کلمه جو
صفحه اصلی

خارگیل

فرهنگ فارسی

میوۀ گیاهی با نام علمی خارگیل سموری (Durio zibethinus) متعلق به تیرۀ پنیرکیان و راستۀ پنیرک‌سانان که طول آن به سی سانتی‌متر و قطر آن به پانزده سانتی‌متر می‌رسد و وزن آن یک تا سه کیلوگرم است؛ شکل آن گِرد وگاه کشیده و پوستۀ آن پوشیده از خار و به‌رنگ سبزقهوه‌ای و گوشتۀ آن زرد کم‌رنگ است و دارای بویی خاص و بومی اندونزی و مالزی و برونئی است


دانشنامه عمومی

خارگیل (نام علمی: Durio) (در متون طب سنتی دُریان، دوریان) میوهٔ گیاهی با نام علمی خارگیل سموری (Durio zibethinus) متعلق به تیرهٔ پنیرکیان (Malvaceae) و راستهٔ پنیرک سانان است که طول آن به سی سانتیمتر و قطر آن به پانزده سانتیمتر می رسد و وزن آن یک تا سه کیلوگرم است؛ شکل آن گرد و گاه کشیده و پوستهٔ آن پوشیده از خار و به رنگ سبزقهوه ای و رنگ گوشتهٔ آن زرد کمرنگ است و دارای بویی خاص و شدید (از نظر برخی مطبوع و برخی نامطبوع) است به طوری که در مالزی ورود آن به هواپیما و برخی هتل ها ممنوع شده است. این میوه بومی اندونزی و مالزی و برونئی است.
قهوه سودانی Durio zibethinus
Durio acutifolius
Durio affinis
Durio beccarianus
Durio bruneiensis
Durio bukitrayaensis
Durio burmanicus
Durio carinatus
Durio crassipes
Durio dulcis
Durio excelsus
Durio grandiflorus
Durio graveolens
Durio griffithii
Durio kinabaluensis
Durio kutejensis
Durio lanceolatus
Durio lissocarpus
Durio lowianus
Durio macrantha
Durio macrolepis
Durio macrophyllus
Durio malaccensis
Durio mansoni
Durio oblongus
Durio oxleyanus
Durio pinangianus
Durio purpureus
Durio singaporensis
Durio testudinarius
Durio wyatt-smithii
IU: یکای بین المللیدرصدها نسبی اند
خارگیل خام دارای ۶۵٪ آب، ۲۷٪ کربوهیدرات (شامل ۴٪ فیبر غذایی)، ۵٪ چربی و ۱٪ پروتئین است. ۱۰۰ گرم خارگیل خام یا تازهٔ یخ زده ۳۳ درصد از نیاز روزانهٔ تیامین و مقدار متوسط دیگر ویتامین های گروه ب، ویتامین ث و منگنز (۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز روزانه) را فراهم می کند.
برابرهای فرهنگستان زبان فارسی. فرهنگ واژه های مصوّب فرهنگستان - دفتر ششم. بخش اوّل: فارسی. تهران: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸.

فرهنگستان زبان و ادب

{durian} [زیست شناسی- علوم گیاهی] میوۀ گیاهی با نام علمی خارگیل سموری (Durio zibethinus ) متعلق به تیرۀ پنیرکیان و راستۀ پنیرک سانان که طول آن به سی سانتی متر و قطر آن به پانزده سانتی متر می رسد و وزن آن یک تا سه کیلوگرم است؛ شکل آن گِرد وگاه کشیده و پوستۀ آن ...

پیشنهاد کاربران

گونه ای میوه گرمسیری ( جنوب شرقی آسیا ) ، در اندازه ۱۵ - ۳۰ سانتیمتر، خاردار و با رنگ پوست سبز تا قهوه ای، شکل بیضی تا گرد و مغز زرد تا قرمز بسته به نوع گونه، ( به انگلیسی :durian )


کلمات دیگر: