کلمه جو
صفحه اصلی

لسان العرب

دانشنامه عمومی

لسان العرب لغتنامه ای بزرگ عربی (مُعجم) نوشتهٔ ابن منظور است که ۸۰ هزار ماده را شامل می شود.
متن لسان العرب در ویکی مصدر عربی
متن لسان العرب

دانشنامه آزاد فارسی

لِسانُ الْعَرَب
فرهنگ لغت مهم و معتبر عربی، تألیف ابن منظور (۶۳۰ـ۷۱۱ق). این کتاب از حیث کثرت لغات و فراوانی شواهد و توجیهات در میان فرهنگ های زبان عربی بی همتاست و از آن جا که دارای شواهد شعری بسیار است، همواره مورد توجه محققان بوده است. ابن منظور در این فرهنگ مطالب کتب معتبر پیش از خود را گردآوری و نقل کرده است. لسان العرب اولین بار در مطبعۀ بولاق قاهره در ۲۰ جلد و با مقدمۀ احمد فارس شِدیاق به چاپ رسید (۱۲۹۹ـ۱۳۰۸ق) و بعد از آن بارها تجدید چاپ شده است. تصحیح لسان العرب، از احمد تیمور؛ و تحقیقات و تنبیهات فی معجم لسان العرب، از عبدالسلام هارون ازجمله کتبی است که در نقد و اصلاح لسان العرب صورت گرفته است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] لغت نامه ای عربی به عربی است که توسط اب‍وال‍ف‍ض‍ل ج‍م‍ال ال‍دی‍ن م‍ح‍م‍د ب‍ن م‍ک‍رم اب‍ن م‍ن‍ظور الاف‍ری‍ق‍ی ال‍م‍ص‍ری، تالیف شده است.
این کتاب، لغت نامه ای بزرگ است و علت عمده شهرت ابن منظور نیز همین کتاب اوست.
کتاب «لسان العرب» از حیث تفصیل و کثرت مواد لغات و فراوانی شواهد و توجیهات زبانی در میان قاموس های زبان عربی بی همتاست. ابن منظور در این کتاب، ریشه های لغات را به پیروی از جوهری بر پایه نظام قافیه ترتیب داده است. بر حسب این نظام، ملاک ترتیب الفبایی ریشه ها در مرتبه اول، حرف پایانی است پس از آن حرف نخست و سرانجام حرف میانی است.
این کتاب علاوه بر معانی واژه ها شامل روایات، احادیث، آیات قرآن کریم، بحث های تفسیری، معجزات قرآن، سخنان بزرگان، ضرب المثل ها و اشعار فراوان می باشد. ابن منظور کتاب «لسان العرب» را بر مبنای لغت نامه های زیر نگاشته و آنها را «اصول خمسه» نامیده است:
ابن حجر و سیوطی و زبیدی «جمهرة» را نیز از منابع لسان العرب شمرده اند. اما به نظر می رسد ابن منظور مستقیماً از «جمهرة» بهره نبرده و منقولات او به طور غیرمستقیم و از طریق منابع دیگری است، لذا نمی توان «جمهرة» را از منابع «لسان» به شمار آورد.
ابن منظور در مقدمه کتاب، انگیزه خود را از نگارش لسان العرب این گونه بیان می فرماید: از دیرباز پیوسته به مطالعه کتاب های لغت مشغول بودم تا از شیوه و انگیزه نگارش آنها آگاهی یابم که آنها را بر دو دسته یافتم:
لذا بر آن شدم تا کتابی را به نگارش درآورم که شامل تمام واژه های لغت نامه های معتبر باشد و آن را به ترتیب کتاب صحاح جوهری مرتب کردم و مزین به آیات قرآن و ذکر معجزات آن و روایات ارزشمند و سخنان زیبا نمودم.
از دیدگاه ابن منظور هیچ یک از لغت نویسان پیشین، دو جنبه گردآوری و ساماندهی را یک جا به کمال نرسانده اند. او ویژگی آثار لغوی دیگر را تأکید بر مآخذ و روایت های شفاهی می دانست و تازگی کار خود را در تکیه کامل بر کتب لغت می دید.


کلمات دیگر: