کلمه جو
صفحه اصلی

ابن عربی

فرهنگ فارسی

محیی الدین ابوبکر محمدبن علی حاتمی طائی مالکی اندلسی از بزرگان متصوفه اسلام ( و . مرسیه ۵۶٠ - ف . اشبیلیه ۶۳۸ ه . ق . ) . وی قایل بوحدت وجود بود . او در سال ۵۶۸ به اشبیلیه رفت و ۳٠ سال آنجا بزیست و حدیث و فقه را در اشبیلیه و سبته فرا گرفت . سپس سفری بتونس کرد و آنگاه بکشورهای مشرق شتافت و دو بار بمکه و دو بار ببغداد و آسیای صغیر رفت و همه جا مورد احترام بود . عاقبت در دمشق مقیم شد و همانجا در گذشت . او از پیروان طریقه ظاهریه و تابع اصولی بوده که ابن حزم عارف معاصرش وضع کرده بود . از آثار مهم وی فتوحات - المکیه فصوص الحکم تاج الرسائل و کتاب العظمه را باید نام برد .
یکی از اعاظم حکمای صوفیه

لغت نامه دهخدا

ابن عربی. [ اِ ن ُ ع َ رَ ] ( اِخ )ابوبکر محیی الدین محمدبن علی حاتمی طائی اندلسی. یکی از اعاظم حکمای صوفیه. مولد او در سال 560 هَ.ق.بمرسیه. در هشت سالگی با کسان خویش باشبیلیه رفته و مقدمات علم در آنجا فراگرفته و سپس نزد دانشمندان بزرگ محل مانند ابن بشکوال و جز او به تکمیل معلومات خود پرداخته و به سال 590 بتونس و در 598 بمشرق سفر کرده و بدانجا متوطن شده و در همین سال توفیق زیارت خانه خدا یافته و دو بار یکی بسنه 601 و دیگری در 608 به بغداد مسافرت و مدتی کوتاه در آنجا بوده و در سال 611 نوبت دوم حج گذارده و سال بعد بحلب و پس از آن بموصل و آسیةالصغری شده و در همه جا سلاطین و امراء عصر مقدم او را عزیز داشته و رواتب و صلات بدو داده اند و او بفقرا بخشیده است. و در دمشق به سال 638 درگذشته است. قبر او در دامنه جبل قاسیون هم اکنون برجا و مشهور است. چندی ارباب تعصب آنجا را مزبله کردند وچون سلطان سلیم عثمانی شام را بگشود امر بتنظیف و تعمیر آن کرد. لقب شیخ بمغرب ابن سراقه و در مشرق به الشیخ الاکبر معروف است. محیی الدین را کتب بسیاری است نزدیک دویست جلد که هنوز یکی از مراجع اصحاب طریقت ودانشمندان دیگر است ، از آنجمله : کتاب فتوحات مکیه. کتاب فصوص الحکم. کتاب تاج الرسائل و منهاج الوسائل. کتاب العظمة. کتاب السبعه. کتاب حلیةالابدال. کتاب محاضرات الابرار. کتاب التدبیرات الالهیه. کتاب مفاتیح الغیب. کتاب التجلیات. کتاب الخلوه. کتاب المدخل الی معرفةالاسماء. کتاب النقباء. کتاب عقیدة اهل السنة. کتاب المقنع فی ایضاح السهل الممتنع. کتاب الهویة و الاحدیه. کتاب الاتحادالعشقی. کتاب الجلاله. کتاب الازل. کتاب عنقاء مغرب. کتاب ختم الاولیاء. کتاب شمس المغرب. کتاب الشواهد. کتاب مناصحةالنفس. کتاب الیقین. مشکوةالانوار فیما روی عن اﷲ عز و جل من الاخبار. کتاب الاجوبه. قاموسی در اصطلاحات تصوف. الامرالمحکم. تحفةالسَّفَرة الی حضرةالبرره. مجموع الرسائل الالهیه و جز آن. و بعض کتب را نیز بغلط بدو نسبت کرده اند از قبیل تفسیر قرآن که از عبدالرزاق کاشی است. ابن عربی را اشعاری صوفیانه نیز بوده که گرد کرده و بطبع رسانده اند. فقها و علمای ظاهر چه در زمان او و چه پس از او همیشه ابن عربی را بمذهب حلول و اتحاد متهم کرده اند و نیز عقیده او بوحدت وجود و دعاوی او در مکاشفات غریبه اهل شرع را برخلاف او برانگیخته است و با اینهمه بعض از علما و فقهای عصراو و جز آن عصر مانند عبدالرزاق کاشی و سیوطی و فیروزآبادی در تعدیل و تزکیه و تصحیح عقاید او کوشیده اند. رجوع به جزء اخیر ترجمه ابن العربی ابوبکر شود.

دانشنامه عمومی

محی الدین محمّد بن علی بن محمّد بن عربی طائی حاتمی (۲۶ ژوئیه ۱۱۶۵–۱۶ نوامبر ۱۲۴۰ میلادی) معروف به محیی الدین ابن عربی، شیخ اکبر و کبریت احمر پژوهشگر، فیلسوف، عارف و شاعر مسلمان سنی عرب اهل اندلس بود.
ملاصدرا:
محیی الدین در سال ۵۶۰ ه‍.ق در شهر مرسیه در جنوب شرقی اندلس به دنیا آمد. پدرش علی بن محمد از عالمان فقه و حدیث و تصوف بود و جدش نیز یکی از قضات اندلسی بود.
او قرآن، حدیث، فقه، لغت، ادبیات و تصوف را نزد عالمان عصر آموخت و با ابن رشد فیلسوف اندلسی دیدار کرد. عالی ترین دانش نامه ابن عربی، کتب فتوحات مکیه و «فصوص الحکم» است.
ابن عربی در ۲۲ ربیع الثانی ۶۳۸ برابر با ۱۰ نوامبر ۱۲۴۰ در دمشق در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

نقل قول ها

محی الدین محمد بن علی ابن عربی (۵۶۰ /۱۱۶۵ - ۶۳۸ / ۱۲۴۰م) فیلسوف و متصوّف مسلمان اندلسی.
• «عشق، مرگِ کوچک است.»• «راه سوی حقیقت، به تعدادِ سالکین متعدد است.»

پیشنهاد کاربران

ابن عربی متولد شهر مورسیا ( murcia ) می باشد که به زبان فارسی اشتباها مرسیه ترجمه شده است. مور سیا به زبان فارسی به معنای مور یا حشره سیاه رنگ می باشد. لذا نام آن شهر ریشه در زبان فارسی دارد.
مهاجرت او در سن هشت سالگی به شهر سه ویلا ( sevilla ) به وقوع پیوسته است. نام این شهر در ترجمه فارسی به اشبیلیه تبدیل گردیده است. خواننده گرامی فارسی زبان وجدان خودرا قاضی نماید و از خود به پرسد که نام این دو شهر چه شباهتی با مرسیه و اشبیلیه می توانند داشته باشند ؟ آیا مترجمین نا آگاه بوده یا جهت تشویش خاطر خوانندگان فارسی زبان مرتکب چنین خطایی گردیده اند.
در پایان اشاره کوتاه به اعداد و راز نهفته در آنان :
اثر قطور و حجیم فتوحات مکیه به ۶ فصل اصلی و ۵۶۰ فصول جزئی و ۳۷ جلد تقسیم بندی شده است. این اعداد چه چیزی را در ذهن پژوهشگر عرفانی القاء میکنند؟
آیا رمز و رازی در پشت آنها نهفته است؟
طوریکه اطلاع داریم بر طبق باور دینی ادیان ابراهیمی جهان را ظرف ۶ روز به انجام رسانید. لذا ۶ فصل اصلی فتوحات ( حتا شش دفتر مثنوی معنوی مولانا ) اقتباسی از خلقت ۶ روزه می باشد. کتاب عهد یا وصیت نامه قدیم از ۳۷ کتاب چه تشکیل گردیده است و ۳۷ جلد فتوحات اقتباس از ۳۷ کتاب چه عهد قدیم می باشد. ابن عربی دقیقا ۵۶۰ سال بعد از هجرت پیامبر اسلام از مکه به مدینه متولد شده است و تقسیم بندی اثر فتوحات به ۵۶۰ فصل جزئی اقتباسی از این عدد می باشد.
اثر معروف فصوص الحکم ( یا نگین های انگشتری خرد خداوندی ) از ۲۷ فصل تشکیل شده است. همچنین اطلاع داریم که عهد یا وصیت نامه جدید از گرد آوری ۲۷ دفترچه تدوین گردیده است. لذا ۲۷ فصل بودن این اثر اقتباسی از ۲۷ دفتر چه ای بودن آن اثر می باشد. ابن عربی حدود ۳۵۵ اثر به جای گذاشته است که تعداد آن ها برابر با تعداد روز های سال قمری می باشد که حدود ده روز کوتاه تر از سالهای شمسی می باشند.


کلمات دیگر: