کلمه جو
صفحه اصلی

ضرب سکه در اسلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سالروز ضرب اولین سکه در جهان اسلام ـ به روایتی ـ مصادف با چنین روزی از سال ۷۶ هجری قمری ذکر شده است. تا زمان عبدالملک بن مروان (خلیفه اموی)، مسکوکات اسلامی همان سکه های رومی و ایرانی بود. عبدالملک، سکه های مزبور را تغییر داد و آن ها را به مسکوکات عربی تبدیل کرد. نخستین سکه اسلامی - به روایتی - در سال ۷۶ هجری قمری در دمشق ضرب شد.
ابن خلدون می گوید: «سکه و آن مهر زدن بر دینارها و درهم هایی است که در میان مردم رایج است و با آن ها معامله می کنند؛ و مهری که به کار می برند، عبارت از تکه آهنی است که بر آن صورت ها یا کلماتی معکوس می نگارند و آن را بر روی دینار یا درهم می زنند و در این هنگام، صورت ها یا کلمات منقوش بر آن به طور طبیعی و مستقیم پدید می آید؛ اما نخست عیار مسکوکات را از هر نوع فلزی که باشد در نظر می گیرند و برای تصفیه آن ها از مواد دیگر، چندین بار آن ها را در ریخته گری می گذارند و پس از سنجش و اندازه گیری جسم های درهم ها و دینارها به وزن معین که مقرر و متداول است، آن ها را در دادوستد از لحاظ عدد به کار می برند».
علت یکسان سازی نظام پولی
در راستای سیاست های اداری، عبدالملک مروان در سال هفتاد و شش هجری، جنبش تعریب مسکوکات در حوزه جغرافیایی سرزمین های اسلامی آغاز شد. این امر در راستای تعریب بخش های مختلف اداری صورت پذیرفت. این امر در حالی به انجام رسید که مسکوکات مختلفی در سرزمین اسلامی به خاطر فتوحات مسلمین رواج داشت، ایرانی و رومی و برخی مسکوکات دیگر، از جمله مسکوکات رایج در سرزمین های اسلامی بود. تعدد مسکوکات در قلمرو حکومتی عبدالملک مروان که در واقع روزهای اوج اقتدار حکومت اموی بود، ضعفی بود که در نهایت او را بر آن داشت تا در جهت یکسان سازی نظام پولی اقدام کند.
سال ضرب نخستین سکه
" ابن کثیر" در " البدایه و النهایه"، در این که سال ضرب اولین سکه چه سالی و به دست چه کسی بود، نقل های متفاوتی را ذکر می کند؛ اما نهایتاً سال ۷۶ هجری و به دست عبدالملک مروان را می پذیرد.
تاریخچه وجود سکه
...


کلمات دیگر: