علوم غریبه (occult sciences)
(یا: علوم خَفیه به معنی دانش های پنهان؛ معادل لاتینی آن occult هم درست به همین معنی پنهان از دیده عموم است) علومی که دربارۀ غرایب و عجایب آثار و نیروهای فوق طبیعی و اسرارآمیز است. قدما علوم را به دو دسته کلی تقسیم می کردند: علوم جَلیّه (آشکار) و علوم خَفیّه (پنهان). علوم جَلیّه همان علوم به معنای متداول آن است که تحصیل آن به طور عادی و معمولی برای همگان ممکن و میسر است و بیشتر اشخاص می توانند به دقایق و قوانین آن دست یابند. اما فراگرفتن علوم خفیه جز باریاضت و مجاهدت بسیار و البته اعتقاد راسخمیسر نیست. زیرا که با عالم باطن و پدیده های خارق العاده سروکار دارد. عمل به این علوم از دیرباز تاکنون درمیان اقوام مختلف جهان وجود داشته و دامنه و گسترۀ آن بسیار فراگیر بوده است، ازجمله علوم غریبه می توان از سحر و جادو و رمل و جفر و طلسمات و تسخیر و احضار ارواح و کیمیا و ریمیا و سیمیا و هیمیا و لیمیا (این پنج علم اخیر را علوم خمسۀ محتجبه یا پنج علم پنهان می گفتند) و نیز پدیده های فراروانشناختی همچون غیب بینی و دورآگاهی نام برد. از نظر علوم جدید ادعاهایی که در علوم غریبه مطرح می شود عموماً مردود است و قابل اعتماد نیست. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان دست کم در توجیه برخی از آن ها می گویند چنان نیست که این پدیده ها واقعاً در خارج ماده تحقق یافته باشند، بلکه انسان آن ها را از راه تلقین پیش روی خود احساس می کند، نه این که در خارج مانند سایر موجودات مادی و طبیعی حاضر باشند. نیز ← علوم_خمسه_محتجبه
(یا: علوم خَفیه به معنی دانش های پنهان؛ معادل لاتینی آن occult هم درست به همین معنی پنهان از دیده عموم است) علومی که دربارۀ غرایب و عجایب آثار و نیروهای فوق طبیعی و اسرارآمیز است. قدما علوم را به دو دسته کلی تقسیم می کردند: علوم جَلیّه (آشکار) و علوم خَفیّه (پنهان). علوم جَلیّه همان علوم به معنای متداول آن است که تحصیل آن به طور عادی و معمولی برای همگان ممکن و میسر است و بیشتر اشخاص می توانند به دقایق و قوانین آن دست یابند. اما فراگرفتن علوم خفیه جز باریاضت و مجاهدت بسیار و البته اعتقاد راسخمیسر نیست. زیرا که با عالم باطن و پدیده های خارق العاده سروکار دارد. عمل به این علوم از دیرباز تاکنون درمیان اقوام مختلف جهان وجود داشته و دامنه و گسترۀ آن بسیار فراگیر بوده است، ازجمله علوم غریبه می توان از سحر و جادو و رمل و جفر و طلسمات و تسخیر و احضار ارواح و کیمیا و ریمیا و سیمیا و هیمیا و لیمیا (این پنج علم اخیر را علوم خمسۀ محتجبه یا پنج علم پنهان می گفتند) و نیز پدیده های فراروانشناختی همچون غیب بینی و دورآگاهی نام برد. از نظر علوم جدید ادعاهایی که در علوم غریبه مطرح می شود عموماً مردود است و قابل اعتماد نیست. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان دست کم در توجیه برخی از آن ها می گویند چنان نیست که این پدیده ها واقعاً در خارج ماده تحقق یافته باشند، بلکه انسان آن ها را از راه تلقین پیش روی خود احساس می کند، نه این که در خارج مانند سایر موجودات مادی و طبیعی حاضر باشند. نیز ← علوم_خمسه_محتجبه
wikijoo: علوم_غریبه