کلمه جو
صفحه اصلی

اربعین کلیمی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اربعین موسوی، در اصطلاح به سی روز ماه ذی القعده به علاوه ده روز اوّل ذی الحجه گفته می شود. چون این چهل روز در آیات قرآن و روایات دوره عبادت حضرت موسی در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این چهل روز بود که خداوند تورات را بر آن حضرت نازل نمود این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی می نامند.
اربعین موسوی یا کلیمی در اصطلاح به سی روز ماه ذی القعده به علاوه ده روز اوّل ذی الحجه گفته می شود که طبق روایات خداوند در این ایام حضرت موسی را به کوه طور فراخوانده و سی روز (تا پایان ماه ذی القعده) با آن حضرت مواعده نموده و سپس به ده روز اول ذی الحجه آن را تکمیل فرمود.چون این چهل روز در آیات قرآن و روایات دوره عبادت حضرت موسی کلیم الله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این چهل روز بود که خداوند تورات را بر آن حضرت نازل نمود این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی می نامند.خداوند متعال در آیۀ ۱۴۲ از سوره اعراف به این مسأله اشاره فرموده است:«وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ اَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ اَرْبَعینَ لَیْلَةً وَ قالَ مُوسی لِاَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ اَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ».
اعراف/سوره۷، آیه۱۴۲.
حضرت موسای کلیم در این چهل روز حالاتی خاص داشتند و از جذبات الهیه به شکلی مخصوص بهره مند بودند. در برخی روایات اشاره شده که آن حضرت در این ایام از شدّت جذبات الهیه و شوقی که داشتند نه چیزی خوردند و نه چیزی نوشیدند و نه خوابیدند: «کما اخبر الله تعالی عن موسی (علیه السّلام) فی میعاد ربّه، و فسّر النّبیّ (صلّی الله علیه و آله ) عن حاله انّه ما اکل و ما شرب و لا نام، و لا اشتهی شیئا من ذلک فی ذهابه و مجیئه اربعین یوما»
امام جعفر صادق (علیه السلام)، مصباح الشریعه، ص۱۹۶.
عدد چهل و اربعین گرفتن بر اساس روایات و تجربه اهل معنی اثری خاص بر وصول انسان به کمالات دارد و لذا در میان اهل سلوک متداول است که بسیاری از عبادات را در دوره های چهل روزه به جا می آورند.ماه ذی القعده ماه اول از سه ماه حرامی است که به هم پیوسته اند (ذی القعده و ذی الحجه و محرم) و ماه های حرام دارای حرمتی خاص در عالم ملکوت و در عالم ظاهر هستند. اسباب استجابت دعا در آنها فراهم است و بار گناه در آنها سنگین تر از اوقات دیگر است و لذا همواره سالکین الی الله را به مراقبه بیشتر در این ماه ها دعوت می کنند. ده روز اول ماه ذی الحجّه نیز از شریف ترین اوقات سال است تا جائیکه هیچ دهه ای در نزد خداوند از این ده روز محبوب تر نیست؛قال رسول الله (صلّی الله علیه وآله وسلم): «ما من ایّام العمل الصالح فیها احبّ الی الله عزّ و جل من ایّام العشر- یعنی عشر ذی الحجّة»
سید بن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ج۲، ص۳۵.
...


کلمات دیگر: