موضعی است نزدیک مدینه سر راه مدینه به شام و دارای دهکده های بسیار است . غزوه وادی القری بسال هفتم هجرت در آنجا رخ داد .
وادی القری
فرهنگ فارسی
لغت نامه دهخدا
وادی القری. [ دِل ْ ق ُ را ] ( اِخ ) موضعی است در نزدیک مدینه. ( از اقرب الموارد ). شهرکی است [ به عربستان ] با مردم اندر میان بیابان نهاده. ( حدود العالم ). ناحیه ای است بین مدینه و شام واز توابع مدینه و دارای دهکده های بسیار است. پیغمبراکرم به سال 7 هَ.ق. آنجا را تصرف و سپس با گرفتن جزیه صلح کرد. ( از معجم البلدان ). گروهی از رجال عرب به این ناحیه منسوبند از آن جمله اند: یحیی بن ابی عبیدةبن الوادی که در حدیث ثقه بود و عمربن داودبن زاذان غلام عثمان بن عفان که معروف به عمربن الوادی المغنی و از مهندسان روزگار ولیدبن یزیدبن عبدالملک بود.
- غزوه وادی القری ؛ غزوه ای است که پیغمبر پس از فتح خیبر و فدک در سال 7 هَ.ق. با یهودساکن وادی القری کرد. در امتاع الاسماع ج 1 ص 332 چنین آمده است : چون پیغمبر ( ص ) از خیبر بازگشت قصد وادی القری کرد. وی شب در صهباء با صفیه بنت حی ازدواج کرد وابوایوب انصاری شب تا سحر نگهبان حضرت بود. چون بامداد به وادی القری رسید گروهی از عرب بر وی گرد آمدندولی یهود آنان را با نیزه پذیره شدند و مدعم غلام پیغمبر به تیر آنان کشته شد. پیغمبر لشکر خود را برای جنگ به صف آراست و سعدبن عباده ، حباب بن المنذر، سهل بن حنیف و عبادبن بشر سران یهود را به اسلام دعوت کرد،ایشان امتناع کردند و به جنگ برخاستند، 11 تن از آنان کشته شدند. این جنگ یک شبانه روز ادامه داشت سرانجام آنجا به قهر و غلبه گشوده شد و غنیمت بسیار به دست آمد. یهود ساکن تیماء از در صلح درآمدند. پیغمبر در برابر جزیه صلح را پذیرفت و آنان را بر اموال خودگماشت و آنگاه به مدینه بازگشت. در مجمل التواریخ والقصص ص 254 در این خصوص چنین آمده است : در محرم ( سال هفت هجری ) غزو خیبر و گشادن حصار، و تزویج صفیه باپیغامبر بود و باز صلح کردند و با مردم فدک در صفر و زنی جهود پیغامبر را زهر داد بر بزغاله بریان کرده... و اندر ماه ذوالحجه پیغامبر علیه السلام به عمرة القضا رفت و حج کرد. و پیش از این غزو وادی القری بود. ( مجمل التواریخ والقصص ). و در تاریخ گزیده ص 14 چنین آمده است : بعد از فتح خیبر عزیمت استخلاص فدک کردبی جنگ و به صلح مسخر کرد... از فدک عزم وادی القری کرد و آن را محصور کرد و بعد از هفته ای مسخر گردانید. در حبیب السیر ج 1 ص 381 چنین آمده است : چون حضرت مصطفی علیه الصلوة اشرفها از صهباء کوچ فرموده به وادی القری رسید. یهود آن موضع به حمایت بعضی از مشرکان عرب قدم در میدان جنگ نهادند و اهل اسلام نیز به صف آرایی پرداختند و آنروز با آنکه یازده تن از جهودان به قتل رسیدند غلبه قطعی معلوم نشد اما صبح روز دوم ترس و وحشت زیاد به حال اهل ظلام راه یافته فرار اختیار کردند و نعمتی وافر و غنیمتی کثیر به دست سپاه اسلام افتاد. چون یهودان از فتح لشکر اسلام خبر یافتندطریق مصالحه در پیش گرفتند و جزیه قبول نمودند و حضرت مقدس نبوی صلوات اﷲ و سلامه علیه قرین فتح و ظفر به مدینه طیبه شتافتند و در ذیقعده همان سال با دو هزار از مهاجر و انصار به جانب مکه معظمه توجه فرمودند. در معجم البلدان در این خصوص چنین آمده است : پیغمبر چون از کار خیبر فراغت یافت روی به وادی القری آورد و مردم آنجا را به اسلام دعوت کرد، از این کار امتناع کردند و بجنگ با وی برخاستند پیغمبر پیروزی یافت و آنجا را به قهر تصرف کرد و اموال ایشان را به غنیمت گرفت و از این جنگ به مسلمانان متاع و اثاث فراوانی رسید رسول خمس آن اموال را برداشت و نخلستانها وزمینها را برای یهود باقی گذاشت و با آنان مانند اهل خیبر رفتار کرد. فتح آنجا در جمادی الاخر سال 7 هَ.ق. صورت گرفت. و رجوع به غزوه وادی القری و عقدالفرید ج 7 ص 28، تاریخ سیستان ص 71، سفرنامه ناصرخسرو ص 49،مجمل التواریخ ص 519، نزهةالقلوب ج 3 ص 14، تاریخ اسلام ص 30 و 62 قاموس الاعلام ترکی ج 6 و نخبه الدهر دمشقی ص 67 و 214 شود.
- غزوه وادی القری ؛ غزوه ای است که پیغمبر پس از فتح خیبر و فدک در سال 7 هَ.ق. با یهودساکن وادی القری کرد. در امتاع الاسماع ج 1 ص 332 چنین آمده است : چون پیغمبر ( ص ) از خیبر بازگشت قصد وادی القری کرد. وی شب در صهباء با صفیه بنت حی ازدواج کرد وابوایوب انصاری شب تا سحر نگهبان حضرت بود. چون بامداد به وادی القری رسید گروهی از عرب بر وی گرد آمدندولی یهود آنان را با نیزه پذیره شدند و مدعم غلام پیغمبر به تیر آنان کشته شد. پیغمبر لشکر خود را برای جنگ به صف آراست و سعدبن عباده ، حباب بن المنذر، سهل بن حنیف و عبادبن بشر سران یهود را به اسلام دعوت کرد،ایشان امتناع کردند و به جنگ برخاستند، 11 تن از آنان کشته شدند. این جنگ یک شبانه روز ادامه داشت سرانجام آنجا به قهر و غلبه گشوده شد و غنیمت بسیار به دست آمد. یهود ساکن تیماء از در صلح درآمدند. پیغمبر در برابر جزیه صلح را پذیرفت و آنان را بر اموال خودگماشت و آنگاه به مدینه بازگشت. در مجمل التواریخ والقصص ص 254 در این خصوص چنین آمده است : در محرم ( سال هفت هجری ) غزو خیبر و گشادن حصار، و تزویج صفیه باپیغامبر بود و باز صلح کردند و با مردم فدک در صفر و زنی جهود پیغامبر را زهر داد بر بزغاله بریان کرده... و اندر ماه ذوالحجه پیغامبر علیه السلام به عمرة القضا رفت و حج کرد. و پیش از این غزو وادی القری بود. ( مجمل التواریخ والقصص ). و در تاریخ گزیده ص 14 چنین آمده است : بعد از فتح خیبر عزیمت استخلاص فدک کردبی جنگ و به صلح مسخر کرد... از فدک عزم وادی القری کرد و آن را محصور کرد و بعد از هفته ای مسخر گردانید. در حبیب السیر ج 1 ص 381 چنین آمده است : چون حضرت مصطفی علیه الصلوة اشرفها از صهباء کوچ فرموده به وادی القری رسید. یهود آن موضع به حمایت بعضی از مشرکان عرب قدم در میدان جنگ نهادند و اهل اسلام نیز به صف آرایی پرداختند و آنروز با آنکه یازده تن از جهودان به قتل رسیدند غلبه قطعی معلوم نشد اما صبح روز دوم ترس و وحشت زیاد به حال اهل ظلام راه یافته فرار اختیار کردند و نعمتی وافر و غنیمتی کثیر به دست سپاه اسلام افتاد. چون یهودان از فتح لشکر اسلام خبر یافتندطریق مصالحه در پیش گرفتند و جزیه قبول نمودند و حضرت مقدس نبوی صلوات اﷲ و سلامه علیه قرین فتح و ظفر به مدینه طیبه شتافتند و در ذیقعده همان سال با دو هزار از مهاجر و انصار به جانب مکه معظمه توجه فرمودند. در معجم البلدان در این خصوص چنین آمده است : پیغمبر چون از کار خیبر فراغت یافت روی به وادی القری آورد و مردم آنجا را به اسلام دعوت کرد، از این کار امتناع کردند و بجنگ با وی برخاستند پیغمبر پیروزی یافت و آنجا را به قهر تصرف کرد و اموال ایشان را به غنیمت گرفت و از این جنگ به مسلمانان متاع و اثاث فراوانی رسید رسول خمس آن اموال را برداشت و نخلستانها وزمینها را برای یهود باقی گذاشت و با آنان مانند اهل خیبر رفتار کرد. فتح آنجا در جمادی الاخر سال 7 هَ.ق. صورت گرفت. و رجوع به غزوه وادی القری و عقدالفرید ج 7 ص 28، تاریخ سیستان ص 71، سفرنامه ناصرخسرو ص 49،مجمل التواریخ ص 519، نزهةالقلوب ج 3 ص 14، تاریخ اسلام ص 30 و 62 قاموس الاعلام ترکی ج 6 و نخبه الدهر دمشقی ص 67 و 214 شود.
دانشنامه آزاد فارسی
وادیُ القُری
(وادی القرا تلفظ می شود) ناحیه ای سابقاً آباد و مرفه شامل چندین دره و روستاهایی در نزدیک یکدیگر، واقع در شمال حجاز. برطبق یک نظر، وادی القُری بین مدائن صالح (الهِجر) در شمال و البدایع (جنوب شرقی العُلاء) در جنوب واقع بود. برپایۀ این نظر، قُرْح، سکونتگاه مرکزی وادی القُری در قرون اولیۀ اسلام، با مبیات امروزی (یا المابیّات) در جنوب العلاء مطابقت دارد. براساس نظری دیگر، وادی القُری شامل ناحیه ای بس وسیع تر می شد و در جنوب به اَلوُجه تا کرانۀ دریا می رسید، که بر این اساس می باید آن را با خُرَیبه (خُرَیبة العُلاء) در شمال العلاء مطابقت داد. مسجد قرح در محلی ساخته شد که زمانی پیامبر اسلام (ص) در آ ن جا پیش نماز اصحاب خویش بود. بنا به روایت های افسانه ای، وادی القُری متعلق به اقوام عاد و ثمود بود و بعدها انبوهی از یهودیان در آن جا مستقر شدند. گروهی از اینان پس از اسلام به ناچار دیار خود را ترک کردند، اما تا چند قرن بعد جماعتی از یهودیان در وادی القُری می زیستند. امام علی (ع)، عثمان بن عفان، اسامه و عبدالله بن عمر در آن جا ملک و زراعت داشتند و معاویه هم که خود املاکی در محل داشت، به یاری برده های اسیر و ایرانی در آبادی و آبیاری کشتزارهای آن جا کوشید. چون کاروان های زائران از وادی القُری یا نزدیک آن می گذشتند تا برای خود آذوقه و توشۀ راه فراهم آورند، همین امر از اسباب رونق و رفاه وادی القُری بود.
(وادی القرا تلفظ می شود) ناحیه ای سابقاً آباد و مرفه شامل چندین دره و روستاهایی در نزدیک یکدیگر، واقع در شمال حجاز. برطبق یک نظر، وادی القُری بین مدائن صالح (الهِجر) در شمال و البدایع (جنوب شرقی العُلاء) در جنوب واقع بود. برپایۀ این نظر، قُرْح، سکونتگاه مرکزی وادی القُری در قرون اولیۀ اسلام، با مبیات امروزی (یا المابیّات) در جنوب العلاء مطابقت دارد. براساس نظری دیگر، وادی القُری شامل ناحیه ای بس وسیع تر می شد و در جنوب به اَلوُجه تا کرانۀ دریا می رسید، که بر این اساس می باید آن را با خُرَیبه (خُرَیبة العُلاء) در شمال العلاء مطابقت داد. مسجد قرح در محلی ساخته شد که زمانی پیامبر اسلام (ص) در آ ن جا پیش نماز اصحاب خویش بود. بنا به روایت های افسانه ای، وادی القُری متعلق به اقوام عاد و ثمود بود و بعدها انبوهی از یهودیان در آن جا مستقر شدند. گروهی از اینان پس از اسلام به ناچار دیار خود را ترک کردند، اما تا چند قرن بعد جماعتی از یهودیان در وادی القُری می زیستند. امام علی (ع)، عثمان بن عفان، اسامه و عبدالله بن عمر در آن جا ملک و زراعت داشتند و معاویه هم که خود املاکی در محل داشت، به یاری برده های اسیر و ایرانی در آبادی و آبیاری کشتزارهای آن جا کوشید. چون کاروان های زائران از وادی القُری یا نزدیک آن می گذشتند تا برای خود آذوقه و توشۀ راه فراهم آورند، همین امر از اسباب رونق و رفاه وادی القُری بود.
wikijoo: وادی_القری
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] وادی القریبه منطقه ای در شمال غربی مدینه گفته می شد و در حقیقت دره طولانی و بزرگی بود که راه بازرگانی شام را به یمن وصل می کرد.
در هر منطقه ای از وادی القری که امکانات زندگی وجود داشت، قبائل مختلفی از اعراب و یهودیان سکونت داشتند.به همین دلیل، در طول این دره دهکده هایی پدید آمده و اطراف آنها با سنگ هایی محصور شده بود. مرکز همه این دهکده ها «یثرب» به شمار می رفت.
غزوه وادی القری
در سال ۷ هجری پس از فتح خیبر و فدک، میان پیامبر و یهودیان ساکن در این منطقه جنگی اتفاق افتاد که به غزوه وادی القری مشهور است. یهودیان این منطقه به حمایت بعضی از مشرکان، به سپاه اسلام حمله کردند و مسلمانان نیز با آنان جنگیدند.در روز دوم جنگ، یهودیان مصالحه کردند و پذیرفتند که جزیه پرداخت کنند. به هر حال فتح این منطقه در جمادی الآخر سال ۷ هجری صورت گرفت.
مستوفی، حمدالله، تاریخ گزیده، ص۱۴.
۱. ↑ حموی، یاقوت، معجم البلدان، ج۵، ص۳۴۵.
...
در هر منطقه ای از وادی القری که امکانات زندگی وجود داشت، قبائل مختلفی از اعراب و یهودیان سکونت داشتند.به همین دلیل، در طول این دره دهکده هایی پدید آمده و اطراف آنها با سنگ هایی محصور شده بود. مرکز همه این دهکده ها «یثرب» به شمار می رفت.
غزوه وادی القری
در سال ۷ هجری پس از فتح خیبر و فدک، میان پیامبر و یهودیان ساکن در این منطقه جنگی اتفاق افتاد که به غزوه وادی القری مشهور است. یهودیان این منطقه به حمایت بعضی از مشرکان، به سپاه اسلام حمله کردند و مسلمانان نیز با آنان جنگیدند.در روز دوم جنگ، یهودیان مصالحه کردند و پذیرفتند که جزیه پرداخت کنند. به هر حال فتح این منطقه در جمادی الآخر سال ۷ هجری صورت گرفت.
مستوفی، حمدالله، تاریخ گزیده، ص۱۴.
۱. ↑ حموی، یاقوت، معجم البلدان، ج۵، ص۳۴۵.
...
wikifeqh: پیامبر و یهودیان ساکن در این منطقه جنگی اتفاق افتاد که به غزوه وادی القری مشهور است. یهودیان این منطقه به حمایت بعضی از مشرکان به سپاه اسلام حمله کردند و مسلمانان نیز با آنان جنگیدند.
در روز دوم جنگ، یهودیان مصالحه کردند و پذیرفتند که جزیه پرداخت کنند. به هر حال فتح این منطقه در جمادی الثانی سال 7 هجری صورت گرفت.
در روز دوم جنگ، یهودیان مصالحه کردند و پذیرفتند که جزیه پرداخت کنند. به هر حال فتح این منطقه در جمادی الثانی سال 7 هجری صورت گرفت.
wikiahlb: وادی_القری
پیشنهاد کاربران
برای پرهیز از اشتباه:
وادی القری: ( وادیُ القُرا تلفظ می شود ) مکانی است در نزدیک مدینه نبی.
اُمُ القُری: ( اُمُّ القُرا تلفظ می شود ) از نام های مکه است و دلیل نامگذاری مکه به این نام، آن است که آنجا نخستین نقطه تکوین زمین شناخته شده و کره زمین از آن نقطه گسترش یافته است.
وادی القری: ( وادیُ القُرا تلفظ می شود ) مکانی است در نزدیک مدینه نبی.
اُمُ القُری: ( اُمُّ القُرا تلفظ می شود ) از نام های مکه است و دلیل نامگذاری مکه به این نام، آن است که آنجا نخستین نقطه تکوین زمین شناخته شده و کره زمین از آن نقطه گسترش یافته است.
کلمات دیگر: