کلمه جو
صفحه اصلی

تاج العروس من جواهر القاموس

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] «تاج العَروس من جواهر القاموس» اثر سید مرتضی حسینی زبیدی واسطی، فرهنگ عربی به عربی و شرحی نقاد بر القاموس فیروزآبادی است؛ چرا که در جای جای کتاب نقدهای مختلفی دیده می شود که عمده آن بر قاموس المحیط است. این معجم در شمار آخرین معجم های مفصل است که حاوی بیش از 120 هزار لغت بوده و در 20 جلد منتشر شده است.
کتاب 28 باب، و هر باب 28 فصل به شماره ی حروف الفبا دارد. البته در برخی از بابها، شماره ی فصول به 28 نمی رسد، مانند باب حاء، سین، شین و ظاء. مؤلف در تنظیم واژه ها همچون فیروزآبادی، روش پایانی الفبایی را که همان «روش قافیه ای» یا «روش باب و فصل» بود، برگزید. در این روش با توجه به حرف پایانی کلمه، آن را بر اساس ترتیب الفبایی در باب مخصوص آن حرف جای می دهند. سپس با رعایت حرف اول و دوم و سوم و چهارم واژه، آن را در فصلی که درون این باب قرار دارد، می نهند.
زبیدی 29ساله بود (1174ق) که به تألیف کتاب اقدام نمود و چهارده سال در پای آن زحمت کشید. در این کار، وی حدود 500منبع را پیش روی داشت.هاشم طه شلاش تنها به استناد منابع ذکر شده در متن تاج، سعی کرده است این کتابها را استخراج و بر اساس موضوع، تقسیم بندی کند که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: حدود 26 کتاب لغت، 15 معجم خاص، 27 کتاب درباره ی اسماء و صفات، 16 کتاب درباره ی مثلثات، اضداد، نوادر و فروق، 6 کتاب معرب و دخیل، 23 کتاب در علم نحو، 18 کتاب در علم صرف و 24 کتاب در باب پژوهشهای لغوی.
مؤلف علاوه بر زبان مادری اش، به زبانهای فارسی و ترکی نیز آگاهی داشت. به همین سبب، در بسیاری از جایها به ریشه یابی لغات معرب پرداخته است. از جمله منابع وی در این زمینه می توان به المعرب جوالیقی، شفاءالغلیل خفاجی، برهان قاطع و دیوان سنایی اشاره کرد. همچنین اعتقاد بر این است که سه چهارم تاج برگرفته از لسان العرب است.
زبیدی در مقدمه ی پرتکلف و مسجع خود که بیشتر الفاظ غریب را در آن به کار برده، با برشمردن ده هدف، به علل تألیف کتابش اشاره کرده است که از آن جمله می توان به نواقص کار فیروزآبادی و گستردگی زبان عربی اشاره کرد.


کلمات دیگر: