منظومه ایست در لغات عربی بفارسی اثر ابونصر فراهی بجستانی که در اوایل قرن هفتم هجری حیات داشت و بر آن شرحها نوشته اند و مکرر بطبع رسیده و مدتها از کتب درسی مقدماتی محسوب میشده . ابونصر کتاب [ فقه الشیبانی ] موسوم بجامع الصغیر را نیز بنظم آورده است . مطالب نصاب - الصبیان غیر از لغت و عروض تعلیم اوزان معمولی برای مبتدیان و نیز محتوی اطلاعات عمومی در مورد اشیا و اسمائ و معانی لغات از تازی بپارسی است .
نصاب الصبیان
فرهنگ فارسی
دانشنامه عمومی
نصاب الصبیان کتابی است که به شکل نظم، برابر فارسی بسیاری از واژه های عربی را بیان نموده است. این کتاب اثر ابونصر فراهی و نوشته سدهٔ هفتم هجری است که آن را به فرمان نظام الملک حسن وزیر بهرامشاه نوشت.نصاب الصبیان همانگونه که از نام آن بر می آید در اصل برای آموزش کودکان نوشته شده است اما برای هر کسی که خواهان یادگیری عربی باشد مفید است.
دانشنامه اسلامی. بازدید: ژوئن ۲۰۱۵.
عیوضی، محمدعلی: نصاب الصبیان. بازدید: ژوئن ۲۰۱۵.
این منظومه با هر واژه عربی یا چند مترادف عربی یک واژه فارسی یا مترادف آنرا همراه دارد. علاوه براین مصنّف نام ماه های عربی و ایرانی و رومی و ترکی، و اطلاعاتی دربارهٔ اموری از قبیل زنان پیغمبر و فرزندان او دوازده امام و امثال اینها را در آن کتاب به نظم کشیده و در آخر آن آورده است.
بر «نصاب الصبیان» شروح بسیار نوشته شده از جمله می توان شرح «ریاض الفتیان» ابن حسام در نیمهٔ نخست سدهٔ هشتم، شرح «رافع النصاب» از احمد بن الفقیه (۸۱۸)، «کنزالفنون» از یک دانشمند در هند در سدهٔ یازدهم را نام برد.
نسخه ویراسته علامه حسن زاده، در محرم الحرام ۱۳۷۴، توسط کتاب فروشی اسلامیه، طبع و منتشر شد و بعد از آن نیز مکرر به طبع رسیده است.
دانشنامه اسلامی. بازدید: ژوئن ۲۰۱۵.
عیوضی، محمدعلی: نصاب الصبیان. بازدید: ژوئن ۲۰۱۵.
این منظومه با هر واژه عربی یا چند مترادف عربی یک واژه فارسی یا مترادف آنرا همراه دارد. علاوه براین مصنّف نام ماه های عربی و ایرانی و رومی و ترکی، و اطلاعاتی دربارهٔ اموری از قبیل زنان پیغمبر و فرزندان او دوازده امام و امثال اینها را در آن کتاب به نظم کشیده و در آخر آن آورده است.
بر «نصاب الصبیان» شروح بسیار نوشته شده از جمله می توان شرح «ریاض الفتیان» ابن حسام در نیمهٔ نخست سدهٔ هشتم، شرح «رافع النصاب» از احمد بن الفقیه (۸۱۸)، «کنزالفنون» از یک دانشمند در هند در سدهٔ یازدهم را نام برد.
نسخه ویراسته علامه حسن زاده، در محرم الحرام ۱۳۷۴، توسط کتاب فروشی اسلامیه، طبع و منتشر شد و بعد از آن نیز مکرر به طبع رسیده است.
wiki: نصاب الصبیان
دانشنامه آزاد فارسی
نِصابُ الصِّبیان
فرهنگِ منظوم عربی به فارسی، مشتمل بر ۲۰۰ بیت در بحرهای گوناگون، سرودۀ ابونصر فراهی، احتمالاً در اواخر قرن ۶ و اوایل قرن ۷ق. هدف فراهی از سرودن این اثر، به دست دادن روشِ آسانِ یادگیریِ زبان عربی برای نوآموزان فارسی بوده است. این اثر از آغاز قرن ۷ تا قرن ۱۴ق فرهنگی شناخته شده بود و در مدارس از آن برای فراگیری آسان زبان عربی استفاده می شد. به کارگرفتن جنبۀ علمی و کاربردی واژه های عربی و فارسی در قالب نظم و واردکردن واژه های کهن فارسی، نام های تاریخی، ماه های رومی و ایرانی و عربی، و به دست دادن اطلاعاتی ارزشمند از دانش ها و علوم روزگار مؤلف، بر اهمیت آن افزوده است. شرح های فراوانی بر نصاب الصبیان نوشته شده است و کسان بسیاری به تقلید از آن منظومه هایی سروده اند، که از آن جمله است: الریاض الفتیانِ ابن حسام؛ رافع النصابِ احمد بن فقیه (۸۱۸ق)؛ شرح محمد مقیم جعفری در ۱۰۴۹ق؛ التبیان از محمدعلی تفرشی (۱۲۹۳ق)؛ درّۀ یتیمه از شیخ عباس قمی (۱۳۱۶ق)؛ نصاب انگلیسی ـ فارسی سرودۀ فرهاد میرزا معتمدالدوله است.
فرهنگِ منظوم عربی به فارسی، مشتمل بر ۲۰۰ بیت در بحرهای گوناگون، سرودۀ ابونصر فراهی، احتمالاً در اواخر قرن ۶ و اوایل قرن ۷ق. هدف فراهی از سرودن این اثر، به دست دادن روشِ آسانِ یادگیریِ زبان عربی برای نوآموزان فارسی بوده است. این اثر از آغاز قرن ۷ تا قرن ۱۴ق فرهنگی شناخته شده بود و در مدارس از آن برای فراگیری آسان زبان عربی استفاده می شد. به کارگرفتن جنبۀ علمی و کاربردی واژه های عربی و فارسی در قالب نظم و واردکردن واژه های کهن فارسی، نام های تاریخی، ماه های رومی و ایرانی و عربی، و به دست دادن اطلاعاتی ارزشمند از دانش ها و علوم روزگار مؤلف، بر اهمیت آن افزوده است. شرح های فراوانی بر نصاب الصبیان نوشته شده است و کسان بسیاری به تقلید از آن منظومه هایی سروده اند، که از آن جمله است: الریاض الفتیانِ ابن حسام؛ رافع النصابِ احمد بن فقیه (۸۱۸ق)؛ شرح محمد مقیم جعفری در ۱۰۴۹ق؛ التبیان از محمدعلی تفرشی (۱۲۹۳ق)؛ درّۀ یتیمه از شیخ عباس قمی (۱۳۱۶ق)؛ نصاب انگلیسی ـ فارسی سرودۀ فرهاد میرزا معتمدالدوله است.
wikijoo: نصاب_الصبیان
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] «نصاب الصبیان» کتابی است که به نظم ترجمه فارسی بسیاری از لغات عربی به فارسی را بیان نموده است. این کتاب اثر برجسته ی ابونصر فراهی عالم سده ی هفتم هجری است که آن را به فرمان نظام الملک حسن وزیر، بهرامشاه نوشت.نصاب الصبیان همانگونه که از نام آن بر می آید در اصل برای آموزش کودکان نوشته شده است اما برای هر کسی که خواهان یادگیری عربی باشد مفید است.
مطالب مطرح شده در کتاب نصاب الصبیان، اجمالا، عبارت است از: ترجمه فارسی بسیاری از لغات عربی از قبیل اله، الله، رحمان، دلیل، هادی، محمد، امین، صحابه، آل، سما، ارض، غبرا، محل، مکان، معان، سقر، نار، جنت، آخرت... ضیاء، نور، سنا، فتی، خفیف... جید، ثوب، رزق، زاد، عرش... فریس، کُمّ، سراویل... قریب، رکن، حمیم... فرخ، بیضه، تین... لحیه، اقرع، اشل... تراب، رغام، ثری... ثمر، حب، تبن و...
سوره های مکی و مدنی، اسامی زنان پیامبر، اسامی اولاد پیامبر، اسامی ماه های رومی، اسامی ماه های فارسی، اسامی قراء سبعه و...
بدین وزن، میزان طبع آزمای
چو گفتی، بگو ای مه دل ربای
اله است و لله و رحمان خدای،
دلیل است و هادی تو گو رهنمای
محمد، ستوده، امین، استوار،
مطالب مطرح شده در کتاب نصاب الصبیان، اجمالا، عبارت است از: ترجمه فارسی بسیاری از لغات عربی از قبیل اله، الله، رحمان، دلیل، هادی، محمد، امین، صحابه، آل، سما، ارض، غبرا، محل، مکان، معان، سقر، نار، جنت، آخرت... ضیاء، نور، سنا، فتی، خفیف... جید، ثوب، رزق، زاد، عرش... فریس، کُمّ، سراویل... قریب، رکن، حمیم... فرخ، بیضه، تین... لحیه، اقرع، اشل... تراب، رغام، ثری... ثمر، حب، تبن و...
سوره های مکی و مدنی، اسامی زنان پیامبر، اسامی اولاد پیامبر، اسامی ماه های رومی، اسامی ماه های فارسی، اسامی قراء سبعه و...
بدین وزن، میزان طبع آزمای
چو گفتی، بگو ای مه دل ربای
اله است و لله و رحمان خدای،
دلیل است و هادی تو گو رهنمای
محمد، ستوده، امین، استوار،
wikiahlb: ابونصر محمد یا منصور بدر الدین فراهی شاعر قرن ششم و هفتم هجری، از قدیمی ترین فرهنگ های منظوم و یکی از کهن ترین مجموعه های لغت تازی به پارسی است.
کتاب در یک جلد منتشر شده است که حاوی دو مقدمه از محقق و مولف، متن و چند فهرست می باشد. مولف با ظرافت خاصی برای به خاطر سپردن معانی واژه های عربی، معانی آنها را به نظم کشیده است.
کتاب شامل 200 بیت است که در بحور مختلف از اوزان علم عروض به نظم درآمده است. با گذشت زمان شمار ابیات کتاب افزایش یافته و در بعضی از نخسه های چاپی به 650 بیت نیز رسیده است.
این اثر از قرن هفتم هجری به بعد برای آموختن واژه های عربی به مبتدیان در مدارس علوم دینی مورد استفاده قرار می گرفته است و هنوز هم ادامه دارد. وجه تسمیه کتاب بدین جهت است که به حکم شارع اسلام حد نصاب زکات شرعی نقره دویست درهم می باشد. پس ابونصر ابیات خود را تلویحاً در صفا و جلا به نقره خالص تشبیه و هر بیت را به یک درهم سیمین تمثیل نموده است. ابونصر محض تواضع و فروتنی برای این کتاب اسم نصاب الصبیان اختیار کرده است. در صورتیکه مندرجات آن در خور فهم دانش پژوهان و ارباب کمال است.
در این کتاب با هر لغت عربی یا چند مترادف آن، یک لغت فارسی یا مترادف آن آورده می شود. علاوه بر این، اسامی ماه های عربی، ایرانی، رومی و اطلاعاتی درباره علوم قرآنی و پیامبر اعظم(ص) و امامان(ع) و امثال این ها به نظم در آخر کتاب آمده است.
کتاب در یک جلد منتشر شده است که حاوی دو مقدمه از محقق و مولف، متن و چند فهرست می باشد. مولف با ظرافت خاصی برای به خاطر سپردن معانی واژه های عربی، معانی آنها را به نظم کشیده است.
کتاب شامل 200 بیت است که در بحور مختلف از اوزان علم عروض به نظم درآمده است. با گذشت زمان شمار ابیات کتاب افزایش یافته و در بعضی از نخسه های چاپی به 650 بیت نیز رسیده است.
این اثر از قرن هفتم هجری به بعد برای آموختن واژه های عربی به مبتدیان در مدارس علوم دینی مورد استفاده قرار می گرفته است و هنوز هم ادامه دارد. وجه تسمیه کتاب بدین جهت است که به حکم شارع اسلام حد نصاب زکات شرعی نقره دویست درهم می باشد. پس ابونصر ابیات خود را تلویحاً در صفا و جلا به نقره خالص تشبیه و هر بیت را به یک درهم سیمین تمثیل نموده است. ابونصر محض تواضع و فروتنی برای این کتاب اسم نصاب الصبیان اختیار کرده است. در صورتیکه مندرجات آن در خور فهم دانش پژوهان و ارباب کمال است.
در این کتاب با هر لغت عربی یا چند مترادف آن، یک لغت فارسی یا مترادف آن آورده می شود. علاوه بر این، اسامی ماه های عربی، ایرانی، رومی و اطلاعاتی درباره علوم قرآنی و پیامبر اعظم(ص) و امامان(ع) و امثال این ها به نظم در آخر کتاب آمده است.
wikinoor: نصاب_الصبیان
پیشنهاد کاربران
نصاب الصبیان
محل رجوع کودکان. بهره ی کودکان
( نصاب:حد، مرجع )
( صبیان:جمع صبیّ، کودکان )
محل رجوع کودکان. بهره ی کودکان
( نصاب:حد، مرجع )
( صبیان:جمع صبیّ، کودکان )
کلمات دیگر: