کلمه جو
صفحه اصلی

باب دار العجله

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باب دار العجله از درهای ضلع شمالی مسجدالحرام می باشد.
باب دارالعجله از درهای شمالی مسجد بود که به سبب قرار گرفتن در برابر دار العجله، بدین نام مشهور گشت. این نام، نخست بر ورودی دوم و سوم از ورودی های این ضلع مسجد اطلاق می شد. در پی گسترش دار العجله و پیوستن آن به مسجد به عنوان سکونت گاه مهدی عباسی (حک: ۱۵۸-۱۶۹ق.) به دست یقطین بن موسی، کارگزار گسترش مسجدالحرام در دوران مهدی، به سال۱۶۰ق. ورودی غربی بسته شد و بر ورودی شرقی دری ساختند که تنها برای ورود و خروج ساکنان دار العجله به مسجد استفاده می شد و باب عمومی مسجد به شمار نمی آمد.
دار العجله
دار العجله از نخستین خانه های ساخته شده در مکه و متعلق به بنی سهم از تیره های قریش بود که عبدالله بن زبیر (حک: ۶۳-۷۳ق.) آن را در دوره حکومتش بر مکه خرید. برخی سبب نام گذاری آن به دار العجله را شتاب ابن زبیر در هنگام ساخت آن دانسته اند. چندین گزارش از بازسازی این خانه به فرمان خلفای عباسی و سکونت آنان در این خانه هنگام سفر به مکه حکایت دارد. ازرقی از ساخت دو در برای این خانه در دوره منصور عباسی (حک: ۱۳۶-۱۵۸ق.) گزارش داده است. برخی با برداشت نادرست از این گزارش، از ساخت دو در برای مسجد با نام باب دار العجله سخن رانده اند.
باب الزمانیه
ورودی غربی تا سده هشتم ق. همچنان بسته ماند تا آن گاه که در پی ساخت مدرسه زمامیه به سال ۷۹۷ق. به دست امیر زین الدین مقبل رومی از امیران سلطان برقوق مملوکی (حک: ۷۸۴-۸۰۱ق.) بار دیگر با یک ورودی و یک لنگه در کوچک، بازگشایی شد و با ۹ پله، تنها به عنوان باب ورودی مدرسه به مسجد، بهره برداری گشت. از این رو، در منابع از آن با نام باب الزمامیه یاد شده است. این باب به سال ۱۳۶۸ق. در دوران حکومت ملک عبدالعزیز سعودی (حک: ۱۳۱۹-۱۳۷۳ق.) از میان رفت.
نام های دیگر باب العجله
...


کلمات دیگر: