کلمه جو
صفحه اصلی

معاشرت بهشتیان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] معاشرت بهشتیان (قرآن). اهل بهشت در بهشت با یکدیگر هم نشین هستند و با هم معاشرت می کنند.
اهل بهشت با یکدیگر، در بهشت همنشین هستند با با یکدیگر معاشرت میکنند.ومن یطع الله والرسول فاولـئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین والصدیقین والشهداء والصـلحین وحسن اولـئک رفیقا.و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز،) همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان ؛ و آنها رفیقهای خوبی هستند! .در این آیه یکی دیگر از افتخارات کسانی که مطیع فرمان خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سـلم ) بـاشـنـد بـیـان شـده ، و در حـقـیـقـت ، امـتـیـازاتـی را کـه در آیـات قـبـل گذشت ، تکمیل می کند، و آن همنشینی با کسانی است که خداوند، نعمت خود را بر آنها تمام کرده است (و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم ).و هـمـانـطـور کـه در سوره حمد ، بـیـان شـده اسـت کـسـانـی کـه مـشـمول این نعمتند، همواره در جاده مستقیم گام برمی دارند و کوچکترین انحراف و گمراهی ندارند. اولـئک لهم رزق معلوم• فی جنت النعیم• قال قائل منهم انی کان لی قرین• یقول اءنک لمن المصدقین.برای آنان (= بندگان مخلص ) روزی معیّن و ویژه ای است، •در باغهای پر نعمت بهشت؛ •کسی از آنها می گوید: «من همنشینی داشتم... •که پیوسته می گفت: آیا (به راستی) تو این سخن را باور کرده ای... .
گفتگوی بین اهل بهشت
این جمله گفتگویی را که بین اهل بهشت رخ می دهد حکایت کرده و می فرماید: بعضی از ایشا ن احوال بعضی دیگر را می پرسند، و بعضی ، آنچه در دنیا بر سرش آمده برای دیگران حکایت می کند و سرانجام ، رشته سخنشان بدینجا می رسد که با بعضی از اهل دوزخ که در وسط آتش قرار دارند سخن می گویند.پس ضمیر جمع در جمله ((فاقبل بعضهم علی بعض یتساءلون (( به اهل بهشت از بندگان مخلص خدا برمی گردد. و معنای ((تسائل : پرسش طرفینی (( - همان طور که گفتیم - این است که : حال یک دیگر را می پرسند، که چه بر سرشان گذشت .و معنای جمله ((قال قائل منهم انی کان لی قرین (( این است که : یکی از اهل بهشت به دیگران می گوید: من در دنیا رفیقی داشتم که از بین مردم تنها او را انتخاب کرده بودم ، و او تنها مرا رفیق خود گرفته بود. این آن معنایی است که از سیاق استفاده می شود.ولی بعضی از مفسرین گفته اند: ((مراد از ((قرین (( همزادی از شیطانها است و لیکن این حرف صحیح نیست ؛ زیرا قرآن کریم داشتن قرین از شیطانها را تنها برای کسانی قائل است که از ذکر خدا و یاد او غافلند، و اما مخلصین از داشتن چنین قرین هایی ، در عصمت الهی قرار دارند، و نیز خدای تعالی ایشان را از اینکه تحت تاثیر شیطانها قرار گیرند حفظ کرده ، همان طور که از ابلیس در آیه ((فبعزتک لاغوینهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین (( حکایت کرده که گفت بندگان مخلص تو از اغوای من مستثنی هستند. بله ممکن است شیطانها مت عرض بندگان مخلص خدا بشوند، اما نمی توانند ایشان را تحت تاثیر وسوسه خود قراردهند، و چنین متعرضی را نمی توان قرین نام نهاد. والذین ءامنوا واتبعتهم ذریتهم بایمـن الحقنا بهم ذریتهم وما التنـهم من عملهم من شیء کل امری بما کسب رهین.کسانی که ایمان آوردند و فرزندانشان به پیروی از آنان ایمان اختیار کردند، فرزندانشان را (در بهشت) به آنان ملحق می کنیم؛ و از (پاداش) عملشان چیزی نمی کاهیم؛ و هر کس در گرو اعمال خویش است!


کلمات دیگر: