مترادف کاتولیک : صلیبی، عیسوی، مسیحی، جاثلیق
کاتولیک
مترادف کاتولیک : صلیبی، عیسوی، مسیحی، جاثلیق
فارسی به انگلیسی
Catholic
Roman Catholic
فارسی به عربی
کاثولیکی
مترادف و متضاد
صلیبی، عیسوی، مسیحی
جاثلیق
۱. صلیبی، عیسوی، مسیحی
۲. جاثلیق
فرهنگ فارسی
مذهب کاتولیک . یکی از فرقه های مهم مسیحیت که پاپ را پیشوای دین خود دانند جاثلیقیه . یا کاتولیک ارتدکس و کلیسای روم . یکی از دو شعبه مهم کلیسای مسیحیت. توضیح کلیسا مانند دولت دارای تشکیلات مفصلی بود . ظاهرا همه اسقفان مساوی بودند ولی حقیقه اسقفان مراکز بزرگ امپراتوری متدجا دارای قدرت مخصوصی بر کلیساهای اطراف خود گردیدند و بدین نحو اسقفان سه کلیسای اول موسوم به پتریارخ بودند بمعنی پدر و موسس یک نژاد ( این لغت ابتدا بهمه اسقفان اطلاق میشد و بعدها مخصوص سه اسقف مهم مزبور گردید . ) و اسقف رم به پاپ ( یعنی پدر ) ملقب شد . تعجبی نیست که پاپ رم متدرجا مقامی مخصوص در کلیسا حایز گردید زیرا پطرس و پولس در رم شهید شدند و این شهر سالیان دراز پایتخت امپراتوری مقتدری بود . بعلاوه کلیسای رم از زمانی که پولس رساله ممتاز خود را در آنجا نوشت در سراسر دنیای مسیحیت شهرت و اعتبار داشت . از سوی دیگر بعضی از اسقفان رم صاحب استعداد مخصوصی بودند و در مناقشات آریان و غیره که در کلیسا واقع شدند ولی پاپها بریاست بزرگترین کلیسای جهان هم قانع نشده کم کم متمایل به تسلط بر کل کلیساهای مسیح گردیدند و مدعای خود را از انجیل متی باب ۱۸ : ۱۶ گرفته آنرا تقسیم کردند و ادعا نمودند که چون عیسی مسیح پطرس را جانشین خود کرد و او اولین اسقف شهر رم بود بنابراین اسقفان رم باید جانشین پطرس باشند و در روی زمین بجای خود مسیح بر کلیسا سلطنت کنند . لیو که در قرن پنجم م . مقام پایی را حایز و یکی از بزرگترین رجال عصر خود بود با کمال نیرومندی مدعی ریاست همه کلیساهای مسیح بود . بیشتر از اسقفان مغرب ادعای او را قبول کردند ولی در مشرق پتریارخهای قسطنطنیه و انطاکیه و اسقفان کلیسای ایران از شناسایی ریاست و مقام پایی وی امتناع ورزیدند . این امتناع باعث شد که جدایی بین کلیساهای لاتینی زبان مغرب و کلیساهای یونانی و سریانی زبان مشرق پیدا شود . عاقبت چون قسطنطنیه و رم در امور سیاسی از هم جدا شدند کلیسای یونانی زبان هم کاملا از کلیسای رم از مجزا گردید . این دو شعبه مهم کلیسای مسیح تاکنون از یکدیگر منفصلند : یکی کلیسای ارتدکس یونانی است و خصوصا در یونانی است و خصوصا در یونان و روسیه نافذ و دیگر کلیسای کاتولیک روم است که بیشتر در اروپا و آمریکا نفوذ دارد . این دو کلیسا در اصل عقاید مسیحیت باهم موافق بودند ولی مسئله قدرت عمومی پاپ عاقبت موجب اختلاف آنها گردید ( ترجمه تاریخ کلیسای قدیم در امپراتوری روم و ایران تالیف میلر۵۱-۲۴۹ )
پیشوای اسقفان، جاثلیق، دارای مذهب کاتولیک، یکی ازشعب سه گانه دین مسیح که پیروان آن به پاپ عقیده دارندوازاواطاعت میکنند
( صفت ) ۱ - پیشوای اسقفان جاثیق ۲ - پیرو فرقهای از مسیحیت که پاپ را پیشوای دین خود دانند . یا مذهب کاتولیک . مذهب فرقهای از مسیحیان که پاپ را پیشوای خود دانند کاتولیسیسم .
پیشوای اسقفان، جاثلیق، دارای مذهب کاتولیک، یکی ازشعب سه گانه دین مسیح که پیروان آن به پاپ عقیده دارندوازاواطاعت میکنند
( صفت ) ۱ - پیشوای اسقفان جاثیق ۲ - پیرو فرقهای از مسیحیت که پاپ را پیشوای دین خود دانند . یا مذهب کاتولیک . مذهب فرقهای از مسیحیان که پاپ را پیشوای خود دانند کاتولیسیسم .
فرهنگ معین
(تُ ) [ فر. ] (اِ. ) دارای مذهب کاتولیک ، کسانی از پیروان مسیح که به پاپ عقیده دارند و از او اطاعت می کنند.
لغت نامه دهخدا
فرهنگ عمید
از فرقه های سه گانۀ مسیحیت که پیروان آن به پاپ عقیده دارند و از او اطاعت می کنند.
دانشنامه آزاد فارسی
کاتولیک (Catholic)
(برگرفته از واژۀ یونانی کاتولیکوس به معنی «عام») در اصطلاح دینی مسیحی، لفظی برای کلیسای عام. نخستین بار ایگناتیوس انطاکی ( ـ ح ۱۰۷م) از آن برای تفکیک بدنۀ اصلی مسیحیان از جماعت های منفرد استفاده کرد. سپس، حکم تمیز مؤمنان راستین را از معتقدان دروغین یافت. پس از جدایی کلیساهای شرقی و غربی از یکدیگر (۱۰۵۴م)، به کلیسای غربی اطلاق شد و کلیسای شرقی به ارتُدوکس شهرت یافت. در هنگامۀ اصلاحات دینی قرن ۱۶، کلیسای رم با آن خود را از کلیساهای پروتستان یا اصلاح شده متمایز کرد. در انگلستان این نام بر روی کلیسای ملی اصلاح شده ماند و در عین حال بین کاتولیک های پیرو رم و پیروان کلیسای انگلستان تفاوت بود. به دنبال ظهور مکتب آکسفورد در قرن ۱۹، اصطلاح آنگلوکاتولیک ساخته شد. در افواه، لفظ کاتولیک به شخص مسیحی پیرو کلیسای رم اطلاق می شود.
(برگرفته از واژۀ یونانی کاتولیکوس به معنی «عام») در اصطلاح دینی مسیحی، لفظی برای کلیسای عام. نخستین بار ایگناتیوس انطاکی ( ـ ح ۱۰۷م) از آن برای تفکیک بدنۀ اصلی مسیحیان از جماعت های منفرد استفاده کرد. سپس، حکم تمیز مؤمنان راستین را از معتقدان دروغین یافت. پس از جدایی کلیساهای شرقی و غربی از یکدیگر (۱۰۵۴م)، به کلیسای غربی اطلاق شد و کلیسای شرقی به ارتُدوکس شهرت یافت. در هنگامۀ اصلاحات دینی قرن ۱۶، کلیسای رم با آن خود را از کلیساهای پروتستان یا اصلاح شده متمایز کرد. در انگلستان این نام بر روی کلیسای ملی اصلاح شده ماند و در عین حال بین کاتولیک های پیرو رم و پیروان کلیسای انگلستان تفاوت بود. به دنبال ظهور مکتب آکسفورد در قرن ۱۹، اصطلاح آنگلوکاتولیک ساخته شد. در افواه، لفظ کاتولیک به شخص مسیحی پیرو کلیسای رم اطلاق می شود.
wikijoo: کاتولیک
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] مهم ترین فرقه موجود مسیحی، کاتولیک است که در لغت یونانی به معنای "جامع" است و کلیسای کاتولیک به این معنا شامل کلیه شعب دین مسیح می باشد، که در راس این کلیسا اسقف رم قرار دارد که با نام پاپ شناخته می شود.
کاتولیک در لغت به معانی اصل، اصیل، جامع، بلندنظر، آزاده، از ریشه «Katholicos» یونانی به معنای «مرتبط با کل» و «جامع» گرفته شده است. این واژه در هیچ جای عهد جدید بکار نرفته است.
کونگ، هانس، تاریخ کلیسای کاتولیک، حسن قنبری، قم، ادیان، ۱۳۸۴، ص۶۱.
۱. مهم ترین ویژگی کاتولیک ها آن است که معتقد به ریاست پاپ بر تمام جامعه مسیحیان هستند. پاپ لئوی اول معروف به «لئوی کبیر» اسقف رم، در حدود سال های ۴۶۱–۴۴۰ طرفدار جدی قدرت پاپی بود. لئو برای ادعای خود چنین استدلال می کرد که اسقف رم، جانشین پطرس است، و چون پطرس منصوب به دست عیسی (علیه السّلام) است پس اسقف رم هم با واسطه منصوب به دست عیسی است و این نصب و انتصاب ها ادامه دارد تا پاپ فعلی که او هم منصوب دست حضرت عیسی است.او از تفسیر چندین عبارت از عهد جدید استفاده می کند؛ در کتاب مقدس آمده است: «و من نیز تو را می گویم که تویی پطرس و بر این صخره کلیسای خود را بنا می کنم و ابواب جهنم بر آن استیلا نخواهد یافت.» و «کلیدهای ملکوت آسمان را به تو می سپارم و آنچه بر زمین ببندی، در آسمان بسته گردد و آنچه در زمین گشایی، در آسمان گشاده شود.»
انجیل، متی، ۱۶: ۱۹-۱۸.
ماخذ اصول اعتقادی کلیسای روم عبارت است از:۱. کتاب مقدس (اپوکریفای عهد عتیق در این مجموعه جای دارد.)؛۲. اعتقادنامه های سه گانه جهانی که هر سه در مراسم عشای ربانی به کار می روند؛۳. عقاید و مصوبات شورای ترنت (۱۵۶۴. م)؛۴. اعتراف نامه در مورد ایمان به تثلیث (۱۵۶۴) که پس از پایان شورای مذبور تنظیم شد ؛۵. پرسش و پاسخ های رومی (۱۵۶۶)؛ این ماخذ تالیف یک کمسیون پاپی بود؛۶. عقاید و مصوبات شورای واتیکان (۱۸۷۰) که در این ماخذ تصویب نامه مصونیت پاپ از خطا برای فهم ماخذ اصول اعتقادی کلیسا در کاتولیک روم دارای اهمیت ویژه ای است؛۷. تمام اظهارات پاپ در مسند خود؛۸. آثاری از صاحب نظران روحانی کلیسا که مراجعی برای اصول عقاید کاتولیک روم شناخته شده اند (آمبروز، جروم، آگوستین و لوئی بزرگ که همان پاپ لئو است.)؛۹. قانون رسمی کلیسا که اولین بار به ابتکار بندیکت شانزدهم در سال ۱۹۱۸-۱۹۱۷ انتشار یافت؛۱۰. کتب دینی ذیل:· کتب دعاهای روزانه (۱۵۶۸. م)؛· آئین عشای ربانی رومی (۱۵۷۰. م)؛· مراسم و شعائر رومی (۱۶۱۴. م)؛· نشان های اسقفی روم (۱۵۹۶. م) و مراسم و جشن های مربوط به اسقف ها (۱۶۰۰. م).
زیبایی نژاد، محمدرضا، مسیحیت شناسی مقایسه ای، تهران، سروش، ۱۳۸۴، چاپ سوم، ص۲۴۷.
...
کاتولیک در لغت به معانی اصل، اصیل، جامع، بلندنظر، آزاده، از ریشه «Katholicos» یونانی به معنای «مرتبط با کل» و «جامع» گرفته شده است. این واژه در هیچ جای عهد جدید بکار نرفته است.
کونگ، هانس، تاریخ کلیسای کاتولیک، حسن قنبری، قم، ادیان، ۱۳۸۴، ص۶۱.
۱. مهم ترین ویژگی کاتولیک ها آن است که معتقد به ریاست پاپ بر تمام جامعه مسیحیان هستند. پاپ لئوی اول معروف به «لئوی کبیر» اسقف رم، در حدود سال های ۴۶۱–۴۴۰ طرفدار جدی قدرت پاپی بود. لئو برای ادعای خود چنین استدلال می کرد که اسقف رم، جانشین پطرس است، و چون پطرس منصوب به دست عیسی (علیه السّلام) است پس اسقف رم هم با واسطه منصوب به دست عیسی است و این نصب و انتصاب ها ادامه دارد تا پاپ فعلی که او هم منصوب دست حضرت عیسی است.او از تفسیر چندین عبارت از عهد جدید استفاده می کند؛ در کتاب مقدس آمده است: «و من نیز تو را می گویم که تویی پطرس و بر این صخره کلیسای خود را بنا می کنم و ابواب جهنم بر آن استیلا نخواهد یافت.» و «کلیدهای ملکوت آسمان را به تو می سپارم و آنچه بر زمین ببندی، در آسمان بسته گردد و آنچه در زمین گشایی، در آسمان گشاده شود.»
انجیل، متی، ۱۶: ۱۹-۱۸.
ماخذ اصول اعتقادی کلیسای روم عبارت است از:۱. کتاب مقدس (اپوکریفای عهد عتیق در این مجموعه جای دارد.)؛۲. اعتقادنامه های سه گانه جهانی که هر سه در مراسم عشای ربانی به کار می روند؛۳. عقاید و مصوبات شورای ترنت (۱۵۶۴. م)؛۴. اعتراف نامه در مورد ایمان به تثلیث (۱۵۶۴) که پس از پایان شورای مذبور تنظیم شد ؛۵. پرسش و پاسخ های رومی (۱۵۶۶)؛ این ماخذ تالیف یک کمسیون پاپی بود؛۶. عقاید و مصوبات شورای واتیکان (۱۸۷۰) که در این ماخذ تصویب نامه مصونیت پاپ از خطا برای فهم ماخذ اصول اعتقادی کلیسا در کاتولیک روم دارای اهمیت ویژه ای است؛۷. تمام اظهارات پاپ در مسند خود؛۸. آثاری از صاحب نظران روحانی کلیسا که مراجعی برای اصول عقاید کاتولیک روم شناخته شده اند (آمبروز، جروم، آگوستین و لوئی بزرگ که همان پاپ لئو است.)؛۹. قانون رسمی کلیسا که اولین بار به ابتکار بندیکت شانزدهم در سال ۱۹۱۸-۱۹۱۷ انتشار یافت؛۱۰. کتب دینی ذیل:· کتب دعاهای روزانه (۱۵۶۸. م)؛· آئین عشای ربانی رومی (۱۵۷۰. م)؛· مراسم و شعائر رومی (۱۶۱۴. م)؛· نشان های اسقفی روم (۱۵۹۶. م) و مراسم و جشن های مربوط به اسقف ها (۱۶۰۰. م).
زیبایی نژاد، محمدرضا، مسیحیت شناسی مقایسه ای، تهران، سروش، ۱۳۸۴، چاپ سوم، ص۲۴۷.
...
wikifeqh: آیین_کاتولیک
کلمات دیگر: