اصول دین
فارسی به انگلیسی
فرهنگ فارسی
اصول جمع اصل است و در لغت چیزیست که چیز دیگری بر آن مبتنی شود و دین در لغت بمعنی جز است و از آنست گفتار پیامبر ( ص ) : کماتدین تدان . و در اصطلاح اصل بمعنی طریقت و شریعت است و در اینجا مراد همین است و این فن را از اینرو اصول دین خوانند که دیگر دانشهای دینی از حدیث و فقه و تفسیر بر آن مبتنی است چه اصول دین متوقف بر صدق مرسل و صفات و عدل او و امتناع قبح بر اوست .
لغت نامه دهخدا
اصول دین. [ اُ ل ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) اصول جمع اصل است و در لغت چیزیست که چیز دیگری بر آن مبتنی شود و دین در لغت بمعنی جزاست ، و از آنست گفتار پیامبر( ص ): کما تدین تدان. و در اصطلاح ، اصل بمعنی طریقت و شریعت است و در اینجا مراد همین است و این فن را از اینرو اصول دین خوانند که دیگر دانشهای دینی از حدیث و فقه و تفسیر بر آن مبتنی است ، چه اصول دین متوقف بر صدق رسول و صدق رسول متوقف بر صدق مرسل و صفات و عدل اوو امتناع قبح بر اوست. و علم اصول دین دانشی است که در آن از وحدانیت خدای تعالی و صفات و عدل وی و نبوت انبیاء و اقرار به احکامی که نبی آنها را آورده و هم اقرار به امامت ائمه و معاد بحث میشود و کافّه عالمان بر وجوب معرفت خدای تعالی و صفات ثبوتی و سلبی وی و معرفت آنچه نسبت آن به وی صحیح باشد و هر آنچه نسبت آن به وی ممتنع باشد و شناختن نبوت و امامت و معاد اجماع دارند. ( از شرح باب حادی عشر ). پیداست که این اعتقاد فرقه امامیه است که مشتمل بر اصول دین و مذهب میباشد، لیکن اهل تسنن سه قسمت یعنی توحید و نبوت و معاد را اصول دین میدانند. رجوع به توحید و معادو نبوت و امامت و عدل و اصول مذهب شود :
گر اصول دین نشاید گفت ، و نه شایدشنید
هر نمازی را در اول بانگ و قامت چیست پس
در اصول دین چو عاقل را نظر باشد دلیل
زَانبیا در دین بخصمان بر ملامت چیست پس ؟
گر اصول دین نشاید گفت ، و نه شایدشنید
هر نمازی را در اول بانگ و قامت چیست پس
در اصول دین چو عاقل را نظر باشد دلیل
زَانبیا در دین بخصمان بر ملامت چیست پس ؟
ناصرخسرو.
در اصول دین مستبصر، و در قمع اهل الحاد متشمر. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 398 چاپی ). || اصول دین را بر علم کلام نیز اطلاق کنند و آنرا علم فقه اکبر نیز خوانند. رجوع به کلام و فقه شود.دانشنامه عمومی
اصول دین پایه های اعتقادی است که به اعتقاد شیعیان نخست باید به آن ها ایمان آورد و سپس به فروعی که از آن بر خواسته است پای بند بود. اصول دین مربوط به اعتقاد است و فروع دین مربوط به عمل. اصول دین از نظر اهل سنت، توحید، نبوت و معاد, و از نظر شیعه عدل و امامت نیز اضافه می گردد پایه های اعتقادی ادیان را شامل می شود؛ و در زبان ها، زمان ها و اقوام مختلف صورت های متفاوتی به خود گرفته است.
اسلام
تشیع
دین
فروع دین
اعتقاد به اصول دین باید از روی تحقیق باشد، نه تقلید. کسی که به اصول دین اعتقاد ندارد، از دین بیرون است. در آغاز برخی از رساله های عملیه از اصول دین سخن رفته است. توحید، نبوت و معاد اصول مشترک دین اسلام اند و دو اصل امامت و عدل از مسلّمات مذهب شیعه اند (اصول مذهب) و هر کس به آن ها ایمان ندارد از مذهب شیعه بیرون است گر چه از اسلام بیرون نیست.
اصول مذهب در نزد شیعه پنج تاست که به شرح ذیل است البته توحید، نبوت و معاد اصول دین اسلام اند و دو اصل امامت و عدل از اصول تشیع هستند و هر کس به آن ها ایمان ندارد از مذهب شیعه بیرون است؛ گرچه از اسلام بیرون نیست.
۱.توحید ۲.نبوت ۳.مبداء و معادبه علاوه اهل سنت معتقد به ارکان اسلام هستند که نخستین آن ها شهادتین (اقرار به توحید و نبوت) و چهار اصل دیگر چهار عمل عبادی اصلی اسلام است یعنی نماز، روزه، زکات و حج.ومعاد
اسلام
تشیع
دین
فروع دین
اعتقاد به اصول دین باید از روی تحقیق باشد، نه تقلید. کسی که به اصول دین اعتقاد ندارد، از دین بیرون است. در آغاز برخی از رساله های عملیه از اصول دین سخن رفته است. توحید، نبوت و معاد اصول مشترک دین اسلام اند و دو اصل امامت و عدل از مسلّمات مذهب شیعه اند (اصول مذهب) و هر کس به آن ها ایمان ندارد از مذهب شیعه بیرون است گر چه از اسلام بیرون نیست.
اصول مذهب در نزد شیعه پنج تاست که به شرح ذیل است البته توحید، نبوت و معاد اصول دین اسلام اند و دو اصل امامت و عدل از اصول تشیع هستند و هر کس به آن ها ایمان ندارد از مذهب شیعه بیرون است؛ گرچه از اسلام بیرون نیست.
۱.توحید ۲.نبوت ۳.مبداء و معادبه علاوه اهل سنت معتقد به ارکان اسلام هستند که نخستین آن ها شهادتین (اقرار به توحید و نبوت) و چهار اصل دیگر چهار عمل عبادی اصلی اسلام است یعنی نماز، روزه، زکات و حج.ومعاد
wiki: اصول دین
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] أصول دین. اُصول ِ دین (در مقابل فروع دین)، اصطلاحی کلامی که به نظر بسیاری از دانشمندان دینی مسلمان به مجموعه باورهایی گفته می شود که اساس دین اسلام را تشکیل می دهد و مسلمانی بدون آنها میسر نیست و انکار هر یک از آن ها موجب کفر و استحقاق عذاب است.
واضعان این اصطلاح از این رو این اعتقادات را اصول دین نامیده اند که به نظر ایشان علوم دینی مثل حدیث ، فقه و تفسیر مبتنی بر آنهاست ؛ به عبارت دیگر، علوم دینی متوقف بر صدق پیامبر (ص)، و صدق آن حضرت متوقف بر شناخت این اصول است . به هر حال ، اینان دین را همچون درختی می دانند که ریشه هایی دارد (اصول دین) که حیات درخت منوط به وجود آنهاست و نیز شاخ و برگ هایی دارد (فروع دین) که نبودن یا کم و زیاد شدن آنها لطمه ای به حیات درخت نمی زند.
واضعان این اصطلاح از این رو این اعتقادات را اصول دین نامیده اند که به نظر ایشان علوم دینی مثل حدیث ، فقه و تفسیر مبتنی بر آنهاست ؛ به عبارت دیگر، علوم دینی متوقف بر صدق پیامبر (ص)، و صدق آن حضرت متوقف بر شناخت این اصول است . به هر حال ، اینان دین را همچون درختی می دانند که ریشه هایی دارد (اصول دین) که حیات درخت منوط به وجود آنهاست و نیز شاخ و برگ هایی دارد (فروع دین) که نبودن یا کم و زیاد شدن آنها لطمه ای به حیات درخت نمی زند.
wikifeqh: اصول دین(1) تألیف ضیاء الدین بن سدید الدین جرجانى
ضیاءالدین داراى دو رساله به نام اصول دین است که یکى را خود به این نام نامیده و دیگرى را آقاى دانش پژوه بدین نام خوانده است:
ضیاءالدین در این رساله اصول دین را هشت اصل مى داند. وى معاد را از اصول پنجگانه حذف مى نماید و تولا و تبرا، امر به معروف و نهى از منکر را بدان اضافه مى کند و براى هر یک از اصول فوق به استثناى تبرا توضیح مختصرى را ارائه مى دهد.
این رساله به همراه هشت رساله دیگر در مجموعه ای به نام رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری) به چاپ رسیده است.
اصول دین(1): در فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران به شماره 1015/5 موجود است.
رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری)
ضیاءالدین داراى دو رساله به نام اصول دین است که یکى را خود به این نام نامیده و دیگرى را آقاى دانش پژوه بدین نام خوانده است:
ضیاءالدین در این رساله اصول دین را هشت اصل مى داند. وى معاد را از اصول پنجگانه حذف مى نماید و تولا و تبرا، امر به معروف و نهى از منکر را بدان اضافه مى کند و براى هر یک از اصول فوق به استثناى تبرا توضیح مختصرى را ارائه مى دهد.
این رساله به همراه هشت رساله دیگر در مجموعه ای به نام رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری) به چاپ رسیده است.
اصول دین(1): در فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران به شماره 1015/5 موجود است.
رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری)
wikinoor: اصول_دین(1)
[ویکی نور] اصول دین(2). اصول دین(2) تألیف ضیاء الدین بن سدید الدین جرجانى
ضیاءالدین داراى دو رساله به نام اصول دین است که یکى را خود به این نام نامیده و دیگرى را آقاى دانش پژوه بدین نام خوانده است:
این رساله از صفات ثبوتیه و سلبیه خداوند آغاز مى شود. سپس به اصول دین، ایمان تفصیلى و اجمالى و واجبات نماز مى پردازد. مؤلف در پایان مذهب پیامبر(ص) را منشعب از مذهب ابراهیم خلیل(ع) مى داند.
این رساله به همراه هشت رساله دیگر در مجموعه ای به نام رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری) به چاپ رسیده است.
اصول دین(2): در فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران به شماره 7507/11 مضبوط است.
رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری)
ضیاءالدین داراى دو رساله به نام اصول دین است که یکى را خود به این نام نامیده و دیگرى را آقاى دانش پژوه بدین نام خوانده است:
این رساله از صفات ثبوتیه و سلبیه خداوند آغاز مى شود. سپس به اصول دین، ایمان تفصیلى و اجمالى و واجبات نماز مى پردازد. مؤلف در پایان مذهب پیامبر(ص) را منشعب از مذهب ابراهیم خلیل(ع) مى داند.
این رساله به همراه هشت رساله دیگر در مجموعه ای به نام رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری) به چاپ رسیده است.
اصول دین(2): در فهرست نسخه هاى خطى کتابخانه مرکزى دانشگاه تهران به شماره 7507/11 مضبوط است.
رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری)
wikinoor: اصول_دین(2)
کلمات دیگر: