[ویکی فقه] رسالة فی العدالة (للاردکانی). « رسالة فی العدالة»، نوشته جناب مستطاب استاد آقای مرتضی اردکانی و به زبان عربی است که به بررسی موضوع عدالت در فقه پرداخته است. نقش عدالت در مباحث مهم همچون امامت جماعت ، شهادت ، قضاء ، طلاق و... با وجود اهمیت زیاد و قابل توجهش از مسائل اختلافی بوده و در حقیقت و حدود و حصول آن مباحث زیادی مطرح شده است. ایشان، رساله را در سال ۱۳۹۸ ق، تألیف نموده و تا حد امکان به صورتی جدی و عمیق به بررسی موضوع پرداخته و نهایتا آن را در زمره تألیفات باارزش علمی قرار داده است.
مؤلف، کتاب خود را در سه بخش تنظیم نموده است که قسمت اولش در بیان حقیقت و تعریف عدالت است که پنج قول در این بخش مطرح شده است. قسمت دوم در بیان حقیقت عدالت است و اینکه آیا عدالت حقیقت شرعیه است یا حقیقت متشرعه و اینکه عدالت به چه چیزهایی محقق شده و با چه اموری نقض می گردد. قسمت سوم کتاب هم راجع به اعتبار ملکه در عدالت است که با بررسی روایات دال بر موضوع فوق به بیان حدود این اعتبار پرداخته است.
مؤلف، کتاب خود را در سه بخش تنظیم نموده است که قسمت اولش در بیان حقیقت و تعریف عدالت است که پنج قول در این بخش مطرح شده است. قسمت دوم در بیان حقیقت عدالت است و اینکه آیا عدالت حقیقت شرعیه است یا حقیقت متشرعه و اینکه عدالت به چه چیزهایی محقق شده و با چه اموری نقض می گردد. قسمت سوم کتاب هم راجع به اعتبار ملکه در عدالت است که با بررسی روایات دال بر موضوع فوق به بیان حدود این اعتبار پرداخته است.
wikifeqh: وصی و غیر آنان مورد نیاز است مؤلف تصمیم به تالیف این کتاب گرفته است.قبل از وی نیز به دلیل اهمیت مسئله عدالت و تبیین مفهوم و احکام آن، در مباحث گوناگون بزرگان زیادی به تالیف کتابهائی در موضوع عدالت و گناهان کبیره و صغیره پرداخته اند که در الذریعة ج۱۵/ ۲۲۵ و ۲۲۶ به آنها اشاره شده است که از معروفترین آنان می توان به شهید ثانی (م ۹۶۶ ق)، محقق ثانی (م ۹۴۰ ق)، شیخ اعظم انصاری (م ۱۲۸۱ ق) و آخوند خراسانی (م ۱۳۲۷ ق) اشاره کرد.
wikifeqh: فقه استدلالی نوشته شده و مؤلف تلاش نموده با استقراء تام کلمات فقها اثر ارزشمندی را ایجاد نماید که در این امر موفق بوده است. وی در این کتاب به آثار فقهی ارزشمندی همچون الهدایة شیخ صدوق(م 381 ق)، الاشراف شیخ مفید(م 413 ق)، کتابهای شیخ طوسی(م 460 ق)، الوسیلة(م بعد از 585 ق)، السرائر ابن ادریس (م 598 ق)، الجعفریة محقق اوّل(م 676 ق)، الدروس، الذکری (شهید اوّل م 726 ق)، مسالک الافهام شهید ثانی(م 966 ق)، مجمع الفائدة و البرهان محقق اردبیلی(م 993 ق)، الکفایة محقق سبزواری (م 1090 ق)، مستند الشیعه محقق نراقی (م 1245 ق)،مفتاح الکرامة سید جواد عاملی (م 1226 ق)
از طرفی چون وی از شاگردان مبرز و فاضل شیخ حسن نجفی (م 1266 ق)صاحب جواهر الکلام و شیخ اعظم انصاری (م 1281 ق)بوده است قسمت عمده ای از کتاب به ذکر نظریات آن دو و نقد و بررسی آن اختصاص یافته است همچنین نظریات صاحب مفتاح الکرامه بارها در کتاب ذکر و بررسی شده است که از این نظر کتاب از جایگاه خاصی برخوردار است.این کتاب از نظر استقراء تام کلمات فقها و بررسی دقیق آنها، فقه الحدیث عمیق، متن روان، بیان مباحث اصول فقه در بین آثار فقهی امامیه از اعتبار بالایی برخوردار است.
از طرفی چون وی از شاگردان مبرز و فاضل شیخ حسن نجفی (م 1266 ق)صاحب جواهر الکلام و شیخ اعظم انصاری (م 1281 ق)بوده است قسمت عمده ای از کتاب به ذکر نظریات آن دو و نقد و بررسی آن اختصاص یافته است همچنین نظریات صاحب مفتاح الکرامه بارها در کتاب ذکر و بررسی شده است که از این نظر کتاب از جایگاه خاصی برخوردار است.این کتاب از نظر استقراء تام کلمات فقها و بررسی دقیق آنها، فقه الحدیث عمیق، متن روان، بیان مباحث اصول فقه در بین آثار فقهی امامیه از اعتبار بالایی برخوردار است.
wikinoor: شیخ صدوق (م ۳۸۱ ق)، الاشراف شیخ مفید (م ۴۱۳ ق)، کتابهای شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق)، الوسیلة (م بعد از ۵۸۵ ق)، السرائر ابن ادریس (م ۵۹۸ ق)، الجعفریة محقق اول (م ۶۷۶ ق)، الدروس، الذکری ( شهید اول م ۷۲۶ ق)، مسالک الافهام شهید ثانی (م ۹۶۶ ق)، مجمع الفائدة و البرهان محقق اردبیلی (م ۹۹۳ ق)، الکفایة محقق سبزواری (م ۱۰۹۰ ق)، مستند الشیعه محقق نراقی (م ۱۲۴۵ ق)، مفتاح الکرامة سید جواد عاملی (م ۱۲۲۶ ق)استناد نموده است.از طرفی چون وی از شاگردان مبرز و فاضل شیخ حسن نجفی (م ۱۲۶۶ ق) صاحب جواهر الکلام و شیخ اعظم انصاری (م ۱۲۸۱ ق) بوده است قسمت عمده ای از کتاب به ذکر نظریات آن دو و نقد و بررسی آن اختصاص یافته است همچنین نظریات صاحب مفتاح الکرامه بارها در کتاب ذکر و بررسی شده است که از این نظر کتاب از جایگاه خاصی برخوردار است. این کتاب از نظر استقراء تام کلمات فقها و بررسی دقیق آنها، فقه الحدیث عمیق، متن روان، بیان مباحث اصول فقه در بین آثار فقهی امامیه از اعتبار بالایی برخوردار است.اگر چه این کتاب به بیان مباحث فقهی عدالت پرداخته است اما طرح بعضی از مسائل اخلاقی مثل توبه، گناهان کبیره و صغیره در ضمن مباحث فقهی به آن رنگ و بوی کتابهای اخلاقی داده است.
تاریخ تالیف
این کتاب در محرم الحرام سال ۱۲۸۶ ق پایان یافته است.
نسخه ها
...
تاریخ تالیف
این کتاب در محرم الحرام سال ۱۲۸۶ ق پایان یافته است.
نسخه ها
...
wikifeqh: رسالة_فی_العدالة_(للقزوینی)