کلمه جو
صفحه اصلی

انسل ادامز

دانشنامه عمومی

انسل آدامز. انسل آدامز (به انگلیسی: Ansel Easton Adams) ‏ (۱۹۰۲–۱۹۸۴) عکاس آمریکایی است. شهرت وی بیشتر به دلیل عکس های او از طبیعت و چشم اندازهای غرب آمریکا است.رودخانهٔ مار (۱۹۴۲)   برگ افتاده در پارک ملی گلاسیر (۱۹۴۲)   کلیسا (۱۹۴۲)   در سال ۱۹۴۳
انسل آدامز ۲۰ فوریه ۱۹۰۲ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش تاجری بود به نام چارلز هیچکاک آدامز. ۱۲ ساله بود که پدر و مادرش به استعداد او در موسیقی پی بردند و مشغول یادگیری پیانو شد. در سال ۱۹۱۶ به عکاسی علاقه مند شد. اولین گزارش تصویری اش را در ۲۰ سالگی به چاپ رساند. اما هنوز آن قدر شیفته عکاسی نبود که پیانو را رها کند، تا آن جا که در ۲۳ سالگی هنوز تصمیم داشت یک پیانیست شود. ۵ سال بعد که با عکاس برجسته آمریکایی پل استراند ملاقات کرد، مصمم شد عکاس شود. از آن به بعد نمایشگاه های زیادی برگزار کرد و مجموعه ها و گزارش های تصویری متنوعی از آمریکا به چاپ رساند. چاپ کتاب مقدمه ای بر عکاسی، تأسیس بخش عکاسی موزه هنرهای مدرن نیویورک و برگزاری نمایشگاه انفرادی مکان آمریکایی، از فصل های کارنامه عکاسی او هستند. وی مبدع نظام ناحیه ای (ZONE SYSTEM) است. منطقه ای وسیع در آمریکا به نام او نامگذاری شده است. انسل آدامز ۲۲ آوریل ۱۹۸۴ در سن ۸۲ سالگی به دلیل نارسایی قلبی که در اثر سرطان وخامت یافته بود درگذشت.
موضوع عکس های انسل آدامز، بیشتر طبیعت و چشم اندازهای غرب آمریکا بود. فرم بیانی در تصویر برای آدامز اهمیت بیشتری از واقعیت داشت. او نگاتیو را مواد خام عکاسی می دانست و به چاپ به عنوان مرحله اجرا و به ثمر رساندن اثر، اهمیت بسیاری می داد. این حرکت قبلاً توسط استیگلیتز شروع شده بود و نگاه آدامز متأثر از آشنایی با او بود. آدامز دخل و تصرفی که به قابلیت های اساسی نگاتیو آسیب نزند را در عکاسی پی می گرفت و در همین راستا ابداعات زیاد برای تحول در چاپ و دستکاری نور و قابلیت های بصری داشت. او خودش می گوید: «من یک کنتراست و زمان نوردهی معینی را به عنوان پایه و اساس به دست آوردم بعد با تغییرات نور و عمل سوزاندن و بعضی اوقات با استفاده از فیلترهای گوناگون کنتراست، نگاتیو را چاپ می کنم.»
آدامز با تأکید بر فرایند چاپ، راه های تازه ای را در تکنیک چاپ عکس، پیش پای عکاسان گذاشت. از او به عنوان مردی که علاوه بر هنرمند بودن، یک تکنیسین خلاق چاپ عکس هم بوده، یاد می شود.سبکی که آدامز پیش گرفته بود توسط استیگلیتز شروع شده بود استیگلیتیز دوستدار آن بود که همه عکس هایی را که می اندازد دارای واقعیت هایی باشد که عاری از دروغ باشد و مخاطب را تحت تأثیر بگذارد. در عکس های او می توان تجلی زیبایی خداوندی را دید.

نقل قول ها

انسل آدامز. انسل آدامز‏ (۱۹۰۲ - ۱۹۸۴) عکاس آمریکایی
• «هر کسی به نقاشی ها اطمینان ندارد، ولی مردم عکس ها را باور می کنند.».• «برای گرفتن عکسی خوب، باید بدانی که کجا بایستی. »• «هنگام عکاسی، فقط یک منظره را ثبت نمی کنید، بلکه آن را خلق می کنید. »• «عکس خوب عکسی است که احساسات را به عمیق ترین شکل درباره چیزی که از آن عکس گرفته می شود بیان کند.»• «عکاسی، به عنوان رسانه ای قوی از بیان و ارتباطات، گستره ای نامحدود از ادراک، تفسیر و اجرا ارائه می دهد.»


کلمات دیگر: