کلمه جو
صفحه اصلی

تاثیر پذیری قران از عهدین

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تاثیر پذیری قرآن از عهدین. "عهد" در لغت به معنای میثاق یا وصیت آمده است و می توان معنای این ماده را به طور کلی تعهدی خاص در برابر دیگران دانست.
در اصطلاح دینی منظور از "عهدین" دو عهد عتیق و جدید است که کتاب مقدس مسیحیان می باشد؛ و مسیحیان این نام را بر کتاب خود و کتاب یهودیان نهادند. پس یهودیان کتاب آسمانی خود را عهد عتیق نمی گویند، بلکه این فقط نظر مسیحیان است که به هر دو عهد اعتقاد دارند، بر خلاف یهودیان که فقط کتاب خودشان را قبول داشته و آن را "تنخ" می نامند.
عهد درمسیحیت
در اعتقاد مسیحیان "عهدین" دو پیمانی است که خداوند با انسان بست: یکی پیمان کهن قبل از حضرت عیسای مسیح که با حضرت ابراهیم (ع) و قوم اسرائیل بست، و دیگری پیمانی است که توسط حضرت عیسی (ع) با انسان ها بسته شد.
عهد عتیق و جدید
بخش نخست عهدین که کتاب دینی یهودیان است و از سوی مسیحیان، عهد عتیق نامیده شده، مجموعاً ۳۹ کتاب در اعتقاد " پروتستان ها" و ۴۶ کتاب در اعتقاد " کاتولیک ها" است.. و بخش دوم کتاب مقدس را که عهد جدید تشکیل می دهد، در مجموع ۲۷ کتاب است (اناجیل چهارگانه، اعمال رسولان، رسائل رسولان و مکاشفه).محتوای کتاب مقدس شامل مباحثی چون تاریخ آفرینش ، تاریخ پیامبران ، احکام ، اعداد و آمار، نامه ها و آثار رسولان، اخلاق، شعر و رمان، سیره ی انبیاء و... می باشد.
وحی الهی، مصدر قرآن
...


کلمات دیگر: