[ویکی اهل البیت] زبدة الاصول. «زبده الاصول» اثر شیخ بهایی، شامل کتاب زبده الاصول و حاشیه بر آن است. این اثر به نظر مؤلف متنی است بدون حشو و زواید و اطاله کلام و متضمن خلاصه ای از علم اصول است ولذا آن را «زبده» نامیده است.
کتاب از پنج بخش کلی با عنوان منهج تشکیل شده است که هر منهج نیز مشتمل بر فصولی است.
مقدمات در ابتدای کتاب، شامل سه مطلب است. مطلب اول احوال و مبادی منطقی و در نه فصل از جمله فصولی در تعریف علم اصول، در جزیی و کلی و نیز در ذاتی و عرضی و در احکام قضایا و قیاس استثنائی می باشد. مطلب دوم در مبادی لغوی در شش فصل تنظیم شده است که احوال معنا، اشتراک و ترادف، حقیقت و مجاز و
مشتق از آن جمله است. مطلب سوم در مبادی احکام بوده و شامل فصول و مسایل متعدد از قبیل حد حکم، حسن و قبح، حد واجب،
واجب کفایی و مخیر، صحیح، باطل و مباح می باشد.
با عنوان ادله
شرعیه شامل چهار مطلب است: کتاب، سنت، اجماع و استصحاب. برخی از عناوین فصول این بخش عبارتند از: فصلی در تواتر قرآن، تعبد به آن، خبر واحد، در تزکیه راوی و سرانجام تذنیب در قیاس.
این بخش از کتاب با عنوان مشترکات کتاب و سنت در هفت مطلب آمده است: مطلب اول در امر و نهی و شامل فصل مره و تکرار، وفور و
تراخی مطلب دوم در
عام و خاص و شامل چهارده فصل از جمله تخصیص و اقسام آن، تخصیص کتاب و سنت، تنافی عام و خاص و استثناء چهار مطلب بعدی،
مطلق و مقید،
مجمل و مبین، ظاهر و مأول، منطوق و مفهوم است و مطلب آخر در سنخ می باشد.
در اجتهاد و تقلید و در چهار فصل اجتهاد نبی، تصویب و تخطئه و تقلید در اصول دین تدوین است.
wikiahlb:
زبان عربی ، در زمینه بررسی دقیق و علمی مباحث علم اصول می باشد که در
سال ۱۴۲۴ ق، تدوین شده است.
کتاب، با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب، در شش جلد، در هشت مقصد و یک خاتمه، با دسته بندی منظم و دقیق، ارائه شده است.در اکثر مباحث، ضمن اشاره به اقوال مختلف پیرامون مسئله، نظر مصنف، به روشنی و وضوح بیان شده است.
wikifeqh:
موضوع و تعریف علم اصول؛
wikinoor:
حقیقت وضع ؛۳. اقسام وضع از لحاظ امکان و وقوع؛۴. استعمال لفظ در معنای مجازی ؛۵.
استعمال لفظ در نوع ؛۶. تبعیت دلالت از اراده ؛۷.
وضع مرکبات ؛۸. حقیقت شرعیه؛۹.
صحیح و اعم ؛۱۰. استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد ؛۱۱. مشتق .نویسنده، در بررسی معنای حرفی، ابتدا نظر محقق نایینی و
شیخ انصاری را بیان کرده و پس از نقد آنها، چنین بیان داشته که حروف، فقط برای نسبت و ربط صرف، وضع شده اند.
← جلد اول
فهرست مطالب هر جلد، در انتهای آن آمده است.پاورقی ها بیشتر به ذکر منابع پرداخته است.