکتاست و یکتایی ذات دو معنا دارد:
← معنای اول
۱. ↑ ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ص۹۵-۹۴، قم، نصایح، ۱۳۸۱.۲. ↑ مصباح یزدی، محمدتقی، خداشناسی در قرآن، ص۱۰۷ ـ ۱۰۵، قم، مؤسسه امام خمینی.۳. ↑ مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش فلسفه، ج۲، ص۳۷۸، تهران، سازمان تحقیقات اسلامی، ۱۳۷۷.۴. ↑ نصیرالدین طوسی، محمد بن حسن، کشف المراد، ص ۲۹۱، تصحیح حسن حسن زاده آملی، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۰۷ق.۵. ↑ نصیرالدین طوسی، محمد بن حسن، کشف المراد، ص ۶۱، تصحیح حسن حسن زاده آملی، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۰۷ق.۶. ↑ سبحانی، جعفر، اندیشه اسلامی ۱، ص۱۴۲، قم، معارف، ۱۳۸۵.
منبع
سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «اقسام توحید»، عنوان توحید ذاتی.
...


کلمات دیگر: