برابر پارسی : آواپَرا
رادیو
برابر پارسی : آواپَرا
فارسی به انگلیسی
radio
radio, radio-, wireless
فارسی به عربی
عربی به فارسی
راديو , راديويي , با راديو مخابره کردن , پيام راديويي فرستادن
مترادف و متضاد
فرهنگ فارسی
فرهنگ معین
لغت نامه دهخدا
رادیو. [ ی ُ ] (فرانسوی ، اِ) از «بی سیم - پرتو مجهول » مصدر آن رادیه ، بمعنی شعاع دادن ، شعاع افکندن ، پرتو دادن ، پرتو افکندن که بصورت اسمی و صفتی هر دو بکار رود در صورت صفتی بمعنی مشعشع و نورانی و در صورت اسمی علامت اختصاری رادیوتلگرافی ، رادیوتلفنی ، و رادیوگرافی است . و در فارسی به ابزاری برقی (الکتریکی )اطلاق شود که صوت را از فواصل دور ضبط و پخش کند و آن عبارت از دستگاه گیرنده ای است که امواج صوت را از مرکز یا استودیوی خاصی پخش میکند و هم اکنون از بزرگترین وسایل تبلیغی و سیاسی و فرهنگی بشمار میرود. در دائرة المعارف بریتانیا آمده است : همچنانکه در سایر موارد پدیده های مهم فیزیکی واقع میشود امواج رادیویی هم از لحاظ تئوری از سالها پیش از آنکه جنبه ٔ عملی یابد، شناخته شده بود.
جیمز کلرک ماگزوئل در تئوری الکترومغناطسی نور که بین سالهای 1867 - 1873 م . بسط یافت به تئوری الکترومغناطیسی موج در فضا اشاره کرد اما تا سال 1887که هنریخ هرتس اول دفعه در لابراتوار آن چیزی را که بنام امواج هرتز معروف است ایجاد کرد و بعداً بنام امواج رادیویی شناخته شد و همین امواج ابتدا امواج هرتز و بعد امواج رادیویی نامیده شد تا آن زمان کسی پیدا نکرده بود. هرچند امواج رادیویی از لحاظ فیزیکی از امواج نوری بزرگترند ولی هردوی آنها در فضای آزاد با یک سرعت منتشر میشوند (cm/sec 10* 2998) گرچه از دو زمینه این دو موج باهم اختلاف دارند طول امواج رادیویی بزرگتر از طول امواج نوری است گذشته از این برخلاف امواج نوری امواج رادیویی ساخت بشر همیشه فاز پیوسته هستند و این امر اجازه میدهد که در آنها طنین بکار رود. (از دایرة المعارف بریتانیکا).
طیف رادیویی : طول موج رنگ سبز 0/000556 میلیمتر است . اما امواج رادیویی از 6 میلیمتر تا 6 میلیون متر طول دارند و رویهم دارای 7 گروه طیف های مختلف هستند به این ترتیب :
فرکانس کوتاه : از 1000 تا 10000 متر
فرکانس متوسط: از 100 تا 1000 متر
فرکانس بلند: از 10 تا 100 متر
فرکانس بلندتر: از 1 تا10 متر
فرکانس بسیار بلند: از 1 تا10 دسیمتر
فرکانس مافوق بلند: از 1 تا 10 سانتی متر
فرکانس بینهایت بلند: از 1 تا 10میلیمتر
مهندسی رادیو: منظور از مهندسی رادیو، دانش بکار بردن امواج رادیو بعنوان برنده ٔ اطلاعات است که اکنون در فرستادن نوشته ، صدا، عکس ، تلگراف ، میکروفون ، دوربین تلویزیونی (فرستنده ٔ تلویزیون ) بکار میرود. بمنظور آنکه آنتن های گیرنده بهتر بتواند امواج الکترومغناطیسی یا رادیوئی را بگیرند و پخش کنند بدستگاه تقویتی موج که آمپلی فایر (بسط و توسعه دهنده ) نام دارد نیازمند گردیدند.
تاریخچه ٔ رادیو در ایران . تاریخچه ٔ برقراری دستگاه فرستنده رادیو در ایران از سال 1319 هَ . ش . آغاز میشود. اولین دستگاه فرستنده روز چهارم اردیبهشت آن سال بفرمان رضاشاه پهلوی و بدست محمدرضا پهلوی که در آنوقت سمت ولایتعهدی داشت شروع بکار کرد. این دستگاه را آنروز رادیو تهران میگفتند و عبارت از یک فرستنده ٔ کوچک دو کیلواتی بود که با موج متوسط کار میکرد و زیر نظر وزارت فرهنگ بود. در اواخر سال 1319 این سازمان اداره ٔ کل انتشارات و تبلیغات نامیده شد و از سال 1333 سازمان آن توسعه ٔ بسیار یافت و دارای سازمانهای وسیع اطلاعات و اخبار و فیلم ، رادیو ایران ، دفتر فنی وامور اداری است که سرپرست هر قسمت در مورد کار آن بخش مسئولیت مستقیم دارد. سازمان اداره ٔ کل انتشارات و رادیو، که از سال 1330 به این نام خوانده شد، در فراهم آوردن اطلاعات ، تهیه فیلم ها و گرفتن آخرین خبرهای مهم جهان و ایران و نیز در شناساندن ایران و افتخارات و پیشرفتهای آن بجهانیان و توزیع نشریه های گوناگون و مطالب مورد نیاز سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر گامهای سودمند برداشته و برمیدارد. وابستگان وخبرگزاران این سازمان همواره در کشورهای بزرگ جهان با محافل مطبوعاتی و فرهنگی حوزه ٔ مأموریت خود در تماس هستند و اطلاعات و اخبار و بولتن های خود را با آنها مبادله می کنند. همچنین در اداره ٔ کل انتشارات و رادیو دایره ای برای راهنمایی نمایندگان مطبوعات و جهانگردان خارجی در حال فعالیت است . خبرگزاری پارس از سال 1319 زیر نظر اداره ٔ رادیو انجام وظیفه میکرده است . سازمان فیلم برای شناساندن ایران فیلم هایی تهیه می کند که تاکنون چند حلقه ٔ آن از جمله «تهران پایتخت کشور ایران » و «اصفهان جهانی از هنر» در کشورهای خارجی و ایران نمایش داده شده است . در سال 1335 فرستنده دو کیلوواتی موج متوسط رادیو به پنجاه کیلوواتی تبدیل شد و در سال 1336 یک فرستنده ٔ صد کیلوواتی جای آن را گرفت و ایستگاه بزرگ اخیر «رادیو ایران » خوانده شد و برنامه های جداگانه ای بنام «رادیو تهران » برای فرستنده پنجاه کیلوواتی طرح ریزی شد. استودیو و ساختمانهای جدید دستگاه وسیع انتشارات و رادیو پس از ایجادفرستنده ٔ صد کیلوواتی ساخته شد و روز چهارم اردیبهشت 1338 افتتاح گردید و اکنون این سازمان 14 استودیو برای ضبط برنامه ها بر روی نوار دارد که دو استودیوی بزرگ آن هر کدام گنجایش 150 تا 200 تن تماشاچی دارد و در برنامه های موزیک ، نمایش ، مسابقه و سخنرانی های علمی از آنها استفاده میشود. اداره ٔ کل انتشارات و رادیو علاوه بر دو ایستگاه در تهران دوازده ایستگاه در شهرستانها دارد که مجموع آنها را شبکه ٔ رادیو ایران میگویند و از فرستنده های شهرستانها برخی مانند فرستنده ٔ بزرگ اهواز صد کیلوواتی است . (از گزارش رسمی اداره ٔ کل انتشارات و رادیو) .
جیمز کلرک ماگزوئل در تئوری الکترومغناطسی نور که بین سالهای 1867 - 1873 م. بسط یافت به تئوری الکترومغناطیسی موج در فضا اشاره کرد اما تا سال 1887که هنریخ هرتس اول دفعه در لابراتوار آن چیزی را که بنام امواج هرتز معروف است ایجاد کرد و بعداً بنام امواج رادیویی شناخته شد و همین امواج ابتدا امواج هرتز و بعد امواج رادیویی نامیده شد تا آن زمان کسی پیدا نکرده بود. هرچند امواج رادیویی از لحاظ فیزیکی از امواج نوری بزرگترند ولی هردوی آنها در فضای آزاد با یک سرعت منتشر میشوند ( cm/sec 10* 2998 ) گرچه از دو زمینه این دو موج باهم اختلاف دارند طول امواج رادیویی بزرگتر از طول امواج نوری است گذشته از این برخلاف امواج نوری امواج رادیویی ساخت بشر همیشه فاز پیوسته هستند و این امر اجازه میدهد که در آنها طنین بکار رود. ( از دایرة المعارف بریتانیکا ).
طیف رادیویی : طول موج رنگ سبز 0/000556 میلیمتر است. اما امواج رادیویی از 6 میلیمتر تا 6 میلیون متر طول دارند و رویهم دارای 7 گروه طیف های مختلف هستند به این ترتیب :
فرکانس کوتاه : از 1000 تا 10000 متر
فرکانس متوسط: از 100 تا 1000 متر
فرکانس بلند: از 10 تا 100 متر
فرکانس بلندتر: از 1 تا10 متر
فرکانس بسیار بلند: از 1 تا10 دسیمتر
فرکانس مافوق بلند: از 1 تا 10 سانتی متر
فرکانس بینهایت بلند: از 1 تا 10میلیمتر
مهندسی رادیو: منظور از مهندسی رادیو، دانش بکار بردن امواج رادیو بعنوان برنده اطلاعات است که اکنون در فرستادن نوشته ، صدا، عکس ، تلگراف ، میکروفون ، دوربین تلویزیونی ( فرستنده تلویزیون ) بکار میرود. بمنظور آنکه آنتن های گیرنده بهتر بتواند امواج الکترومغناطیسی یا رادیوئی را بگیرند و پخش کنند بدستگاه تقویتی موج که آمپلی فایر ( بسط و توسعه دهنده ) نام دارد نیازمند گردیدند.
فرهنگ عمید
۲. مرکز فرستندۀ امواج صوتی.
۳. [مجاز] سازمانی که از طریق مرکز فرستندۀ امواج صوتی به پخش برنامه های مختلف می پردازد.
دانشنامه عمومی
فرستنده
در رادیوهای وی اِچ اِف (فرکانس بسیار زیاد) به جای مدوله کردن دامنه (AM) از مدوله کردن فرکانس (FM) استفاده می شود. در روش اِف اِم، سیگنال خروجی میکروفون به جای آن که دامنه موج رادیویی را تغییر دهد، فرکانس آن را تغییر می دهند. از روش اِف اِم برای پخش استریو و دستیابی به کیفیت عالی استفاده می شود، زیرا تداخل کم تر از اِی ام (AM) در آن تأثیر می گذارد.
شامل یک منبع سیگنال (اُسیلاتور)، که موج حامل با فرکانس معیّنی تولید می کند، و نیز فرایندی برای تغییر بعضی از خصوصیات موجِ حاملِ تولیدشده (مانند دامنه، فرکانس، فاز یا ترکیبی از اینها) بر اساس اطلاعات (صدا، تصویر و ...) است. به این فرایند، مُدولاسیون می گویند. فرستنده، موجِ حاملِ مُدوله شده را پس از تقویت به آنتن می دهد که آن را به یک موج الکترومغناطیسی تبدیل می کند که می تواند از هوا و خلأ عبور کند (گاهی با یک پولاریزاسیون مشخص).
امواج الکترومغناطیس به وسیلهٔ آنتن گیرنده دریافت می شوند. آنتن گیرنده، امواج را گرفته و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند. گیرنده این سیگنال را آشکار کرده و اطلاعات آن را (صدا، تصویر و ...) استخراج می کند.
Iniya
Sarayu
Nishan
Sreejith Vijay
دانشنامه آزاد فارسی
سیستم ارسال و دریافت امواج رادیویی. برای ارسال امواج رادیویی، میکروفون امواج صوتی یا تغییرات فشار هوا را به امواج الکترومغناطیسی تبدیل می کند و آنتن گیرنده این امواج را دریافت و به بلندگوها منتقل می کند تا مجدداً به امواج صوتی تبدیل شوند. نظریۀ امواج الکترومغناطیسی را جیمز کلارک ماکسوِل، فیزیک دان اسکاتلندی، در ۱۸۶۴ عرضه و در ۱۸۱۸، فیزیک دان آلمانی، هاینریش هرتز، اصول آن را عملاً در آزمایشگاه اثبات کرد. در ۱۲ دسامبر۱۹۰۱، مخترع ایتالیایی، گولیِلمو مارکونی، توانست سیگنال ارسالی از کورنوال انگلستان را در نیوفندلند کانادا دریافت کند و عملاً این نظریه را به کار برد. اوسیلاتور برای انتقال سیگنال الکتریکی موج حاملی با فرکانس بالا تولید می کند. ایستگاه های گوناگون فرستنده نیز فرکانس های حامل متفاوتی دارند. برای انتقال سیگنال مدوله ساز سیگنالی با فرکانس شنیداری را بر موج حامل سوار می کند. این عمل به دو روش صورت می گیرد: مدوله سازی دامنه (اِی اِم) برای پخش امواج رادیویی بلند و متوسطی به کار می رود که در آن ها شدت موج حامل، هماهنگ با سیگنال شنیداری بر حسب زمان نوسان می کند. در مدوله سازی فرکانس (اِف اِم)، که برای پخش امواجی با فرکانس های بسیار بالا به کار می رود، فرکانس حامل نوسان می کند. آنتنِ فرستنده امواج الکترومغناطیسی مدوله شده را در هوا پخش می کند. هنگام دریافت امواج رادیویی، آنتن گیرنده در پاسخ به امواج ارسالی فرستنده ولتاژهایی ناچیز را برمی چیند. مداری تنظیم شده فرکانس خاصی را معمولاً با خازن متغیری که متصل به سیم پیچی است، انتخاب می کند. سپس، وامدوله ساز سیگنال شنیداری را از حامل تفکیک می کند و حامل را، که دیگر عملکردی ندارد، کنار می گذارد. تقویت کننده (آمپلی فایر) سیگنال شنیداری را برای ارسال به بلندگو تقویت می کند. در گیرندۀ سوپرهترودین، سیگنال ورودی با سیگنالی با فرکانس ثابت که در گیرنده تولید می شود مخلوط می گردد تا مدارهای تقویت کننده در حدود فرکانس بهینه کار کنند. در ارسال و دریافت پیام های رادیویی نوسان ساز فرکانس رادیویی سیگنال هایی الکتریکی تولید می کند که به سرعت تغییر می کنند. این سیگنال ها به آنتن فرستنده ارسال می شوند. در آنتن، این سیگنال ها امواج رادیویی (موج حامل) تولید می کنند که با سرعت نور پخش می شوند. مدوله ساز سیگنال صوتی را سوار موج حامل می کند. وقتی امواج رادیویی به آنتن گیرنده می رسند، جریانی الکتریکی در آنتن القا می کنند. جریان الکتریکی به مدار تنظیم شونده ای منتقل می شود که سیگنال ایستگاه فرستندۀ مورد نظر را انتخاب می کند. سپس، وامدوله ساز سیگنال صوتی را از موج حامل جدا و پس از تقویت با بلندگو پخش می کند.
فرهنگ فارسی ساره
آواپرا
پیشنهاد کاربران
شینه از شنیدن برای واگویی آسانتر
دورشنو
پَرتانه مانند رایانه
واژه ها یِ پیشنَهادیِ دیگَر :
شِنآوا : شِن - آوا
شِن بُنِ کارواژه یِ شِنیدَن
آوا = سِدا ، بانگ ، واخت ، واز ، آواز ، اوخت