کلمه جو
صفحه اصلی

اینه


مترادف اینه : ( آینه ) آبگینه، آیینه، زجاج، مرآت

فارسی به انگلیسی

looking glass, mirror

فرهنگ اسم ها

اسم: آینه (دختر) (فارسی) (تلفظ: āyene) (فارسی: آينه) (انگلیسی: ayene)
معنی: شیشه تصویرنما، آیینه، ( = آیینه و آئینه )

مترادف و متضاد

mirror (اسم)
ایینه، اینه

looking glass (اسم)
ایینه، اینه

فرهنگ فارسی

( آینه ) ( اسم ) آیینه یا آینه آسمان . آیین. آسمان . یا آینه بخت . آیین. بخت یا آینه پیل . آیین. پیل . آیین. پیل یا آینه چرخ . آیین. چرخ یا آینه چینی . آیین. چینی یا آین. خاوری. آیین. خاوری یا آین. دق . آیین. دق یا آین. رومی . آیین. رومی یا آین. زانو . آیین. زانو یا آین. سوزان . آیین. سوزان یا آین. گردان . آیینه. گردان یا آین. گیتی نما( ی ). ۲ - جام شراب .
آیینه، قطعه شیشه که پشت آن ملعمه قلع وجیوه بمالند
صورت قابل تلفظ ینه علامت نسبت که در آخر کلمات آید .

لغت نامه دهخدا

اینه . [ ن َ / ن ِ ] (پسوند) صورت قابل تلفظ «ینه » علامت نسبت که در آخر کلمات آید چون : پلاسینه . نرینه . مکینه . عنبرینه . دیرینه و... رجوع به «ینه » شود.


( آینه ) آینه. [ ی ِ ن َ ] ( ع ص ) تأنیث آین. ج ، آینات.

آینه. [ی ِ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) نقش هلال وار که بر دم طاوس است.

آینه. [ ی ِ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) در کلمه هرآینه ، ظاهراً مخفف هرآیینه است و آیینه به معنی آیین یعنی صورت و گونه و سان ، و مجموع مرکب بمعنی بهر حال و در هر حال و بهر روی و بهر صورت و لاجرم. ( زمخشری ) :
همه سر آرد بار آن سنان نیزه او
هرآینه که همی خون خورد سر آرد بار.
دقیقی.
آن حوض آب روشن و آن کوم گرداو
روشن کند دلت چو به بینی هرآینه.
بهرامی.
با درفش ار تپانچه خواهی زد
بازگردد بتو هرآینه بد.
عنصری.
کسی که آتش را جای سازد اندر دل
هرآینه بدل او رسد نخست زیان.
عنصری.
گر شوم بودتی بغلامی بنزد خویش
با ریش شوم تر به برِ ما هرآینه.
عسجدی.
و عزیمت ما بر آن قرار گرفته بود که هرآینه و ناچار فرمان عالی [ خلیفه ] را نگاه داشته آید. ( تاریخ بیهقی ). هرگاه دو دوست بمداخلت شریری مبتلا گردند هرآینه میان ایشان جدائی افتد. ( کلیله و دمنه ).
قبله مساز زآینه هرچند مر ترا
صورت هرآینه بنماید هرآینه.
خاقانی.
و سزای بدسگال هرآینه برسد. ( ترجمه تاریخ یمینی ). پسر گفت هرآینه تا رنج نبری گنج برنداری. ( گلستان ).
دو بامداد گر آید کسی بخدمت شاه
سیم هرآینه در وی کند بلطف نگاه.
سعدی.
و رجوع به هرآینه و هرآیینه شود.

آینه. [ ی ِ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) پاره های آهن که جنگجویان بر پشت و سینه و ران راست کردندی دفاع را، و ظاهراً مجموع آن را چهارآینه یا چارآیینه خواندندی :
سازد فلک ز عزم تو دایم سلاح خویش
دارد شجاع روز وغا در بر آینه.
خاقانی.

آینه. [ ی ِ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) آهن مصقول و آهن پرداخت کرده و شیشه و بلور پشت بزیبق کرده که صور اشیاء خارجی در آن افتد. مرآت. آیینه. آبگین. آبگینه. و از آن مسطح و محدب و مقعر باشد :
فرستاد از آن آهن تیره رنگ
یکی آینه کرده روشن ز زنگ.
فردوسی.
سکندر نهاد آینه زیر نم
همی بود تا شدسیاه و دژم.
فردوسی.
بود آینه دوست را مرد دوست
نماید بدو هرچه زشت و نکوست.
اسدی.

فرهنگ عمید

( آینه ) = آیینه

دانشنامه عمومی

آینه. آینه، وسیله ای است که به علت صافی و بازتاب بالا، بر رویهٔ خود، تصویر اجسام را نشان می دهد. آینه را آیینه و آئینه هم نوشته اند.
آینه های تخت
آینه های شیشه ای
آینه های فلزی
آینه های لایه گذاری شده
شخص به این علت می تواند خود را در آینه ببینند که آینه نوری را که بر آن می تابد بازمی گرداند. چیزهایی از قبیل فرش و دیوارهای رنگ شده بیشتر نوری را که بر آن ها می تابد منعکس می کنند؛ ولی نوری که باز می تابانند، پراکنده می شود. اما آینه ها نور را بدون آنکه پراکنده کنند منعکس می کنند. برای جلوگیری از پراکندگی نور، سطح آینه باید بسیار صاف باشد.
شیشه به همان صورت که هست یک آینه خوب تشکیل نمی دهد. نور، به جای آنکه از آن منعکس شود، از آن می گذرد. برای آن که شیشه آیینه شود پشت آن باید با چیزی پوشیده شود تا نور از آن عبور نکند. بسیاری از آینه ها با جیوه پوشیده شده اند؛ ولی اکنون نقره بیشتر به کار می رود. بعضی از آینه ها برآمده ـ محدب ـ و بعضی فرورفته یا ـ معقر ـ هستند. این آیینه ها ممکن است چیزها را بزرگتر یا کوچکتر از آنکه هستند بنمایانند. ممکن است آن ها را درازتر و باریک تر یا کوتاه تر و ضخیم تر نشان دهند. این آیینه ها ممکن است اشیاء را وارونه هم نشان دهند. این ها همه بستگی دارد به برآمدگی یا فرورفتگی هرآینه و ساختار اولیهٔ آن.
از آینه های معروف جهان می توان به آیینه ای که در تلسکوپ رصدخانه مانت پالومار کالیفرنیا کار گذاشته شده اشاره کرد. این آینه، آینه محدب برآمده بزرگی است که طول آن ۵ متر است.

آینه (آلبوم ساندرا). «آینه» آلبومی از هنرمند اهل آلمان ساندرا کرتو است که در سال ۱۹۸۶ میلادی منتشر شد.
«عشق بی گناه»
پخش: ۱ ژوئن ۱۹۸۶
«سلام سلام سلام!»
پخش: ۱ سپتامبر ۱۹۸۶
«Loreen»
پخش: ۱ نوامبر ۱۹۸۶
«Midnight Man»
پخش: ۱ فوریه ۱۹۸۷

آینه (ابهام زدایی). آینه وسیله ای است که به علت صافی و بازتاب بالایش، بر رویهٔ خود، تصویر اجسام را نشان می دهد.
آینه (فیلم ۱۳۷۶)، اثر جعفر پناهی
آینه (فیلم ۱۹۱۳)، اثر آنتونی اوسالیوان
آینه (فیلم ۱۹۶۷)، اثر اثر Qin Tao
آینه (فیلم ۱۹۷۵)، اثر آندری تارکوفسکی
آینه (فیلم ۱۹۹۹)، اثر Siu Wing
آینه (فیلم ۲۰۱۴)، اثر ادوارد بوز
آینه همچنین ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
آینه ها

آینه (رایانش). در علوم رایانه، آینه (به انگلیسی: Mirror) به نسخه رونوشت عینی یک مجموعه داده گفته می شود. به فرایندِ رونوشت برداری آینه (به انگلیسی: Mirror)می گویند. در شبکهٔ اینترنت یک وبگاه آینه، رونوشتی عینی (کپی دقیق و کامل) از وبگاه دیگر می باشد.
حفظ و نگهداری از اطلاعات از دسترس خارج شده یا در شرف خروج (صفحات، وبگاه ها یا داده های قدیمی که نگهداری آنها هزینه بر است)
فراهم نمودن بارگذاری سریعتر برای کاربرانی که در موقعیت های جغرافیایی مختلف بسر می برند
مقابله با سانسور اطلاعاتی و ترویج آزادی بیان
ایجاد تعادل میان بار سرویس دهنده ها
تدبیر موقت برای مقابله با افزایش ناگهانی ترافیک در مواقع اضطراری
بالا بردن رتبه وبگاه در موتورهای جستجوگر با قرار دادن پیوند به آینه های مشابه. (این عمل در نظر بسیاری از مدیران موتورهای جستجو و نیز کاربران، امری غیراخلاقی در حیطه رایانه به شمار می رود)
بهره برداری مالی ناشی از قرار دادن تبلیغات در وبگاه های فاقد تبلیغات و گاه بر خلاف سیاست های آنان. (مانند ویکی پدیا)
به عنوان روشی برای دور زدن دیوار آتش
مورد استفاده آینه ها در اینترنت ایجاد نمودن منابع متعدد برای داده های یکسان است. آینه ها امکان دسترسی همیشگی و قابل اطمینان کاربران را به وبگاه هایی با حجم درخواست و بارگذاری بالا، فراهم می کنند. در این صورت در هنگام از کار افتادن یک سرویس دهنده به دلیل ترافیک بالا، نسخه پشتیبان دیگری قادر به سرویس دهی خواهد بود.
یک آینه زنده به صورت خودکار و به محض به روز شدن منبع، خود را به روز می کند.

آینه (فیلم ۱۳۷۶). آینه عنوان فیلمی سینمایی به کارگردانی و نویسندگی جعفر پناهی محصول سال ۱۳۷۶ ایران است. این فیلم جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم بیست و هفتمین جشنواره فیلم لوکارنو را به دست آورد. آینه دومین ساخته پناهی پس از فیلم بادکنک سفید است.
برنده جایزه یوزپلنگ طلایی از جشنواره فیلم لوکارنو (۱۹۹۷)
برنده جایزه فیلم نقره ای بهترین کارگردان آسیا از جشنواره فیلم سنگاپور (۱۹۹۸)
برنده جایزه لاله طلایی از جشنواره فیلم استانبول (۱۹۹۸)
نامزد جایزه خوشه طلایی از جشنواره فیلم والادولید (۱۹۹۷)
فیلم روایتگر داستان دخترکی خردسال به نام بهاره است که مادر او پس از تعطیل شدن مدرسه، به دلیل نامشخصی، برای بردن او از مدرسه نیامده است، و او پس از مدتی انتظار تصمیم می گیرد که به تنهایی به سمت خانه حرکت کند که در راه گم می شود.
در میانه ی فیلم مینا محمدخانی، بازیگر نقش بهاره، ناگهان اعلام می کند که نمی خواهد دیگر بازی کند. گروه کارگردانی تصمیم می گیرد که فیلم برداری را برای آن روز قطع کند. ادامه ی فیلم، به دنبال کردن چگونگی رسیدن مینا به خانه می پردازد.

آینه (فیلم ۱۹۱۳). آینه (انگلیسی: The Mirror) فیلمی صامت به کارگردانی آنتونی اوسالیوان است که در سال ۱۹۱۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به هری کری اشاره کرد.
۲۴ ژوئیه ۱۹۱۳ (۱۹۱۳-07-۲۴)

آینه (فیلم ۱۹۶۷). «آینه» (انگلیسی: The Mirror (1967 film)) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۱۹۶۷ منتشر شد.

آینه (فیلم ۱۹۷۴). آینه (به روسی: Зеркало) چهارمین فیلم بلند آندری تارکوفسکی، کارگردان اهل شوروی محصول سال ۱۹۷۵ است.

آینه (فیلم ۱۹۷۵). آینه (روسی: Зеркало) چهارمین فیلم بلند آندری تارکوفسکی، کارگردان اهل اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی که در سال ۱۹۷۵ به نمایش درآمد.
الکساندر میشارین
آندری تارکوفسکی

آینه (فیلم ۱۹۹۳). آینه (به هندی: Aaina) فیلمی محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی دیپاک سارین است. در این فیلم بازیگرانی همچون جوهی چاولا، جکی شروف، آمریتا سینگ، دیپاک تیجوری، سعید جعفری ایفای نقش کرده اند.

آینه (فیلم ۱۹۹۹). آینه (انگلیسی: The Mirror) فیلمی در ژانر ترسناک است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به نیکلاس تسه اشاره کرد.
۱۶ سپتامبر ۱۹۹۹ (۱۹۹۹-09-۱۶)

آینه (فیلم ۲۰۱۴). «آینه» (انگلیسی: The Mirror) فیلمی در ژانر ترسناک به کارگردانی ادوارد بوز است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.
۸ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-09-۰۸) (FrightFest)

دانشنامه آزاد فارسی

آینه. آینه (mirror)
هر نوع سطح صیقلی بازتابندۀ نور. غالباً شیشه ای است که پشت آن را با آلیاژی از جیوهپوشش داده اند. آینۀ تختتصویری مستقیم، مجازی، و هم اندازهبا جسم در پشت آینه و در فاصله ای برابر با فاصلۀ جسم از سطح آینه تشکیل می دهد. آینۀ مقعر کروی، بسته به فاصلۀ جسم تا آینه، تصویری کوچکتر، معکوس، و حقیقی در جلو آینه، یا تصویری بزرگتر، مستقیم، و مجازی در پشت آن تشکیل می دهد. آینۀ محدب کرویتصویری کوچکتر، مستقیم، و مجازی در پشت آینه تشکیل می دهد. آینۀ خودروها از این نوع است. به نظر می رسد در آینۀ تخت پرتوهای نور از پشت آینه می آیند، اما عملاً چنین نیست. تصویر حقیقیِ معکوسِ آینۀ مقعر کروی جایی تشکیل می شود که پرتوهای نور از سطح آینه گذشته اند. فاصلۀ کانونی(f) آینۀ کروی برابر است با نصف شعاع انحنای آن. فاصلۀ کانونی، فاصلۀ تصویر تا آینه(v) و فاصلۀ جسم تا آینه (u)، را فرمول زیر به هم مرتبط می سازد: (فرمول ۱).
فرمول ۱:
جنس موادی که معمولاً برای ساخت آینه به کار می روند عبارت اند از آلومینیوم، مس، مولیبدن، و کاربید سیلیسیم. برای ساختن آینه های بازتابیدقیق، مانند آینه های تلسکوپ های نجومی بزرگ، از بخار سیلیسیم کاربیدکه به روش شیمیایی پشت سطح نشانده می شود، و فرآیند صیقل کاری الکترولیزیاستفاده می کنند. این فرآیند در ۱۹۸۹ ابداع شد. دقت آینه هایی که با این روش ساخته می شوند در حدود چند آنگستروماست.
آینه های مایع. این گونه آینه ها را با چرخاندن مایعی مثل جیوه می سازند، به قسمی که نیروهای گرانشو گریز از مرکزآن را به شکل سهمی کامل درمی آورند. مزایای آینه های مایع نسبت به آینه های جامد عبارت است از (۱) این نوع آینه ها گود نمی افتند و بنابه تئوری می توان آن ها را بسیار بزرگ ساخت، (۲) ارزان ترند، و (۳) نیاز به صیقل کاری ندارند. در ۱۹۹۴، تعداد معدودی تلسکوپ با آینۀ مایع برای فعالیت های پژوهشی ساخته شد. در ۱۹۹۵، بزرگ ترین تلسکوپ با آینۀ مایعی به قطر سه متر برای رصدخانۀ اربیتال دبریس، متعلق به ناسا و واقع در ایالت نیومکزیکوی امریکا، ساخته شد.

آینه (ادبیات). آینه (ادبیات)(mirror)
اصطلاحی ادبی متعلق به اواخر دورۀ رنسانس به معنی سرمشق یا نمونۀ اعلا و نیز به معنی توصیف دقیق موضوعی خاص. نمونه های آن را در نام کتاب هایی مانند آینه ای برای قضات(۱۵۵۹) و آینۀ زندگی پربرکت عیسای مسیح(ح ۱۴۰۰م) می بینیم. شکسپیر نیز هنری پنجم را «آینۀ همۀ شاهان مسیحی» توصیف کرده است. در ادبیات قدیم ژاپن، کاگامی(آینه) در عنوان بسیاری از کتاب های تاریخی آمده است و بر بازبینی گذشته دلالت می کند. اُکاگامی(آینۀ کبیر) (ح ۱۱۱۹م) در شرح وقایع دربار و خاندان فوجیوارادر اوایل دورۀ هِی یان؛ پس از آن ایماکاگامی(آینه حال) (ح ۱۱۸۰م) که می توان گفت دنبالۀ آن است؛ و میزوکاگامی(آینۀ آب) (نیمۀ دوم قرن ۱۲م) که دربارۀ امپراتورهای پیش از سال ۸۵۰م ازجمله امپراتوران افسانه ای ژاپن است.

فرهنگستان زبان و ادب

آینه
{mirror} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] وبگاهی که نسخه بدل یک وبگاه دیگر است و برای کاهش شلوغی شبکه یا سهولت دسترسی به وبگاه اصلی به کار می رود
{mirror} [فیزیک- اپتیک] سطحی که مقدار زیادی از نور تابیده را به طور منظم بازمی تاباند

نقل قول ها

آینه. آینه وسیله ای است که به علت صافی و بازتاب بالایش، بر رویهٔ خود، تصویر اجسام را نشان می دهد.
• نشانه شناسی: آینه بازتاب چیست؟ حقیقت، صمیمیت، درون قلب و آگاهی.»• «آینه فقط عمل انعکاس تصویر را انجام نمی دهد؛ روح وقتی یک آینهٔ تام و تمام شده باشد، با تصویر شریک می شود. این اشتراک، نشان دهندهٔ تغییر و تحولِ کامل اوست. بدین ترتیب، صورت های موضوع مشاهده شده و آینهٔ مشاهده گر باهم ترکیب می شوند. آنگاه است که روح با جمال حق شریک می شود که به رویش آغوش گشوده بود.»• «آینه در وجوهِ گوناگون خود، مضمونی ممتاز در فلسفه و عرفان اسلامی می یابد که الهام گرفته از فلسفهٔ نوافلاطونی است. در عرفان اسلامی، آینه نمادِ نمادگرایی هاست.»• «در مفهومی دیگر، آینه نماد مبادلهٔ آگاهی هاست. در حدیث معروفی آمده است که . سالک هرچه سطح آینهٔ روح را صیقل دهد، می تواند با خلوص هرآنچه در پیرامون اوست، حتی پنهان ترین فکر دیگری را منعکس کند. ادبیات تصوف پر است از نمونه هایی که این خاصیت بازتابندهٔ صوفیِ صافی را نشان می دهد.»ژان شوالیه -> المؤمنُ مِرآتُ المؤمن

آینه (فیلم ۱۹۷۴). آینه (به انگلیسی: The Mirror) چهارمین فیلم بلند آندری تارکوفسکی، کارگردان اهل شوروی محصول سال ۱۹۷۵ است.

گویش مازنی

این است


آینه


( آینه ) /aayne/ آینه
/ine/ این است & آینه

جدول کلمات

آینه
مرات

پیشنهاد کاربران

آینه وسیله ای که بیشترین مقدار نور را بازتاب می کند طوری که سبب دیدن یک جسم بطور واضح در آن می شود.
امروزه آینه ها از شیشه صاف ساخته می شوند به گونه ای که یک طرف آن شفاف ولی طرف دیگر آن کَدِر می باشد. پوشش شیشه به وسیله جیوه و نظایر آن سبب کدر شدن آن طرف آینه شده است.
آینه ها سه نوعند: تخت یا صاف، برآمده یا مُحَدٌَب، فرورفته یا مُقَعٌَر. آینه تخت جسم را به اندازه و در فاصله واقعی، آینه برآمده جسم را دورتر و کوچکتر از اندازه واقعی و آینه فرورفته جسم را نزدیکتر و بزرگتر از اندازه واقعی نشان می دهد.
به آینه در زبان ترکی، آینا یا اوزگو می گویند.
ضرب المثل ترکی در مورد آینه:
یولداش یولداشین آیناسی دیر. = دوست آینه دوست است. ( دوست حسن و عیب دوستش را به وی متذکر شده و از انحطاط او جلوگیری می کند. )
آینایا باخ گؤر نَة یَه اوخشاییرسان. = در آینه نگاه کن ببین به چه شباهت داری ( برای یادآوری کجروی های فرد و سرِ عقل آوردن وی بکار می رود. )
سینیخ آینا گؤرسَتمَز. = آینه شکسته نشان نمی دهد. ( معادل رطب خورده چون منع خرما کند؟ )

مرات

آینه از ترکی به پارسی رفته است.
آی ( ماه ) نا ( اک ) = ماه وش؛ ترکیبی مانند درنا: در نا

آینه یا آینا؟؟آینا ( آی نا ) کلماتی که اولشان آی دارنند. مثل آیناز. آیدین. آیلا. آیلار. آیسان کلماتی که نا دارنند. مثل آنا. دورنا. زیرنا. کرنا. کرونا ( تاج ) . . . چیزی که عیان است. چه حاجت به بیان است. یک زبان ( تورکی ) به لهجه ها وام می دهد. ولی از لهجه ها ( لهجه های عربی ) وام نمی گیرد.

اگر قرار باشه یک قسمت از کلمه مد نظر باشه برای ریشه یابی یک واژه هزاران کلمه را میشه در زبان های مختلف مصادره به مطلوب کرد و هر جا آی دیدیم که نمیشه به زبان ترکی مرتبطش کنیم مثلا واژه هایی مثل آینده یا آیین هیچ ارتباطی با ترکی ندارن یا اسامی غربی مانند آیریش یا آیزنهاور و آیاندا و کلمه ی پرسش فارسی آیا یا آید و همچنین کلمه ی انگلیسی آی یا من i را ببریم به ماه ترکی بچسبونیم!
اگر به روش ترکان به ریشه یابی بپردازیم میتونیم بگیم شهر ایندینیا یا ایندینیا پلیس از ترکی اومده چون ایندی یعنی هم اکنون!
یا شهر بایرن آلمان از ریشه ی ترکی بایرام اومده چون چهار تا کلمه ی اون ترکی بوده و میشه بایر.
شرکت ژاپنی aisin که قطعه ساز خودرو هست هم حتما از آی ترکی وام گرفته!
یا سرویس آیکلاد اپل هم از ماه ترکی اومده!
همینطور آیس انگلیسی که به معنی یخ هست هم ترکی بوده یا آیسمن یا مرد یخی!
کلمه ی عربی آیه هم حتما ریشه ی ترکی داره!
دیگه آیفون هم نگیم ترکی بوده به زبان ترکی بی احترامی کردیم.
نکنید و اینقدر واژه هارو بیشتر از این تحقیر نفرمایید.

ایینه ( İynə ) :در زبان ترکی یعنی سوزن

چهرنما، رخنما

دو آمیخته واژه ی بالا را می توان بجای آینه بکار برد که واژه ی �چهر� در نخستین گزینه ی پیشنهادی ( ناساز با �رخ� در دومین گزینه ) از آرش و مانشی دربرگیرنده ( عمومی ) برخوردار بوده و تنها چهره ی آدمی را دربرنمی گیرد. در گزاره ی زیر به نمونه ای از آن اشاره شده است:
اندیشه و اندیشیدن فیزیکی نیست؛ ساز و کار و دستگاه آن در مغز آدمی، فیزیکِ آن است. اندیشه بازتاب چیزهای مادی و معنوی پیرامون آدمی در مغز وی است. ساده ترین گونه ی بازتاب ها همانا آینه است که چهره و تصویر پیرامون خویش در آن بازتاب می یابد . . .

برگرفته از یادداشتی در پیوند زیر:
https://www. behzadbozorgmehr. com/2016/09/blog - post_35. html

افزوده:
آینه بگمان بسیار از ریشه ی پارسی برخوردار است. سخن باریک و پاکیزه ای که امیدوارم با دربرگیرندگی بیش تر به آن بپردازم، شیوه ی برخورد خشک مغزانه، ایستا و بُرشیِ بسیاری از کاربران درباره ی ریشه ی واژه ها از آن میان بویژه ترکی یا پارسی بودن آن هاست که گاه به ستیزه های سردرگم و کودنواری از دید من، درباره ی واژه های گوناگونی در همین واژه نامه انجامیده است. اینکه در زبان پارسی، واژه های ترکی و مُنگلی ( مغولی ) نیز افزون بر عربی و یونانی و آرامی و . . . بدرازای تاریخ راه یافته، جای کم ترین اگر و مگری نیست؛ ولی در کنار این هستینگی ( واقعیت ) تاریخی، هستینگی تاریخی بس بزر گ تری نیز هست که بخش بسیار بزرگی از پهنه ی آریانا دربرگیرنده ی ایران کنونی، افغانستان، بخشی از پاکستان کنونی، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قفقاز و بخش های بزرگی از عراق و ترکیه کنونی و برخی جاهای دیگر در گذشته ای دورتر بزبان های ایرانی گوناگونی، سپس بخش شده در دو بخش بندی دربرگیرنده تر خاوری ( دری، پارسی و . . . ) و باختری ( کردی، لری و . . ) سخن می گفته اند که دورانی کم و بیش دراز از تاریخ ایران از باستانی ترین دوره تاکنون را دربرگرفته و می گیرد. در سرزمین آذربایجان ( آذرآبادگان به آرش سرزمین آتش ها ) تا زمان چیرگی خونریزانه سلجوقیان بویژه در آن سرزمین دلاورخیز و حتا پس از آن، در بسیاری از شهرها و روستاها بزبان های کهن ایرانی سخن گفته می شد. در نمونه ای از آن در کتابی برگردان شده از ترکی عثمانی به پارسی، چنین آمده است:
تصویر و نمونه هایی که چلبی [جهانگرد عثمانی] از زبان مردم تبریز می دهد، ظاهرا نشان دهنده آن است که حتی در سال های ۱۶۵۰ یعنی حدودا ششصد سال پس از سلجوقیان و کوچ و استقرار اقوام و قبایل ترک زبان در ایران، هنوز زبان مردم تبریز کاملا به ترکی تبدیل نشده بود . . . زنان مراغه اکثرا به زبان پهلوی صحبت می کنند . . . ( ایران ۳۷۰ سال پیش از نگاه یک سیاح عثمانی، برگردان به پارسی از مزدوری رسانه ای به نام عباس جوادی )

این را دانسته در اینجا یادآور شدم؛ ولی گواهی ها و نمودها و نشانه های آن بسیار بیش تری از این کتاب در جاها و خاستگاه های دیگر می توان یافت و گواه گرفت. افزون بر آنکه نام شهرها، کوه ها، رودخانه ها و نام آدم ها بویژه نام های بسیار زیبای پارسی زنان، گواه همریشگی و همپیوندی تاریخی آذربایجان و سایر جاهای ایران بویژه با کردها و کردستان است ( تا آنجا که دانش نارسا و زیگزاگ و حافظه ی از میان رفته ام، یادآور می شود، نخستین تبارهای کوچنده ای که در ایران پایدار و ماندگار شدند در سرزمین های آذربایجان کنونی، کردستان کنونی، بخش خاوری ترکیه ی کنونی، لرستان و بختیاری و ایلام و پیرامون آن . . . ) بوده است. در اینجا بیش تر به آن نمی پردازم. اگر بخت یار بود، نوشته ای گواهمندتر از ای خواهم نوشت.

در پایان، برای آن دسته از کاربران که به ریشه یابی زبان ترکی یا بهتر است بگویم: زبان آذری دلبسته اند و می کاوند، این نکته را یادآور می شوم که ریشه ی راستین را باید در زبان های ترکی و مغولی آسیای میانی آن هنگام و نه در ترکیه که زبانی سه گانه ( آمیخته ای از ترکی ریشه گرفته از آسیای میانی، عربی و پارسی ) یا ترک زبان های جاهای دیگر پیرامون آن، بجویند و با گواهمندی بایسته که نیازمند ویژه کاری در آن رشته است، سخن بگویند؛ و در اینجا من به این سویه که ای یا آن واژه از ریشه ی پارسی یا ترکی یا از آنِ جاهای دیگر است، کاری نداشته و ندارم؛ سخن بر سرِ شیوه ی برخوردی پویا که پدیده ها را نه در بُرشِ کوتاهی از زمان که در گذر هر یک از آغاز تا انجام، می نگرد و به بررسی می نشیند و از آن، برجسته تر در روش شناسی آن است که در هر رشته ای شیوه های خود را دارد. این سخن باریک و پاکیزه ای ( نکته ) از جان برآمده است که امیدوارم جویندگان آن را نیک بدیده گرفته و جامه ی کردار به آن بپوشانند.

نکته ای نیز در اینجا به گردانندگان این تارنگاشت یادآور می شوم. از هنگامی که بیش تر و بیش تر به این تارناشت سر زده ام، در میان شماری زبان شناس خوب و جستجوگرانی پوینده به شماری آدم پرگو و کم مایه که بیش تر پشت این یا آن نویسنده یا فلان و بهمان استاد دانشگاه، پنهان شده و خشک مغزانه چیزهایی می نویسند و نیز برخی دزدان ادب و اندیشه که نمی خواهم نام شان را بیاورم، برخورده ام که آسمان و ریسمان می بافند. این یک واژه نامه است و بگمانم دوستان گرداننده باید از آنچنان شناختی در این زمینه برخورده باشند که از گنجاندن اینگونه نوشته ها جلو گیرند؛ وگرنه، جریان کار می تواند بجای کمک به پارسی گویی و نویسی بهتر ، گام بگام زیانبار شود.

آینه، وسیله ای است که به علت صافی و بازتاب بالایش، بر رویهٔ خود، تصویر اجسام را نشان می دهد. پرتوهای نور بازتابیده از رویهٔ یک آینه در نقطه ای به نام نقطه کانونی آینه به هم می رسد. بسته به دوری جسم تا آینه و نوع آینه، فاصله نقطه کانونی آینه از آن متفاوت است.
تاریخچه [ویرایش]
کهن ترین نشانه های آینه مربوط به ۶۰۰۰ پیش از میلاد است که در آناتولی ( در ترکیه ) یافت شده است. پس از آن در ۴۰۰۰ پ. م. می توان تمدن های میانرودان را نام برد. در مصر باستان کهن ترین نشانه از آینه به حدود ۳۰۰۰ پ. م. باز می گردد. نمونه ای دیگر از وجود آینه به حدود ۳۰۰۰ سال پیش در ایران می رسد که یعنی در زمان هخامنشیان که آن ها با صیقل دادن سنگ ها و فلزات، آنها را به آینه هایی شفاف تبدیل می کردند که آثار آن در تالار آینهٔ تخت جمشید باقی مانده است. آینه های صیقل شده در آمریکای جنوبی و مرکزی به ۲۰۰۰ پیش از میلاد باز می گردد. در چین آینه های برنجی به ۲۰۰۰ پیش از میلاد باز می گردد. آینه های روکش شده از فلز در صیدای لبنان در سدهٔ یکم پس از میلاد یافت شده است. آینه های شیشه ای با روکشی از ورقهٔ طلا در نوشته های پلینی مهتر در کتاب «تاریخ طبیعی ( پلینی ) » در سال ۷۷ پس از میلاد نوشته شده است.
در سدهٔ ۱۲ میلادی شیشه در فراوری آینه، به شکل گسترده به کار گرفته شد و نخستین آینه های شیشه ای که با ورقه هایی پوشیده از سرب به بازار عرضه می شدند بوجود آمدند. زمانی بعد ماهیت سمی بودن سرب آشکار گردید و به همین دلیل استفاده از مخلوط جیوه و قلع بجای سرب آغاز شد. این تغییر و دگرش ها باعث شدند که ونیز که در آن زمان محل تولید اینگونه آینه ها بود به یک قطب اقتصادی تبدیل شود. با وجود این، اختراع و فراوری آینه را نباید جزو نیازهای نخست و تنها در حد یک ابزار شخصی پنداشت، امروزه کاربردهای دانشی آینه ها بسیار بیشتر از کاربردهای نخستین و نمایی آنها هستند.
داشنمندان از مدتها پیش ویژگی های آینه های تخت و کوژ و کاو ( محدب و مقعر ) را می شناختند و حتا با بهره از آنها برای متمرکز کردن نور آفتاب وسایلی را برای به آتش کشیدن اجسام اختراع کرده بودند. حتا در این مورد افسانه ای وجود دارد که می گویند ارشمیدس دانشمند نامدار سدهٔ سوم پیش از میلاد بوسیله شبکه ای از اینگونه آینه ها، کشتیهای بادبانی مهاجمان رومی را به آتش می کشیده است، تا اینکه فرمانروای روم سرانجام در شب موفق به تسخیر شهر «سیراکوز» می گردد. آینه ی بر آمده یک آینه ی قدیمی است
گونه ها [ویرایش]
آینه ها بر پایهٔ ساختار به گونه های زیر بخش می شوند:
آینه های تخت
آینه های شیشه ای
آینه های فلزی
آینه های لایه گذاری شده
آینه های کروی
آینهٔ کاو یا مقعر
آینهٔ کوژ یا محدب
آینه های شلجمی ( در چراغ خودروها )
آینه های توان بالا ( کاربرد در آزمایش و محاسبات )
آینه ها بر پایهٔ جنس به گونه های زیر بخش می شوند:
آینه های شیشه ای
آینه های فلزی
آینه های مایع
ساخت [ویرایش]
بسیاری از آینه ها با افزودن روکش بازتابنده به یک لایهٔ مناسب ساخته می شوند. در بیش تر آینه ها این لایه به شَوَند ( دلیل ) آسانی ساخت، سختی، و توانایی داشتن رویهٔ صاف، شیشه است. روکش بازتابنده بیش تر به رویهٔ پشت آینه افزوده می شود تا از فرسایش و آسیب های ناگهانی در پناه بماند.
این لایه شکل داده می شود، صیقل داده می شود و پاک می شود تا سپس روکش شود. آینه های شیشه ای بیش تر با نقره یا آلومنیوم به همراه مجموعه ای از دیگر روکش ها، روکش می شوند.
۱ - قلع ۲ - نقره ۳ - کُنانَنده ( فعال سازهای ) شیمیایی ۴ - مس + okhtak ( ؟ ) ۵ - رنگ
قلع نخست افزوده می شود، چراکه نقره نمی تواند به شیشه بچسبد. کناننده ها باعث سختی قلع/نقره می شوند. مس برای ماندگاری و دیرپایی افزوده می شود. رنگ ( بیش تر موارد سبز ) در پشت آینه از خراش ها و آسیب های ناگهانی جلوگیری می کند.
در برخی کاربردها، به ویژه آن ها که هزینه اهمیت دارد و یا به دیرپایی بسیار نیازمندند، آینه ها از یک مادهٔ توپر مانند فلز صیقل زده، ساخته می شوند.
برای کاربردهای فنی مانند آینه های لیزری، روکش بازتابنده بیش تر به روش نشست مکنده به روی رویهٔ بیرونی لایه روکش می شود. این کار از بازتاب دوباره و از جذب نور در آینه جلوگیری می کند. آینه های فنی ارزان تر، از روکش نقره، آلومنیوم یا طلا بهره می برند ( طلا بیش تر برای آینه های فروسرخ ) و بازتاب های ۹۰ - ۹۵٪ را تا هنگامی که نو هستند، بدست می آورند. یک روکش محافظ ممکن است برای جلوگیری از اکسید شدن لایهٔ بازتابنده افزوده شود. کاربردهایی که به بازتاب بیش تر و یا ماندگاری بیش تر نیازمندند، از روکش ترابرقی بهره می برند، که می تواند بازتاب هایی به اندازهٔ ۹۹٫۹۹۹٪ را در یک بازهٔ کوچک از طول موج ها بدست آورد.
کاربردها [ویرایش]
از جمله کاربردهای آینه ها می توان موارد زیر را نام برد:
تلسکوپ ها: شاید مهم ترین کاربرد آینه در تلسکوپ ها بوده باشد، که باعث شد دید آدمی فراتر از زمین رود.
سامانه های رادار و روش های پیچیدهٔ هواپیمایی
میکروسکوپ ها
ابزارآلات پزشکی
در خودروها جهت افزایش میدان دید.
در دوربین های شکاری
در عینک های مختلف
تلسکوبهای زیردریایی
آینه در ادبیات فارسی [ویرایش]
گاهی در ادبیات عرفانی آینه به دل شخص مؤمن اشاره دارد، آن گاه که، از زنگارها و تیرگی های ناشی از حرص، حسد، عجب، و خودبینی پاک و صیقلی شده باشد. [نیازمند منبع]
عکس روی تو که در آینهٔ جام افتاد عارف از خندهٔ می در طمع خام افتاد
حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد این همه نقش در آیینهٔ اوهام افتاد
این همه عکس می ونقش نگارین که نمود یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد
{{{2}}}
پیوند به بیرون [ویرایش]
در ویکی انبار پرونده هایی دربارهٔ آینه موجود است.
آینه د . . .


کلمات دیگر: