[ویکی فقه] تزیین اعمال سامری (قرآن). ساختن پیکر گوساله از زیورآلات بنی اسرائیل از آثار تزیین عمل و تسویل نفس برای سامری بوده است.
تزیین اعمال زشت به وسیله نفس، از جمله اعترافات سامری بوده است: «قال فما خطبک یـسـمری• قال بصرت بما لم یبصروا به... وکذلک سولت لی نفسی» (موسی رو به سامری کرد و) گفت، تو چرا این کار کردی، ای سامری؟! • گفت: من چیزی دیدم که آنها ندیدند، من قسمتی از آثار رسول (و فرستاده خدا) را گرفتم، سپس آنرا افکندم، و این چنین نفس من مطلب را در نظرم جلوه داد!
حقیقت و محرک عمل سامری
آیه مورد بحث، جواب سامری از باز خواست موسی علیه السلام را حکایت می کند که پرسید: «فما خطبک یا سامری» و چون این سؤال به دو سؤال تجزیه می شود: یکی اینکه : حقیقت این عملی که کردی چیست؟ و دوم اینکه : چه چیز تو را وادار به این عمل نمود؟ و به طوری که از سیاق بر می آید جمله «و کذلک سولت لی نفسی» پاسخ از سؤ ال دوم است و حاصلش این است که تسویل نفسانی من باعث شد به اینکه من بکنم آنچه را که کردم، و اما پاسخ سؤال اول به اینکه حقیقت این عمل چه بوده؟ مطلبی است که جمله «بصرت بما لم یبصروا به فقبضت قبضه من اثر الرسول» بدان اشاره می کند، و در هیچ جای قرآن کریم نه در موارد نقل این داستان و نه در هیچ موردی که ارتباطی با آن داشته باشد بیانی که جمله مذکور را توضیح دهد نیست، و به همین جهت مفسرین در معنای آن اختلاف کرده اند.
مراد سخن سامری
در اینکه : منظور سامری از این سخن چه بوده؟ در میان مفسران دو تفسیر معروف است: نخست اینکه : مقصودش آن است که به هنگام آمدن لشکر فرعون به کنار دریای نیل ، من جبرئیل را بر مرکبی دیدم که برای تشویق آن لشکر به ورود در جاده های خشک شده دریا در پیشاپیش آنها حرکت می کرد، قسمتی از خاک زیر پای او یا مرکبش را بر گرفتم، و برای امروز ذخیره کردم، و آن را در درون گوساله طلائی افکندم و این سر و صدا از برکت آن است!تفسیر دیگر اینکه : من در آغاز به قسمتی از آثار این رسول پروردگار (موسی) مؤمن شدم، و سپس در آن تردید کردم و آن را بدور افکندم، و به سوی آئین بت پرستی گرایش نمودم، و این در نظر من جالب تر و زیباتر بود!
معنای تفسیری اثر
...
تزیین اعمال زشت به وسیله نفس، از جمله اعترافات سامری بوده است: «قال فما خطبک یـسـمری• قال بصرت بما لم یبصروا به... وکذلک سولت لی نفسی» (موسی رو به سامری کرد و) گفت، تو چرا این کار کردی، ای سامری؟! • گفت: من چیزی دیدم که آنها ندیدند، من قسمتی از آثار رسول (و فرستاده خدا) را گرفتم، سپس آنرا افکندم، و این چنین نفس من مطلب را در نظرم جلوه داد!
حقیقت و محرک عمل سامری
آیه مورد بحث، جواب سامری از باز خواست موسی علیه السلام را حکایت می کند که پرسید: «فما خطبک یا سامری» و چون این سؤال به دو سؤال تجزیه می شود: یکی اینکه : حقیقت این عملی که کردی چیست؟ و دوم اینکه : چه چیز تو را وادار به این عمل نمود؟ و به طوری که از سیاق بر می آید جمله «و کذلک سولت لی نفسی» پاسخ از سؤ ال دوم است و حاصلش این است که تسویل نفسانی من باعث شد به اینکه من بکنم آنچه را که کردم، و اما پاسخ سؤال اول به اینکه حقیقت این عمل چه بوده؟ مطلبی است که جمله «بصرت بما لم یبصروا به فقبضت قبضه من اثر الرسول» بدان اشاره می کند، و در هیچ جای قرآن کریم نه در موارد نقل این داستان و نه در هیچ موردی که ارتباطی با آن داشته باشد بیانی که جمله مذکور را توضیح دهد نیست، و به همین جهت مفسرین در معنای آن اختلاف کرده اند.
مراد سخن سامری
در اینکه : منظور سامری از این سخن چه بوده؟ در میان مفسران دو تفسیر معروف است: نخست اینکه : مقصودش آن است که به هنگام آمدن لشکر فرعون به کنار دریای نیل ، من جبرئیل را بر مرکبی دیدم که برای تشویق آن لشکر به ورود در جاده های خشک شده دریا در پیشاپیش آنها حرکت می کرد، قسمتی از خاک زیر پای او یا مرکبش را بر گرفتم، و برای امروز ذخیره کردم، و آن را در درون گوساله طلائی افکندم و این سر و صدا از برکت آن است!تفسیر دیگر اینکه : من در آغاز به قسمتی از آثار این رسول پروردگار (موسی) مؤمن شدم، و سپس در آن تردید کردم و آن را بدور افکندم، و به سوی آئین بت پرستی گرایش نمودم، و این در نظر من جالب تر و زیباتر بود!
معنای تفسیری اثر
...
wikifeqh: تزیین_اعمال_سامری_(قرآن)