کلمه جو
صفحه اصلی

فداییان اسلام

دانشنامه آزاد فارسی

از گروه های سیاسی ـ مذهبی دهۀ ۱۳۲۰ش. این جمعیت را، در اوایل ۱۳۲۴ش، سید مجتبی میرلوحی، معروف به نواب صفوی، با همکاری برادران واحدی (سید عبدالحسین و سید محمد)، عمدتاً به منظور مبارزه با عقاید و تبلیغات احمد کسروی تأسیس کرد. فداییان اسلام در آغازِ تشکیل جبهۀ ملی ایران ، به همکاری با آن پرداخت اما در نخست وزیری دکتر محمد مصدق اختلافاتی میان فداییان اسلام با جبهۀ ملی و مصدق پدید آمد که به جدایی کامل آن از جبهۀ ملی انجامید. فداییان اسلام ، نخستین تشکیلاتی بود که به تبلیغ و ترویج حکومت اسلامی پرداخت و طرح ها و برنامه های جامع و مدوّنی درخصوص سازمان و تشکیلات روحانیت ، وزارتخانه ها، مجلس ، رادیو، جراید و بسیاری از مسائل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در قالب دینی عرضه کرد. صرف نظر از برخی گروه های سیاسی عصر مشروطه ، فداییان اسلام ، همچنین اولین سازمانی بود که برای تحقق آرمان ها و اهداف خود به ترور متوسل شد. قتل سید احمد کسروی ، عبدالحسین هژیر، سپهبد حاج علی رزم آرا، دکتر زنگنه و سوء قصد نافرجام به دکتر سید حسین فاطمی و حسین علاء ازجمله اقدامات اعضای فداییان اسلام بود. ترور علاء، که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ رخ داد، به سرکوب این جمعیت و اعدام یا زندانی شدن رهبران و فعالان آن انجامید. با قتل عبدالحسین واحدی به دست سپهبد تیمور بختیار، فرماندار نظامی تهران، در دفتر کار او، و اعدام نواب صفوی ، خلیل طهماسبی ، مظفر ذوالقدر و محمد واحدی در ۲۷ دی ۱۳۳۴، جمعیت فداییان اسلام عملاً متلاشی شد. در دورۀ فعالیت این جمعیت ، نشریۀ منشور برادری به عنوان ارگان و نشریات دیگری ازجمله نبرد ملت و اصناف از سوی فداییان اسلام انتشار می یافت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، فداییان اسلام در دو شاخه با نام های «فداییان اسلام » و «فداییان اسلام (وفاداران شهید نواب صفوی )» فعالیت خود را از سر گرفت .

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جمعیت فدائیان اسلام یکی از جمعیت های سیاسی - مذهبی مؤثر در تحولات معاصر ایران که در دههٔ ۱۳۲۰ خورشیدی، به رهبری طلبهٔ جوانی به نام سیدمجتبی نواب صفوی تشکیل شد.
پرداختن به فعالیت ها و مبارزات سیاسی، یکی از جمعیت های سیاسی - مذهبی مؤثر در تحولات معاصر ایران، یعنی جمعیت فداییان اسلام و دلیل تاثیر مستقیم آن بر دیگر جریانات سیاسی و مبارزات ضد حکومتی و نیز اثر گذاری آن بر جریان پیروزی انقلاب اسلامی، اهمیت ویژه ای دارد.
چگونگی شکل گیری
انتشار کتاب های کسروی، به ویژه کتاب «شیعه گری» که ارزش های شیعی را به شکل جدی به چالش کشیده بود، موجی از مباحث را در حوزه نجف به دنبال آورد. این مباحث، بیشتر درباره پاسخ گویی به شبهات کسروی و ارتداد وی بود. این جریان ادامه داشت تا اینکه کتاب وی به دست طلبه جوانی به نام سیدمجتبی نواب صفوی رسید که در یکی از حجرات مدرسه آخوند خراسانی، مشغول درس خواندن بود.این مسئله باعث شد نواب با بزرگان حوزه به مذاکره بنشیند. عد از مباحثه طولانی، قرار شد او به نمایندگی از حوزه علمیه به ایران بیاید و با تغییر افکار منحرف شده جوانان، بساط کسروی را جمع کند. نواب صفوی با اراده مصمم به بحث با کسروی پرداخت و به فکر افتاد تا ریشه این نهال مفسد را با مناظرات، مباحثات و همچنین با شیوه های دیگر از بیخ و بن برکند. او به امید هدایت کسروی و اطرافیانش در جلسات متعددی به مباحثه و مذاکره با کسروی پرداخت. کم کم، عده ای با او همنوا شدند و جمعیت فداییان اسلام در سال ۱۳۲۴، اعلام موجودیت کرد. سید مجتبی، عملکرد «جمعیت مبارزه با بی دینی» را کافی نمی دانست و موضع سرسختانه و شدت عمل بیشتری را لازمه مقابله مؤثر با بی دینی و ولنگاری اخلاقی می دانست؛ از این رو درصدد برآمد جمعیت دیگری تشکیل دهد که ویژگی های مورد نظر وی را داشته باشد.بنابراین وی، همراه برخی از اعضای جوان و باشهامت ـ که در تشکیلاتی مانند «جمعیت مبارزه با بی دینی» و «جمعیت هواداران تشیع» عضویت داشتند ـ «جمعیت فداییان اسلام» را تشکیل داد. «جمعیت فداییان اسلام» از دیدگاه نواب صفوی به فرد معینی اختصاص نداشت و هر فرد مسلمان، صادق و فدایی اسلام می توانست به عضویت آن درآید. چند تن از جوانان غیور و مذهبی، نظیر سید حسین امامی، سید علی امامی، سید جعفر امامی، جواد مظفری و علی فدائی در شکل گیری جمعیت تاثیری به سزا داشتند و می توان آنها را در کنار نواب صفوی، از بنیان گذاران جمعیت فداییان اسلام به شمار آورد.
ترور کسروی
بعد از اینکه سوء نیت کسروی کاملاً برای جمعیت فداییان ثابت شد، تصمیم گرفتند به عنوان قطع عضو فاسد اجتماع، کسروی را نابود کنند و با این کار از خط انحراف جوانان بکاهند؛ بنابراین روز بیست و چهارم اردیبهشت ۱۳۲۴ هنگامی که کسروی، همراه گروه رزمنده اش از منزل خارج می شد، نواب به سویش اسلحه کشید؛ ولی فشنگ در لوله تفنگ ، گیر کرد. در همین موقع، ماموران انتظامی رسیدند و کسروی را به بیمارستان رساندند و نواب را دستگیر و به زندان منتقل کردند. بعد از مدتی، نواب با حمایت مردم و علمای مذهبی آزاد شد. سال ۱۳۲۴ش تمام نشده بود که نقشه قتل کسروی، دوباره طرح و آماده شد. در این مدت، اعلامیه ها و تلگراف های زیادی از شهرستان ها و تهران، برای تعقیب و مجازات کسروی به دست ماموران دولت می رسید. این مسئله، دولت وقت را وادار کرد که کسروی را به محاکمه بکشاند. سرانجام صبح روز بیستم اسفند ۱۳۲۴ سید حسین امامی (از جوانان پرشور و متدین بازار تهران)، کسروی و منشی او (حدادپور) را در شعبه ۷ بازپرسی کاخ دادگستری، در حضور بازپرس از پا درآورد. نواب صفوی نیز براساس نقشه قبلی، به مشهد عزیمت کرد و فعالیت ماموران برای دستگیری او بی نتیجه ماند.
فداییان اسلام و مسئله فلسطین
...

پیشنهاد کاربران

فدائیان اسلام گروهی بودند که در اردیبهشت 1324 با رد اندیشه­های کسروی و با رهبری نواب صفوی شروع به فعالیت کردند و برای رسیدن به هدف خود یعنی برپایی حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام به اقداماتی از جمله ترور کسروی، هژیر، رزم­آرا، و مانند اینها دست زدند که خیلی از این اقدامات را با هماهنگی با آیت الله کاشانی انجام دادند تا جایی که خارجیان رهبر آنها را اغلب کاشانی می دانستند؛ درحالی­که فدائیان اسلام بیشتر از رده های طبقه پایین جامعه بودند اما کاشانی از طبقه متوسط سنتی بود ( اگرچه نواب صفوی در بحبوحه­ی ملی­شدن صنعت نفت، کاشانی را رهبر معنوی فدائیان اسلام دانست ) .

زمینه های شکل گیری فدائیان اسلام
بعد از انقلاب مشروطه جو ترور و خشونت علیه جامعه­ی مذهبی ایران ظهور ( مانند آزار و اذیت شیخ­فضل الله نوری ) و در دوره­ی رضاشاه این خشونت­ها علیه جامعه­ی مذهبی ( مانند شهادت آیت­الله مدرس ) شدیدتر شد. با سقوط رضاشاه و روی کار آمدن محمدرضاشاه، احمد کسروی با انتشار کتاب «شیعه گری»، ارزش های شیعه همانند ائمه معصوم ( ع ) و پیامبر ( ص ) و قرآن را به چالش کشید و اسلام را مایه­ی گمراهی می نامید بنابراین نواب صفوی به شبهات طرفداران کسروی پاسخ داده، و به مناظره با کسروی پرداخت[1]، اما نواب دانست که مبارزه­ی انفرادی هیچ سودی ندارد لذا با «پیشنهاد حاج­سراج انصاری و هم­کاری آقایان شیخ­قاسم اسلامی و شیخ مهدی شریعتمداری و دیگر فضلاء جمعیت مبارزه با بی­دینی را تشکیل داد. »[2] در مقابل کسروی، نواب صفوی را به گروه رزمندگان ( که طرفدار عقاید کسروی و مجهز به سلاح سرد بودند ) تهدید کرد. در ادامه نواب صفوی جمعیت مبارزه با بی دینی ( مبارزه فقط با قلم و زبان ) را کافی نمی­داند و مشی مسلحانه را بر آن ­افزود و تشکیلاتی ایدئولوژیک و فدایی را خواستار شد و در اوایل اسفند سال 1324هـ. ش «نخستین اعلامیه را به­عنوان «دین و انتقام» منتشر و موجودیت فدائیان اسلام را اعلام نمود.
در مورد تعداد اعضای فدائیان اسلام فهرستی بیش از صد نفر در اسناد بجای مانده از شهربانی رژیم شاهی گزارش شده، که ترکیبی از جمعیت فدائیان اسلام، جمعیت مسلمانان مجاهد مذهب جعفری، جمعیت ( کمیته ) انتقام هستند. [3] اما اعضای اصلی فدائیان اسلام سیدحسین امامی، سیدعبدالحسین واحدی، خلیل طهماسبی، سیدمحمود واحدی، سید علی­محمد امامی به رهبری نواب صفوی است. نشان شناسایی آنها پرچم سبز رنگ با سه هلال ماه که در ان نوشته شده بود «لا اله الا الله، محمد رسول­الله، علی ولی الله» است.

فدائیان اسلام و حکومت اسلامی
در داخل گفتمان اسلام سیاسی فقاهتی، فدائیان اسلام اولین کسانی بودند که مفهوم حکومت اسلامی را به­عنوان اندیشه­ی اصلی خود بیان نمودند و امام­خمینی ( ره ) این گروه را تحسین کرده، و ولایت فقیه را پایه­ی آن حکومت قرار داد. آنها در رابطه با حکومت اسلامی اصولی را تدوین کردند که آن ­اصول در کتاب «رهنمای حقایق» توسط نواب صفوی به­عنوان قانون اساسی فدائیان اسلام در آبان 1328 تألیف، و چاپ آن یک سال به­ طول انجامید. برخی از این اصول به شرح ذیل است:
1 ) تنها راه نجات جهان و خصوصا ایران روی ­آوردن مردم و حکومت به اسلام و قرآن است.
2 ) مفاسد اجتماعی مانند برهنگی زنان، بیکاری و. . . ، ریشه­ی نابودی جهان و ایران شده است. [4]
3 ) راه اصلاح مفاسد اجتماعی، اصلاح روحانیت و اصلاح وزارت خانه ها و دربار است. . . . [5]

ویژگی­های حکومت اسلامی آنها
1 ) اتحاد اسلام بدون قومیت­گرایی؛
2 ) جامع و کامل بودن اسلام؛
3 ) اتحاد جهان اسلام با اجرای قوانین اسلامی؛
4 ) عدم تضاد بین اسلام و وطن خواهی[6] است.
به­طورکلی فدائیان اسلام از یک طرف با حزب مخالف بودند در این زمینه نواب صفوی می گوید: «. . . من با این کارهای بی­مغز و اساس مخالفم. »[7] از طرف دیگر نواب صفوی با تألیف کتاب «رهنمای حقایق» اصولی را تشریح کرد که: در بخش اول مبارزه با مفاسد اجتماعی و چگونگی ریشه­کن­ کردن این مفاسد را طرح کرد. در بخش دوم طبقه بندی جامعه و شیوه های مختلف حکومت ­و در بخش سوم به حمایت از شیخ­فضل­الله نوری ( مشروطه­ی مشروعه ) و اجرای اصل دوم متمم قانون اساسی مشروطه را خواهان است و در آخر اصلاح وزارتخانه ها بخصوص وزارتخانه­ی فرهنگ و دادگستری و نظام مالیاتی را بر اساس اصول اسلامی خواستار، و از شاه و دولت­مردان می خواهد کلیه­ی قوانین اسلام و تشیع را اجرا کند.

اقدامات فدائیان اسلام
دغدغه­ی اصلی فدائیان اسلام اجرای احکام اسلامی بود، بنابراین برای رسیدن به این هدف اقداماتی را انجام دادند که در ذیل انها را توضیح می دهم:
1 ) ترور احمد کسروی: نواب صفوی وقتی فهمید که مباحثه با کسروی سودی ندارد، بنابراین فدائیان، کسروی را در اردیبهشت 1324 مورد حمله قرار دادند اما کسروی جان سالم بدر برد لذا تصمیم به قتل حتمی کسروی گرفتند و این مأموریت را سیدحسین امامی در اسفندماه اجرا کرد. نواب صفوی و همراهانش در دادگاه نظامی محاکمه ولی سرانجام تبرئه شدند، زیرا که هم رهبران مذهبی از آنها پشتیبانی می­کردند و هم مقامات حکومتی امیدوار بودند تا در برابر حزب توده از آنها بهره برداری کنند. »[8]
2 ) ترور عبدالحسین هژیر: هژیر که در تیرماه 1328 به­­عنوان وزیر دربار منصوب شده بود با توجه به این­که قرارداد «گس–گلشانیان» در مجلس پانزدهم به نتیجه نرسیده بود با دولت انگلیسی ها مصمم شد با دخالت در انتخابات شانزدهم و انتخاب طرفداران آنها قرارداد فوق را به تصویب رساند. چنین تصمیمی دو گروه را در مقابل یکدیگر قرارداد؛ یکی هواداران انگلیسی، هژیر، دولت و شاه، و دیگری اقلیت مجلس پانزدهم با جبهه­ی ملی ( مصدق، کاشانی ) و فدائیان اسلام بودند. در همین مواقع، آیت­الله کاشانی هژیر را مهره­ی انگلیسی معرفی می کند و همین موضع گیری باعث تبعید آیت­الله کاشانی به لبنان می­شود و این تبعید مورد اعتراض فدائیان اسلام و جبهه­ی ملی ( مظفر بقایی، مکی، مصدق ­و. . . . .


کلمات دیگر: