[ویکی فقه] مجموعه روایات و احادیثی که از ناحیه ائمه علیهم السلام درباره یک آیه و یا بیشتر وارد شده است، تفسیر اهل بیت به حساب می آید.
امامان شیعه مطالبی در تفسیر قرآن گفته اند که در آثار اصحاب و شاگردانشان به صورت مدوّن یا ضمن مباحث دیگر درج شده است .بر اساس آیه ۴۴ سوره نحل ، تبیین قرآن وظیفه پیامبر اکرم و پس از رحلت ایشان ، طبق حدیث متواتر ثقلین ، بر عهده اهل بیت آن حضرت است .
← مرجعیت
سخنان نقل شده از امامان شیعه در باره آیات قرآن ، بیشتر در حوزه تفسیر محتوایی و مفهومی آیات است اما این سخن به این معنا نیست که آنان به شرح الفاظ یا بیان لغوی کلمات و آیات قرآن اهتمام نداشته اند، بلکه به این معناست که قرآن به لحاظ داشتن وجوه گوناگون ، تفسیر یا تأویلهای متفاوت را بر می تابد.بنابراین ، به منظور ممانعت از تحریف محتوایی و مفهومی قرآن ، ائمه اهتمام اصلی خود را به تفسیر محتوایی و مفهومی قرآن و ارشاد امت و عالمان به چگونگی بهره گیری از آن معطوف کردند.
← امام علی
تعدادی از اصحاب ائمه ــ که بعضی از آن ها از یاران یا شاگردان چند امام بوده اند ــ بنا به نقل برخی منابع رجالی، دارای تفسیر بوده اند.از میان تفاسیر متعددی که شاگردان ائمه نگاشته اند، متن مستقلی باقی نمانده و فقط نقل قولهایی از این تفاسیر در منابع امامیه آمده است .نجاشی و شیخ طوسی ، ضمن معرفی رجال امامیه ، به این آثار اشاره کرده اند.
← مهمترین
...
امامان شیعه مطالبی در تفسیر قرآن گفته اند که در آثار اصحاب و شاگردانشان به صورت مدوّن یا ضمن مباحث دیگر درج شده است .بر اساس آیه ۴۴ سوره نحل ، تبیین قرآن وظیفه پیامبر اکرم و پس از رحلت ایشان ، طبق حدیث متواتر ثقلین ، بر عهده اهل بیت آن حضرت است .
← مرجعیت
سخنان نقل شده از امامان شیعه در باره آیات قرآن ، بیشتر در حوزه تفسیر محتوایی و مفهومی آیات است اما این سخن به این معنا نیست که آنان به شرح الفاظ یا بیان لغوی کلمات و آیات قرآن اهتمام نداشته اند، بلکه به این معناست که قرآن به لحاظ داشتن وجوه گوناگون ، تفسیر یا تأویلهای متفاوت را بر می تابد.بنابراین ، به منظور ممانعت از تحریف محتوایی و مفهومی قرآن ، ائمه اهتمام اصلی خود را به تفسیر محتوایی و مفهومی قرآن و ارشاد امت و عالمان به چگونگی بهره گیری از آن معطوف کردند.
← امام علی
تعدادی از اصحاب ائمه ــ که بعضی از آن ها از یاران یا شاگردان چند امام بوده اند ــ بنا به نقل برخی منابع رجالی، دارای تفسیر بوده اند.از میان تفاسیر متعددی که شاگردان ائمه نگاشته اند، متن مستقلی باقی نمانده و فقط نقل قولهایی از این تفاسیر در منابع امامیه آمده است .نجاشی و شیخ طوسی ، ضمن معرفی رجال امامیه ، به این آثار اشاره کرده اند.
← مهمترین
...
wikifeqh: تفسیر_اهل_بیت