[ویکی فقه] یکی از مفاهیمی که در قرآن وارد شده است اصطلاح «بیت المعمور» است که در آیه ۴
سوره طور آمده است، لذا در بین مفسرین در معنای بیت المعمور بحث و گفت وگو صورت گرفته است و نظرات مختلفی ارائه گردیده است.
بیت المعمور، به معنای «خانه آباد»، مکانی که
خداوند در قرآن بدان قسم خورده است: «وَالبَیتِ المعمورِ».
از منابع موجود این گونه بر می آید که این ترکیب در ادبیات پیش از اسلام به کار نرفته و ظاهراً نخستین بار در قرآن کریم از آن یاد شده است.
کاربرد بیت المعمور در قرآن
این ترکیب تنها یک بار در قرآن کریم آمده است:
«وَالْبَیْتِ الْمَعْمُورِ» و خداوند برای بیان این مطلب که بی گمان
عذاب الهی (بر کافران) رخ خواهد نمود و هیچ کس را دفع آن مقدور نخواهد بود بدان
سوگند یاد کرده است.
گذار شتابان از این ترکیب در قرآن کریم، بدون هیچ توضیح و بیانی توجه بسیاری از مفسران را به خود جلب کرده است.
اولین مفسر بیت المعمور
پرداختن به تفسیر و نیز بیان توضیحاتی دربارۀ بیت العمور، از همان زمان پیامبر (ص)، و از زبان آن حضرت آغاز شد و توسط صحابه و تابعان ادامه یافت.
افزون بر منزلت این «سرا»، از آن رو که مقام سوگند الهی در قرآن را یافته در روایات نیز بسیار بدان پرداخته شده است و توسط مفسران مورد بررسی قرار گرفته است.
بحث روایی درباره بیت المعمور
...
wikifeqh: فرشتگان در آنجا همواره مشغول
عبادت و طوافاند. این ترکیب نخستین بار در قرآن کریم و سپس در روایات اسلامی به کار رفته است.
بیت المعمور، خانه ای در آسمان چهارم یا هفتم، مُحاذی(برابر یا مقابلِ) خانۀ کعبه است که فرشتگان در آنجا همواره مشغول عبادت و طوافاند.
فلسفه وجودی بیت المعمور به درستی دانسته نیست؛ اما بنابر روایاتی، فرشتگان پس از اعتراض به آفرینش آدم، از نور الهی محجوب شدند و بدین رو به عرش الهی پناه بردند و خدا آنها را آمرزید و در آسمان چهارم، بیت المعمور را برایشان بنا فرمود.
wikishia:
امیرالمؤمنین - علیه السلام- تایید می نماید.
سوگند به بیت المعمور
سوگند خداوند به بیت المعمور بر وقوع حتمی عذاب در سوره طور آمده است :والبیت المعمور•. . ان عذاب ربک لوقع. «سوگند به آن خانه آباد (خدا) • .... که عذاب پروردگارت واقع شدنی است.»
عبادت در بیت المعمور
بیت المعمور، جایگاهی برای عبادت ملائکه است:والبیت المعمور. « سوگند به آن خانه آباد (خدا).» عمران و آبادی بیت المعمور به حضور فرشتگان و عبادت آنان است و این برداشت را روایتی از امیرالمؤمنین - علیه السلام- تایید می نماید.
← دیدگاه تفسیر المیزان
...