کلمه جو
صفحه اصلی

فارابی

فارسی به انگلیسی

name of persian philosopher

فرهنگ فارسی

ابونصر محمدبن محمد فیلسوف بزرگ اسلام در نیمه دوم قر. ۳ و نیمه اول قر . ۴ ه .( و . فاراب ۲۶٠ ه ق . / ۸۷۴ م . - ف. دمشق ۳۳۹ هق . / ۹۵٠ م . ) . فارابی از ماورائالنهر برای تحصیل علوم ببغداد رفت و بعد از آموختن عربی در حلقه درس ابوبشر متی بن یونس حضور یافت و چندی بعد به حران رفت و از یوحنابن حیلان بخشی از منطق را فراگرفت و ببغداد بازگشت و بتکمیل فلسفه مشغول شد . فارابی هه کتب ارسطو را بدقت مورد مطالعه و تحقیق قرار داد و بمعانی آنها و قوف تام و در شرح و تفسیر آثار ارسطو مهارتی خاص یافت و بدین جهت او را [ ارسطوی ثانی ] یا [ معلم ثانی ] نامیدند . فارابی از بغداد بمصر رفت و از آنجا بخدمت سیف الدوله ابوالحسن علی بن عبدالله بن حمدان تغلبی پادشاه حلب و دمشق و شام در آمد و در کنف حمایت وی به تعلیم و تالیف مشغول گردید تا در سن ۸٠ سالگی درگذشت .فارابی بثروت و زینت دنیوی بی میل بود و بامر مسکن و پیشه توجهی نداشت و غالب اوقات خویش را در تنهایی بسر میبرد . اهمیت فارابی بیشتر در شرحهای اوست بر آثار ارسطو و بسبب همین شروح هم او را [ معلم ثانی ] خوانده و در مقام بعد از ارسطو قرار داده اند. فارابی مانند بسیاری از فلاسفه اسکندریه و خاور نزدیک که می کوشیدند بین عقاید افلاطون و ارسطو را التیام دهند در کتبی که ببحث در اتفاق آرائ افلاطون و ارسطو اختصاص داده سعی بلیغ در این راه بکار برده است و کتاب [ الجمع بین راییالحکیمین : افلاطون الالهی و ارسطوطالیس ] را در این باب تالیف کرده . فارابی در رساله فصوص الحکم برای اثبات توحید بیشتر باصول و عقاید نو افلاطونیان و عرفا نزدیک شده و در رساله آرائ اهل المدینه الفاضله تحت تاثیر افلاطون قرار گرفته و سعادت بشر را در ایجاد اجتماع کاملی دانسته است که همانند اجتماع روحانی باشد . فارابی مانند همه دانشمندانی که در تمدن اسلامی عنوان فیلسوف داشته اند از همه علوم عهد خود مطلع و در آنها صاحب تصانیفی بوده است اطلاعات وی در ریاضیات خوب ولی در طب متوسط و در موسیقی بسیار بوده است . روش فلسفیاو را باید فی الحقیقه یک روش نو افلاطونی اسلامی نامید و این همان روشی است که پیش از فارابی بوسیله کندی شروع شد و بعد ازاو از طرفی در آثار اخوان الصفائ و ازطرفی دیگر در کتب ابوعلی سینا بمرحله کمال رسید . مع ذلک فارابی در بعض موارد با کندی و ابوعلی سینا اختلاف دارد و همچنین چون آثار او تحت سه روش عمده افلاطون و ارسطو و فلوطینس واقع است گاه موارد اختلافی در آنها مشاهده میشود و وجه اشتراک همه این آثار با یکدیگر عبارتست از ترکیب عقاید مذکور با اصول دینی اسلامی بنظر فارابی سعادت و عظمت مقام فیلسوف در ترک علایق و تجرد و گوشه گیری است . حاصل علم و مقدمه سعادت اخلاق است و عالمی که از مبانی اخلاقی پیروی نکند از سعادت کمال برخوردار نیست . اثر فارابی در فلاسفه بعد از خود بسیار بوده است و با این حال از انتقادات برخی مانند ابن رشد آسوده نمانده است . ابن رشد در چند مورد از کتاب تهافت التهافت بر فارابی تاخته و او را در شمار متکلمان قرار داده است نه در زمره فیلسوفان . فارابی رادر حدود صد تالیف است و مهمترین آنها عبارتند از : رساله فی مبادی آرائ اهل المدینه الفاضله مقاله فی معانی العقل عیون المسائل فصوص الحکم رساله فی السیاسه المسائل الفلسفیه احصائالعلوم اغراض ارسطو طالیس فی کتاب مابعدالطبیه رساله فی اثبات المفارقات .
منسوب به فاراب اهل فاراب .
ابو ابراهیم اسحاق بن ابراهیم از اکابر ادبای قرن چهارم هجری و خال اسماعیل بن حماد جوهری بوده است .

لغت نامه دهخدا

فارابی. ( اِخ ) رجوع به ابونصر فارابی شود.

فارابی. ( اِخ ) ابوابراهیم اسحاق بن ابراهیم. از اکابر ادبای قرن چهارم هجری و خال اسماعیل بن حماد جوهری بوده است. رجوع به فهرست کتابخانه سپهسالار و ابراهیم و اسحاق بن ابراهیم شود.

فارابی. ( اِخ ) ابوزکریا یحیی بن احمد، لغوی. رجوع به یحیی... شود.

فارابی. ( اِخ ) رجوع به محمودبن احمد فارابی شود.

فارابی. ( اِخ ) اسماعیل بن حماد جوهری. رجوع به اسماعیل شود.

فارابی . (اِخ ) ابوزکریا یحیی بن احمد، لغوی . رجوع به یحیی ... شود.


فارابی . (اِخ ) اسماعیل بن حماد جوهری . رجوع به اسماعیل شود.


فارابی . (اِخ ) رجوع به ابونصر فارابی شود.


فارابی . (اِخ ) رجوع به محمودبن احمد فارابی شود.


فارابی . (اِخ ) ابوابراهیم اسحاق بن ابراهیم . از اکابر ادبای قرن چهارم هجری و خال اسماعیل بن حماد جوهری بوده است . رجوع به فهرست کتابخانه ٔ سپهسالار و ابراهیم و اسحاق بن ابراهیم شود.


دانشنامه عمومی

ابونصر محمد بن محمد فارابی (زادهٔ ۲۵۹ قمری / ۸۷۲ م. در فاراب - درگذشتهٔ ۳۳۹ قمری / ۹۵۰ م. در دمشق سوریه) از بزرگترین فلاسفه و دانشمندان ایرانی عصر طلایی اسلام است.
Kiki Kennedy-Day, Books of Definition in Islamic Philosophy: The Limits of Words, Routledge, 2002, page 32.
فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعه شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشت. بیشترین آثار او در زمینه فلسفه، منطق، جامعه شناسی و همچنین دانشنامه نویسی بود. فارابی به مکتب نوافلاطونی تعلق داشت که سعی داشتند تفکرات افلاطون و ارسطو را با الهیات توحیدی هماهنگ کنند و در فلسفه اسلامی نیز از جمله اندیشمندان مشایی محسوب می شود. فارابی شرح های ارزشمندی بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین او را معلم ثانی خوانده اند. وی آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار نهاده است. در قرون وسطی آثاری چند از او به زبان لاتین برگردانده شده اند و او به خوبی در غرب نیز شهرت یافته است.
پدر و مادر فارابی از ایرانیانی بودند که به ترکستان مهاجرت کرده بودند. فارابی بیشتر عمر خود را در بغداد دارالخلافه حکومت عباسیان گذراند.
ابونصر محمد بن محمد طرخانی ملقب به فارابی، در حدود سال ۲۵۷هجری قمری/ ۸۷۰میلادی در دهکدهٔ «وسیج» از ناحیهٔ پاراب (فاراب) در فرارود (شهر اُترار کنونی در جنوب قزاقستان) یا پاریاب (فاریاب) خراسان در افغانستان کنونی به دنیا آمد. دهخدا به نفل از بدیع الزمان فروزانفر می نویسد: «اسم پدر او طرخان و نام جدش اوزلوغ است. درشرح زندگی فارابی مطلبی که بر جریان واقعی زندگی دوران طفولیت و جوانی وی باشد در کتاب ها وجود ندارد. ابن ابی اصیبعه دو خبر متناقض دربارهٔ او نقل می کند: اول اینکه فارابی در آغاز کار نگهبان باغی در دمشق بودو دوم اینکه، در عنفوان جوانی به قضاوت مشغول بود و چون به معارف دیگر آشنا شد، قضاوت را ترک کرد و با تمام میل به طرف معارف دیگر روی آورد.» در جوانی برای تحصیل به بغداد رفت و نزد «متی بن یونس» به فراگرفتن منطق و فلسفه پرداخت. سپس به حرّان سفر کرد و به شاگردی «یوحنا بن حیلان» درآمد.

فارابی (ابهام زدایی). فارابی می تواند به موارد زیر اشاره داشته باشد:
فارابی، از بزرگترین فیلسوفان ایرانی- شرقی سده سوم و چهارم هجری
اسحاق بن ابراهیم فارابی، عالم علم ادبیات عرب
دانشگاه فارابی
جشنواره بین المللی فارابی، ،نام یک جشنواره علمی در ایران
بنیاد سینمایی فارابی

نقل قول ها

ابونصر محمد فارابی معروف بـفارابی، (۲۶۰ قمری در فاراب، ترکمنستان – ۳۳۹ قمری در دمشق، سوریه) از بزرگترین فیلسوفان ایرانی شرقی سدهٔ سوم و چهارم هجری است. اهمیّت او بیشتر به علتِ شرح هایی است که بر آثار ارسطو نگاشته و به سبب همین مشروحات او را معلم ثانی خوانده اند.
• «آنکه خویشتن را بالاتر و برتر از آنچه هست داند هرگز به سر حد کمال نرسد.»• «واجب الوجود عقلِ محض است، با ذاتش به ذاتش فکر می کند، پس او در آنِ واحد عاقل و معقول است.»

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] "فارابی" یکی از نوابغی است که در زمانه بسیار حساس تاریخی ظهور کرد و توانست تاثیر عمیق و بسزایی را در تفکر اندیشمندان بعد از خود به جا بگذارد، تاثیر فارابی به قدری شگرف است که شاید بتوان گفت او و اندیشه های او بود که توانست زمینه را برای شکوفایی تمدن اسلامی فراهم سازد.
در طول تاریخ بشر نوابغ و دانشمندان فراوانی ظهور کرده اند که هر کدام به نوبه خود نقطه عطفی در تاریخ اندیشه بشر ایجاد نموده و توانسته اند تغییر شگرفی را در فضای فکری و اجتماعی جامعه زمان خود به وجود بیاورند. این نابغه ها به جز اینکه شبانه روز در راه علم و اندیشه تلاش کرده و به قدر کافی نیز از استعداد خدادادی بهره برده اند، در شرایط تاریخی خاصی هم قرار گرفته اند و شاید بتوان گفت قرار گرفتن در این موقعیت تاریخی حساس بوده است که فضا را برای بروز نبوغ ذاتی آنها فراهم کرده و باعث شده نقش آنها در تاریخ علم ماندگار شود.


کلمات دیگر: