کلمه جو
صفحه اصلی

نوروزآباد

لغت نامه دهخدا

نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) ده کوچکی است از دهستان پائین ولایت بخش فریمان شهرستان مشهد. رجوع به فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ص 426 شود.


نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان بخش صالح آباد شهرستان ایلام ، در یک هزارگزی مغرب ایلام بر سر راه ایلام به شاه آباد دردامنه ٔ سردسیری واقع است و 675 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصولش غلات و صیفی و لبنیات ، شغل مردمش زراعت و گله داری است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).


نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان کله بوز از بخش مرکزی شهرستان میانه ، در 27 هزارگزی جنوب شرقی میانه و در مسیر جاده ٔ میانه به تبریز، در منطقه ٔ کوهستانی معتدل هوائی واقع است و 250 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصولش غلات و حبوبات ، شغل مردمش زراعت و گله داری است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).


نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) یکی از دهستانهای بخش سرخس شهرستان مشهد است ودر مغرب رودخانه ٔ هری رود و جنوب سرخس در جلگه ٔ گرمسیری واقع است و مشتمل بر 9 قطعه آبادی بزرگ و کوچک وجمعاً در حدود 7740 تن سکنه است . آب دهات این دهستان از هری رود تأمین می شود. دهات عمده ٔ آن عبارتند ازسنگر و آصف آباد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).


نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان دربقاضی بخش حومه ٔ شهرستان نیشابور، در 18 هزارگزی جنوب شرقی نیشابور در کویر شوره زار معتدل هوائی واقع است و 166 تن سکنه دارد. آبش از قنات ، محصولش غلات و شغل مردمش زراعت است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).


نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان چهاردولی بخش مرکزی شهرستان مراغه ، در 87 هزارگزی جنوب شرقی مراغه و یک هزارگزی مشرق جاده ٔ شاهیندژ به میاندوآب ، در جلگه ٔ معتدل هوائی واقع است و 103 تن سکنه دارد. آبش از زرینه رود، محصولش غلات و چغندر و حبوبات و بادام ، شغل مردمش زراعت و جاجیم بافی است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).


نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) دهی است از بخش سنجابی شهرستان کرمانشاهان ، در 22 هزارگزی جنوب شرقی کوزران و یک هزارگزی جنوب راه کوزران به کرمانشاه در دشت سردسیر واقع است و 150 تن سکنه دارد. آبش ازچاه ، محصولش غلات و حبوبات و لبنیات ، شغل مردمش زراعت و گله داری است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).



نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) ده مرکزی دهستان نوروزآباد بخش سرخس شهرستان مشهد، در 30 هزارگزی جنوب شرقی سرخس به جنت آباد واقع است . آبش از قنات و رودخانه ، محصولش غلات و منداب ، شغل مردمش زراعت ، مالداری وقالیچه بافی است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).


نوروزآباد. [ ن َ ] (اِخ ) دهی است از دهستان میان دربند بخش مرکزی شهرستان کرمانشاهان ، در 22 هزارگزی شمال غربی کرمانشاه و 2 هزارگزی مغرب قزانجی ، در دشت سردسیری واقع است و 120 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه ٔ رازآور، محصولش غلات ، حبوبات و لبنیات ، شغل اهالی زراعت است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).



کلمات دیگر: