[ویکی فقه] به مدت زمان نامشخص حین گفته می شود که عنوان یاد شده در باب
نذر و
قسم آمده است.
کسی که نذر کرده حینی را
روزه بگیرد، بدون آنکه زمان مشخصی را
قصد کند، باید شش ماه روزه بگیرد.
حین و قسم
برخی،
حکم یاد شده را به غیر مورد نذر نیز تسری دادهاند، مانند اینکه قسم بخورد تا حینی با کسی
سخن نگوید یا
سوگند یاد کند بدهی فلانی را تا حینی بدهد. در این موارد نیز مدت «حین» شش ماه خواهد بود. لیکن برخی دیگر آن را نپذیرفته و گفتهاند: اگر در این گونه موارد مراد گوینده معلوم باشد، طبق آن عمل میشود و اگر معلوم نباشد مبهم خواهد بود. در نتیجه در صورت
قسم خوردن بر پرداخت دین تا حینی، زمان پرداخت تا قبل از
وفات امتداد خواهد داشت.
[ویکی الکتاب] معنی
حِین: یک قطعه محدود از زمان است ، حال چه کوتاه باشد و چه طولانی
معنی
مَنَاصٍ: فرار (عبارت "لَاتَ حِینَ مَنَاصٍ " یعنی هنگام فرار نیست)
معنی
تَرَیٰ: می بینی - می بیند (مؤنث در جمله "أَوْ تَقُولَ حِینَ تَرَی ﭐلْعَذَابَ ")
معنی
لَاتَ: نیست (لات شبیه لیس می باشد و عبارت "لَاتَ حِینَ مَنَاصٍ " یعنی هنگام فرار نیست)
معنی
ضَبْحاً: درحال نفس نفس زدن (ضبح به معنای صوتی است که از نفس نفس زدن اسبان در حین دویدن شنیده میشود )
معنی
دَّهْرِ: در اصل به معنای طول مدت عالم از اول پیدایش تا آخر انقراض آن بوده ، و در آیه شریفه "هل اتی علی الانسان حین من الدهر" به همین معنا است ، ولی بعد از آن هر مدت طولانی را هم دهر گفتهاند .
معنی
یَسْتَغْشُونَ ثِیَابَهُمْ: سرو رویشان را با جامه خود میپوشانند (عبارت "أَلَا إِنَّهُمْ یَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِیَسْتَخْفُواْ مِنْهُ أَلَا حِینَ یَسْتَغْشُونَ ثِیَابَهُمْ یَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ " یعنی : آگاه باشید که مشرکان سر در گریبان فرو میبرند تا [خود را...
تکرار در قرآن: ۳۵(بار)
«حِین» به معنای وقت، در سوره «یس»، اشاره به پایان زندگی انسان و اجل او است، و بعضی، آن را به پایان جهان تفسیر کرده اند.
وقت. (صحاح) شما را در زمین تا وقتی قرارگاه و متاع هست اگر وقت نزول قرآنها از آنها بپرسید بر شما آشکار و روشن میشود. راغب گوید: حین: وقت رسیدن و حصول شیء است و آن مبهم است و با مضاف الیه معلوم میگردد. بعد گوید: به معنی مدت و سال و ان و مطلق زمان میآید. ناگفته نماند آنها همه از مصادیق وقت اند. در آیه گفتهاند: حین به معنی مدّت است . در اقرب گوید: حین به معنی وقت مبهم است به هر زمان صلاحیت دارد کوتاه باشد یا دراز. ولی در مجمع ذیل آیه 36 بقره گفته: بیشتر در زمان دراز به کار میرود . این کلمه در قرآن مجید 34 بار آمده است و یک بار به صورت حینئذ که به معنی «حین اذکان کذا» است و نیز به اسم و فعل هر دو اضافه شده و مقطوع الاضافه نیز آمده مثل ، ، . * گفتهاند لات همان لا است که تاء به آن لاحق شده و به معنی لیس است و اسم آن محذوف و حین خبر آن است یعنی: «لَیْسَ الْحینُ حینَ مَناصٍ» آن وقت نجات نیست معنی آیه چنین میشود: چه بسیار مردمانی که پیش از آنها هلاک کردیم هنگام هلاکت ناله و استغاثه کردند ولی آن وقت مهلت و نجات نیست.