بلا تار (به مجاری: Tarr Béla) کارگردان و فیلم ساز مجارستانی است.
آشیانه خانوادگی (به مجاری: Családi tűzfészek) (۱۹۷۷)
بیگانه (به مجاری: Szabadgyalog) (۱۹۸۱)
مردم پیش ساخته (به مجاری: Panelkapcsolat) (۱۹۸۲)
سالنمای خزان (به مجاری: Őszi almanach) (۱۹۸۵)
نفرین (به مجاری: Kárhozat) (۱۹۸۸)
تانگوی شیطان (به مجاری: Sátántangó) (۱۹۹۴)
هارمونی های ورکمایستر (به مجاری: Werckmeister harmóniák) (۲۰۰۰)
مردی از لندن (به مجاری: A londoni férfi) (۲۰۰۷)
اسب تورین (به مجاری: A torinói ló) (۲۰۱۱)
بلا تار در شهر پچ مجارستان به دنیا آمد اما در بوداپست بزرگ شد. پدر و مادر او هر دو در تئاتر و صنعت فیلم سازی بودند. پدر او طراح صحنه بود و مادرش بیش از ۵۰ سال به عنوان سوفلور یا بپای نمایش (متن رسان) (به انگلیسی: prompter) در یک تئاتر کار می کرد. تار در ۱۰ سالگی توسط مادرش به یک آزمون پذیرش نقش که توسط تلویزیون ملی مجارستان برگزار شده بود، معرفی شد و در آن جا موفق به کسب نقش پسر قهرمان داستان در یک اقتباس تلویزیونی از داستان مرگ ایوان ایلیچ اثر تولستوی شد. پس از این نقش، تار به جز ایفای یک نقش کوچک در فیلم «فصل هیولاها» (۱۹۸۶) به کارگردانی میکلوش یانچو، نقشی را برای بازی به عهده نگرفت. به گفته خودش، در ابتدا او در پی تبدیل شدن به یک فیلسوف بود و فیلم سازی را به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته بود. اما پس از ساخت فیلم کوتاه ۸ میلی متری اش، دولت مجارستان اجازه ورود به دانشگاه را به تار نداد و او به جای آن تصمیم گرفت که به فیلم سازی بپردازد.
شروع کار تار در فیلم سازی، ساختن فیلم های آماتور در ۱۶ سالگی بود. سپس به عنوان سرایدار به کار در خانه ملی فرهنگ و سرگرمی پرداخت. بیشتر کارهای آماتور او مستندهایی بودند دربارهٔ زندگی کارگران و مردم فقیر در مناطق شهری مجارستان. کارهای آماتور بلا تار مورد توجه استودیو بلا بالاژ (نام گذاری شده به افتخار بلا بالاژ نظریه پرداز سینمای مجارستان) قرار گرفت. این مؤسسه به بلا تار کمک کرد تا نخستین اثر بلند خود با نام «آشیانه خانوادگی» (به مجاری: Családi tűzfészek) را در ۲۲ سالگی جلوی دوربین ببرد. تار این فیلم را بدون هیچ بودجه ای و با بازیگران غیرحرفه ای طی ۶ روز در لوکیشن های اصلی جلوی دوربین برد. بازیگران بی هیچ دست مزدی و تنها به خاطر دوستی با تار در این فیلم بازی کردند. فیلم به «مدرسه بوداپست» و «مستندساز» سبک های رایج آن زمان در استودیو بلا بالاژ وفادار بود. سبکی که مبتنی بر حفظ رئالیسم اجتماعی مطلق بر روی صفحه نمایش بود. به عقیده منتقدان نیز این فیلم یک اثر واقع گرایی سوسیالیستی بود که از آثار جان کاساویتس تأثیر گرفته بود. هر چند که تار هرگونه آشنایی با فیلم های جان کاساویتس پیش از فیلم برداری «آشیانه خانوادگی» را تکذیب کرد. این فیلم در سال ۱۹۷۹ انتشار یافت و در همین سال جایزه بزرگ جشنواره فیلم مانهایم را از آن خود کرد.
پس از اتمام آشیانه خانوادگی تار تحصیلات خود را در مدرسه هنرهای نمایشی و سینمایی مجارستان آغاز کرد. در سال ۱۹۸۱ بیگانه (به مجاری: Szabadgyalog) و در سال بعد از آن مردم پیش ساخته (به مجاری: Panelkapcsolat) را کارگردانی کرد که در ادامه کار پیشین او به همراه تغییرات کوچکی در سبک بود. در فیلم آخر، تار برای نخستین بار از بازیگران حرفه ای در نقش های اصلی استفاده کرد.
آشیانه خانوادگی (به مجاری: Családi tűzfészek) (۱۹۷۷)
بیگانه (به مجاری: Szabadgyalog) (۱۹۸۱)
مردم پیش ساخته (به مجاری: Panelkapcsolat) (۱۹۸۲)
سالنمای خزان (به مجاری: Őszi almanach) (۱۹۸۵)
نفرین (به مجاری: Kárhozat) (۱۹۸۸)
تانگوی شیطان (به مجاری: Sátántangó) (۱۹۹۴)
هارمونی های ورکمایستر (به مجاری: Werckmeister harmóniák) (۲۰۰۰)
مردی از لندن (به مجاری: A londoni férfi) (۲۰۰۷)
اسب تورین (به مجاری: A torinói ló) (۲۰۱۱)
بلا تار در شهر پچ مجارستان به دنیا آمد اما در بوداپست بزرگ شد. پدر و مادر او هر دو در تئاتر و صنعت فیلم سازی بودند. پدر او طراح صحنه بود و مادرش بیش از ۵۰ سال به عنوان سوفلور یا بپای نمایش (متن رسان) (به انگلیسی: prompter) در یک تئاتر کار می کرد. تار در ۱۰ سالگی توسط مادرش به یک آزمون پذیرش نقش که توسط تلویزیون ملی مجارستان برگزار شده بود، معرفی شد و در آن جا موفق به کسب نقش پسر قهرمان داستان در یک اقتباس تلویزیونی از داستان مرگ ایوان ایلیچ اثر تولستوی شد. پس از این نقش، تار به جز ایفای یک نقش کوچک در فیلم «فصل هیولاها» (۱۹۸۶) به کارگردانی میکلوش یانچو، نقشی را برای بازی به عهده نگرفت. به گفته خودش، در ابتدا او در پی تبدیل شدن به یک فیلسوف بود و فیلم سازی را به عنوان یک سرگرمی در نظر گرفته بود. اما پس از ساخت فیلم کوتاه ۸ میلی متری اش، دولت مجارستان اجازه ورود به دانشگاه را به تار نداد و او به جای آن تصمیم گرفت که به فیلم سازی بپردازد.
شروع کار تار در فیلم سازی، ساختن فیلم های آماتور در ۱۶ سالگی بود. سپس به عنوان سرایدار به کار در خانه ملی فرهنگ و سرگرمی پرداخت. بیشتر کارهای آماتور او مستندهایی بودند دربارهٔ زندگی کارگران و مردم فقیر در مناطق شهری مجارستان. کارهای آماتور بلا تار مورد توجه استودیو بلا بالاژ (نام گذاری شده به افتخار بلا بالاژ نظریه پرداز سینمای مجارستان) قرار گرفت. این مؤسسه به بلا تار کمک کرد تا نخستین اثر بلند خود با نام «آشیانه خانوادگی» (به مجاری: Családi tűzfészek) را در ۲۲ سالگی جلوی دوربین ببرد. تار این فیلم را بدون هیچ بودجه ای و با بازیگران غیرحرفه ای طی ۶ روز در لوکیشن های اصلی جلوی دوربین برد. بازیگران بی هیچ دست مزدی و تنها به خاطر دوستی با تار در این فیلم بازی کردند. فیلم به «مدرسه بوداپست» و «مستندساز» سبک های رایج آن زمان در استودیو بلا بالاژ وفادار بود. سبکی که مبتنی بر حفظ رئالیسم اجتماعی مطلق بر روی صفحه نمایش بود. به عقیده منتقدان نیز این فیلم یک اثر واقع گرایی سوسیالیستی بود که از آثار جان کاساویتس تأثیر گرفته بود. هر چند که تار هرگونه آشنایی با فیلم های جان کاساویتس پیش از فیلم برداری «آشیانه خانوادگی» را تکذیب کرد. این فیلم در سال ۱۹۷۹ انتشار یافت و در همین سال جایزه بزرگ جشنواره فیلم مانهایم را از آن خود کرد.
پس از اتمام آشیانه خانوادگی تار تحصیلات خود را در مدرسه هنرهای نمایشی و سینمایی مجارستان آغاز کرد. در سال ۱۹۸۱ بیگانه (به مجاری: Szabadgyalog) و در سال بعد از آن مردم پیش ساخته (به مجاری: Panelkapcsolat) را کارگردانی کرد که در ادامه کار پیشین او به همراه تغییرات کوچکی در سبک بود. در فیلم آخر، تار برای نخستین بار از بازیگران حرفه ای در نقش های اصلی استفاده کرد.
wiki: بلا تار