کلمه جو
صفحه اصلی

باب بنی تیم بن مره

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] باب بنی تیم بن مرّه. باب بنی تیم بن مره به یکی از درهای پیشین ضلع جنوبی مسجدالحرام اطلاق می شود.
باب بنی تیم بن مره، ششمین در از درهای دیوار جنوبی، به علت روبه رو بودن با خانه های بنی تیم از تیره های مشهور قریش ، به این نام خوانده می شد. از این خانه ها می توان به خانه عبدالله بن جدعان ، از رؤسای بنی تیم در دوران جاهلی، و عبدالله بن معمر بن عثمان تیمی، صحابی رسول خدا ، اشاره کرد. در برخی از منابع، نام باب بنی تیم به اشتباه باب بنی تمیم یاد شده که گویا ناشی از تصحیف کلمه تیم است. یکی از پژوهندگان معاصر، به گزارش از ناصر خسرو ، آن را باب التمارین یاد کرده ؛ هر چند از سخن مورد استناد نامبرده، این نکته به روشنی قابل برداشت نیست. از دیگر نام های این باب، شریف عجلان است؛ زیرا به سال ۷۷۲ق. به دستور شریف عجلان بن رمیثة از اشراف حسنی، کنار این در مدرسه ای به این نام ساخته شد و این باب تا مدت ها به آن شهرت یافت. در دوران محمد علی پاشا حاکم مصر تکیه مصری رو به روی این در ساخته شد. از این رو، این باب چندی نیز با نام باب التکیه شناخته می شد. باب العلافین نام دیگر آن است که گویا به سبب نزدیکی به بازار علوفه ، به این نام خوانده شده است. باب العلاقین که شاید تصحیف علافین باشد، نیز از نام های دیگر است که برای این باب یاد کرده اند.
[ویکی حج] باب بنی تَیم بن مُرّه: به یکی از درهای پیشین ضلع جنوبی مسجدالحرام اطلاق می شود. این باب چون روبه روی خانه های بنی تیم از تیره های مشهور قریش بوده به این نام خوانده می شد. برای این در نام های مختلفی یاد شده است از جمله: باب التمارین، باب شریف عَجلان، باب التکیه، باب العلافین، باب العلاقین. طبق برخی گزارش ها این در، سال ۱۶۴ق. در گسترش دوم مهدی عباسی ساخته شده است و در سال ۹۸۴ق. در دوران حکومت سلطان مراد سوم بازسازی شده است. این باب در گسترش نخست دوران سعودی، برداشته شد.
باب بنی تیم بن مرّه، ششمین در از درهای دیوار جنوبی، به علت روبه رو بودن با خانه های بنی تیم از تیره های مشهور قریش، به این نام خوانده می شد.از این خانه ها می توان به خانه عبدالله بن جُدْعان، از رؤسای بنی تیم در دوران جاهلی، و عبدالله بن مَعْمَر بن عثمان تیمی، صحابی رسول خدا، اشاره کرد.
در برخی از منابع، نام باب بنی تیم به اشتباه باب بنی تمیم یاد شده که گویا ناشی از تصحیف کلمه تیم است.یکی از پژوهندگان معاصر، به گزارش از ناصر خسرو، آن را باب التمارین یاد کرده؛ هر چند از سخن مورد استناد نامبرده، این نکته به روشنی قابل برداشت نیست. از دیگر نام های این باب، شریف عَجلان است؛ زیرا به سال 772ق. به دستور شریف عجلان بن رُمَیْثَة از اشراف حسنی، کنار این در مدرسه ای به این نام ساخته شد و این باب تا مدت ها به آن شهرت یافت.در دوران محمدعلی پاشا حاکم مصر (حک: 1220-1264ق.) تکیه مصری روبه روی این در ساخته شد. از این رو، این باب چندی نیز با نام باب التکیه شناخته می شد.باب العلافیننام دیگر آن است که گویا به سبب نزدیکی به بازار علوفه، به این نام خوانده شده است. باب العلاقینکه شاید تصحیف علافین باشد، نیز از نام های دیگر است که برای این باب یاد کرده اند.


کلمات دیگر: