کلمه جو
صفحه اصلی

مستقلات عقلیه

دانشنامه آزاد فارسی


دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] در کنار کتاب و سنت و اجماع، عقل انسان نیز بشر را در رسیدن به احکام شرعی یاری می رساند . حال سوال این است که آیا عقل بشر به صورت مستقل می تواند حکم شرع را برای او تبیین کند ؟ این سوالی است که منجر به تقسیم کارآئی عقل به مستقل و غیر مستقل شده است .
از دیدگاه شیعه عقل یکی از منابع چهارگانه دستیابی به حکم شرع می¬باشد. اما از آنجا که عقل یک ابزار بشری محسوب می¬شود در مقابل قرآن و سنت که ابزار الهی و وحی هستند، این پرسش مطرح است که همانگونه که ابزار های الهی، مستقلاً فقیه را به حکم شرعی می¬رسانند آیا این ابزار بشری هم می¬تواند بدون واسطه به حکم شرع دست یابد یا آنکه نیازمند واسطه است؟ قبلاً ذکر شد که عقل در حوزه احکام و استنباط احکام شرعی، دو کارآیی دارد.
1.کارآیی استقلالی 2.کارآیی غیر استقلالی کارآیی استقلالی یا عقل منبعی، یعنی عقل در ردیف و در کنار منابع دیگر (قرآن و سنت) یک منبع مستقل است برای استخراج حکم، و کارایی غیر استقلالی یا عقل ابزاری یعنی عقل به عنوان ابزاری برای استخراج حکم از منابع دیگر است.
کارآیی استقلالی عقل خود به دو نوع است: الف) مستقلات عقلیه ب) غیر مستقلات عقلیه
مستقلات عقلیه یعنی احکامی که عقل بدون دخالت و کمک گرفتن از شرع، درک کرده و صغری و کبرای قیاس، هر دو عقلی هستند مثل حکم به حسن عدل. صغری: عدل عقلاً نیکوست. کبری: آنچه عقلاً لازم است، شرع آن را واجب می¬سازد. نتیجه: عدل واجب شرعی است.
غیر مستقلات عقلیه یعنی احکامی که عقل با توجه به حکم شارع آنها را درک وبیان می¬کند و به عبارتی صغرای قیاس، شرعی و کبرای قیاس، عقلی است مثل وجوب مقدمه . صغرا: نماز واجب شرعی است . کبرا: هر عملی که واجب شرعی است مقدماتش هم شرعاً واجب است. نتیجه: مقدمات نماز شرعاً واجب است . برای برسی نقش عقل در استنباط احکام، ابتدا باید موضع و جایگاه بحث را معین نمود.
جایگاه بحث اولاً در مورد کارایی استقلالی عقل یعنی عقل منبعی است چون کارایی غیر استقلالی عقل ـ که همان کارکرد ابزاری عقل است ـ مورد پذیرش همگان حتی مخالفان عقل نیز می¬باشد از این رو از محل بحث خارج است . ثانیاً در صغرا و کبرای مستقلات عقلی و کبرای غیر مستقلات عقلی است. اما از آنجا که در غیر مستقلات عقلی نیز عقل با کمک شرع (صغرای قضیه) به حکم دست یافته است و از طرفی محل بحث در مورد جایی است که عقل به عنوان منبع مستقل به احکام دست یابد، لذا این موضع نیز خارج از بحث است. در نتیجه موضوع بحث مستقلات عقلیه است . البته با دقت در مستقلات عقلیه و غیر مستقلات عقلیه در می¬یابیم که استنباط و احکام شرع به وسیله عقل در هر دو بخش، مستلزم پذیرش یک قاعده به نام قاعده «ملازمه میان حکم عقل و حکم شرع» می¬باشد.
اجمالا تعریف این قاعده به صورت زیر است: اصولیون از قاعده ملازمه با عبارت «کل ما حکم به العقل، حکم به الشرع» یاد کردهاند. مقصود از قاعده ملازمه این است که هر آنچه عقل بدان حکم کند، شرع نیز بدان حکم می¬نماید و کبرای قیاس در مستقلات عقلیه در مقام این است که هر گاه عقل وجود مصلحت حتمی و یا مفسده حتمی در انجام عملی یا ترک فعلی را کشف کند، و فاعل فعل یا تارک آن را مستحق ثواب یا عقاب ببینید، شرع مقدس نیز به وجوب یا حرمت آن عمل حکم میدهد.


کلمات دیگر: