کلمه جو
صفحه اصلی

درویشان

فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان پشتکوه بخش اردل شهرستان شهرکرد

لغت نامه دهخدا

درویشان . [ دَرْ ] (اِخ ) دهی است از دهستان ایلی تیمور بخش حومه ٔ شهرستان مهاباد. واقع در 45 هزار و پانصد گزی جنوب خاوری مهاباد و 23هزارگزی خاور راه شوسه ٔ مهاباد به سردشت ، با 379 تن سکنه آب آن از سیمین رود و راه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4).


درویشان . [ دَرْ ] (اِخ ) دهی است از دهستان باغ ملک . کنار راه اتومبیل رو هفتگل به ایذه . آب آن از رودخانه ٔ زرد و راه آن اتومبیل رو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).


درویشان . [ دَرْ ] (اِخ ) دهی است از دهستان پشتکوه بخش اردل شهرستان شهرکرد. واقع در 35هزارگزی شمال باختری اردل و 6هزارگزی راه دوپلان به ناغان ،با 231 تن سکنه . آب آن از چشمه و راه آن مالرو است و زیارتگاه دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10).


درویشان . [ دَرْ ] (اِخ ) دهی است از دهستان حومه ٔ بخش صحنه شهرستان کرمانشاهان . واقع در 4هزارگزی جنوب خاوری صحنه و یک هزار و پانصدگزی راه شوسه ٔ کرمانشاه همدان ، با 180 تن سکنه . آب آن از سراب بید سرخ و چشمه است و از راه آن اتومبیل میتوان برد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).


درویشان . [ دَرْ ] (اِخ ) دهی است از دهستان وفس عاشقلو بخش رزن شهرستان همدان . واقع در 112هزارگزی جنوب خاوری قصبه ٔ رزن و 15هزارگزی جنوب خاوری کمیجان ، با 612 تن سکنه . آب آن از قنات و راه آن مالرو است . بنای امامزاده قدیمی دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).


درویشان . [ دَرْ] (اِخ ) دهی است از دهستان ژاوه رود بخش حومه ٔ شهرستان سنندج واقع در 27هزارگزی جنوب باختری سنندج و 3هزارگزی جنوب بزرآب ، با 140 تن سکنه . آب آن از چشمه و راه آن مالرو است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).


درویشان. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان میان دورود بخش مرکزی شهرستان ساری. واقع در 14هزارگزی جنوب خاوری نکا، با 350 تن سکنه آب آن از رودخانه نکا و راه آن فرعی و از طریق زرندین به نکا است. آبادی کوچک سه کیله در 5هزارگزی جزء این ده است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

درویشان. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان ایلی تیمور بخش حومه شهرستان مهاباد. واقع در 45 هزار و پانصد گزی جنوب خاوری مهاباد و 23هزارگزی خاور راه شوسه مهاباد به سردشت ، با 379 تن سکنه آب آن از سیمین رود و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

درویشان. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان وفس عاشقلو بخش رزن شهرستان همدان. واقع در 112هزارگزی جنوب خاوری قصبه رزن و 15هزارگزی جنوب خاوری کمیجان ، با 612 تن سکنه. آب آن از قنات و راه آن مالرو است. بنای امامزاده قدیمی دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

درویشان. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان حومه بخش صحنه شهرستان کرمانشاهان. واقع در 4هزارگزی جنوب خاوری صحنه و یک هزار و پانصدگزی راه شوسه کرمانشاه همدان ، با 180 تن سکنه. آب آن از سراب بید سرخ و چشمه است و از راه آن اتومبیل میتوان برد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

درویشان. [ دَرْ] ( اِخ ) دهی است از دهستان ژاوه رود بخش حومه شهرستان سنندج واقع در 27هزارگزی جنوب باختری سنندج و 3هزارگزی جنوب بزرآب ، با 140 تن سکنه. آب آن از چشمه و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

درویشان. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان باغ ملک. کنار راه اتومبیل رو هفتگل به ایذه. آب آن از رودخانه زرد و راه آن اتومبیل رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).

درویشان. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان پشتکوه بخش اردل شهرستان شهرکرد. واقع در 35هزارگزی شمال باختری اردل و 6هزارگزی راه دوپلان به ناغان ،با 231 تن سکنه. آب آن از چشمه و راه آن مالرو است و زیارتگاه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

درویشان . [ دَرْ ] (اِخ ) دهی است از دهستان میان دورود بخش مرکزی شهرستان ساری . واقع در 14هزارگزی جنوب خاوری نکا، با 350 تن سکنه آب آن از رودخانه ٔ نکا و راه آن فرعی و از طریق زرندین به نکا است . آبادی کوچک سه کیله در 5هزارگزی جزء این ده است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3).


دانشنامه عمومی

مختصات: ۲۸°۳۹′۱۸″ شمالی ۵۳°۲′۰″ شرقی / ۲۸٫۶۵۵۰۰°شمالی ۵۳٫۰۳۳۳۳°شرقی / 28.65500; 53.03333
درویشان، روستایی است از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا در استان مازندران ایران.
این روستا در دهستان زارم رود قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۰ نفر (۳۰خانوار) بوده است.

گویش مازنی

/darvishaan/ از توابع دهستان میان دورود بهشهر

از توابع دهستان میان دورود بهشهر



کلمات دیگر: