کلمه جو
صفحه اصلی

مصباح الانس

دانشنامه عمومی

مصباح الأنس با نام کامل «مصباح الأنس بین المعقول و المشهود» کتابی است در شرح مزجی شمس الدین محمد بن حمزه فَناری، مشهور به ابن فناری (۸۳۴ - ۷۵۱ق)، به زبان عربی، بر مهم ترین اثر صدرالدین قونَوی؛ یعنی «مفتاح الغیب» یا «مفتاح غیب الجمع و الوجود»، از شاگردان نامدار محی الدین عربی. متن و شرح، هر دو، از منابع مهم عرفان نظری و از متون آموزشی در این رشته می باشند. شارح، به تأسی مولف مفتاح الغیب در تبیین قواعد کشفی به لسان عقل، سعی بلیغی نموده و کوشیده است تا هماهنگی عرفان و برهان و عقل و دل و شهود و نظر را نشان دهد.
متن و تصحیح «مصباح الأنس (شرح مفتاح الغیب)» تالیف: ابن فناری؛ تصحیح: محمد خواجوی، با حواشی و تعلیقات میرزا هاشم اشکوری، امام خمینی، سید محمد قمی، آقا محمدرضا قمشه ای، استاد حسن زاده آملی و فتح المفتاح. وبگاه مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی
بر کرانه مصباح الانس پرتال جامع علوم انسانی
معرفی کتاب «تعلیقات علی شرح الفصوص الحکم و مصباح الانس» اثر امام خمینی(س) وبگاه امام خمینی
مباحث کتاب شامل ابعاد مختلف توحید، ولایت، مقامات انسان و مراتب روحی او در دنیا و آخرت، علوم باطنی، رابطه بین عقل و شرع، اختلاف امت ها، معارف انبیاء، روش های سیر و سلوک معنوی، راه های کشف حقایق عرفانی، هستی شناسی عرفانی، مراتب و حقیقت وجود، حشر اجساد، تناسخ، اعیان ثابته، تجلیات حق تعالی، نسبت بین ذات و صفات خداوند، تشکیک معنوی وجود، علم به ذات و صفات خدا، کمال نفسانی، مقامات عرفاً، مراتب عشق و محبت به خداوند و اولیای الهی، اصول مربوط به نفس انسانی و رحمانی، عوامل وجود و خصوصیات انسان کامل، مورد بحث و بررسی تفصیلی قرار گرفته است.
کتاب با کلیاتی از عرفان نظری آغاز شده، سپس مباحث زیر را به ترتیب در پی دارد: مفهوم رحم و صله رحم، تاویل قرآن کریم، مراتب وجودی انسان، علوم باطنی، اختلاف امت ها، روش های سیر و سلوک عرفانی، فهم حقایق عرفانی، مراتب نفس، براهین عرفانی مبنی بر وجود و توحید ذاتی، تجلی خداوند، مفهوم احسان در عرفان، مراتب اهل سلوک، مراحل و منازل اخلاق و عرفان و عشق و محبت و مراتب آن در عرفان،علیت، قاعده الواحد، ویژگی های وجود حق تعالی و علم او، مرگ و بدن مثالی، تجلی و ظهور خداوند، صور وجودی از حقایق کلیه، مظهریت انسان کامل، مراتب موجودات، تأثیر و تاثر موجودات بر یکدیگر، مراتب ادراک، مراتب محبت و عشق، نسبت بین ذات و صفات خداوند، براهین مبتنی بر اسما و صفات الهی و مظاهر آن، تشکیک مفهومی وجود، وحدت وجود و ادراک شهود حقیقت،حقیقت موجودات، اشتراک معنوی وجود، اسامی وجود و ادله اثبات آن، نسبت بین وجود و ماهیت، تعین اولی و ثانی، اسمای الهی، حقیقت فیض، اعیان ثابته، تفسیری از صفات الهی، مراتب و آثار محبت، نسبت بین اسما و ذات الهی، ظهور اسما و صفات، ارتباط بین حقیقت و صور آن، تعین اول و ثانی و کشف اسرار مربوط به وجود،مراتب نکاح، کشف سر عرفانی، نفس رحمانی و اوصاف آن، پیدایش عقل و لوح، عالم مثال، اثبات وجود مطلق، صورت عرش، صورت کرسی، دوران افلاک، مقام امامت ابراهیم خلیل، توجه به دعا و احکام و اسرار آن و نسبت بین لوح و قلم،برخی از اسرار عرفانی، نسبت بین علم و عمل، خواص انسان کامل و مراتب کمال و اکملیت، علم و مراتب آن، مراتب شهود، تجلیات ذاتی، صفات و افعال خداوند، حقیقت نبوت، تعدد عوالم و حقایق آن، مناجات انسان کامل، ویژگی افعال خداوند، حقیقت انسان، ویژگی کلام الهی و برخی دیگر از ضوابط و قواعد عرفانی.

دانشنامه آزاد فارسی

مِصْباحُ الْاُنْس
(یا: مصباح الأنس بین المعقول و المشهود فی شرح مفتاح غیب الجمع والوجود) کتابی در عرفان، در شرح مفتاح الغیب شیخ صدرالدین قونوی، تألیف شیخ محمد بن حمزۀ فنّاری. متن مفتاح، خود درشمار آثار موجز، و در عین حال فنّیِ عرفان قرار دارد، و از این رو، چندین شرح و حاشیه بر آن تنظیم شده است. در آن میان، مصباح الأنس نه تنها برترین شرح مفتاح که درشمار چند اثر عالی در تمامی حوزۀ عرفان اسلامی است. شاید بتوان گفت در تحریر مسائل علمیِ عرفان، کمتر همانندی دارد. این کتاب مفصّل، از چندین فصل، اصل، تتّمه و سؤال تشکیل شده، به ویژه بخشی به نام «التمهیدالجُملی»، که در سرآغاز آن قرار دارد، حاویِ نفیس ترین و در عین حال مشکل ترین تحقیقاتِ عارفان است. مصباح، از زمانِ نگارش، مورد استقبال گسترده قرار گرفت، و در حوزۀ مرکزیِ ایران، به همراه شرح فصوص قیصری و تمهیدالقواعد، درشمارِ متونِ درسی عرفان نظری بوده است. از این رو، چندین حاشیه، نظیر حواشیِ آقا محمدرضا قمشه ای و آقا میرزا هاشم اشکوری، بر آن موجود است. این متن به صورت سنگی و حروفی به چاپ رسیده است. ترجمۀ آن نیز به قلم آقای محمد خواجوی، انتشار یافته است.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مصباح الانس (کتاب). مصباح الانس بین المعقول و المشهود فی شرح مفتاح غیب الجمع و الوجود، عنوانی است که مؤلف کتاب، شمس الدین محمد بن حمزه فناری مشهور به ابن فناری (۸۳۴-۷۵۱ ه. ق) برای این اثر ارزشمند برگزیده است.
این کتاب شرحی است مزجی بر مهمترین اثر صدر الدین قونوی یعنی مفتاح الغیب و یا مفتاح غیب الجمع و الوجود، و متن و شرح هر دو از منابع مهم عرفان نظری و از متون آموزشی در این رشته می باشند. شارح همه عبارات متن را در شرح نیاورده و آنچه را آورده گاه با تغییراتی همراه است و در مجموع متن و شرح را به گونه ای به هم آمیخته که جز با علایم و نشانه ها تفکیک آنها از یکدیگر ممکن نیست. شارح در تبیین قواعد کشفی به لسان عقل سعی بلیغی نموده و کوشیده است تا هماهنگی عرفان و برهان و عقل و دل و شهود و نظر را نشان دهد و از این رو کتاب را مصباح الانس بین المعقول و المشهود نامیده و در این جهت به قدوة العارفین، صدر الدین قونوی تاسی نموده است زیرا او نیز در بسیاری از آثار خود هماهنگی عرفان و برهان را نشان داده است.
انگیزه تالیف
چنانکه از مقدمه مؤلف بر این کتاب به دست می آید تبیین و توضیح مقاصد و معانی عالی در کتاب مفتاح الغیب و نیز ایجاد انس و مؤالفت و هماهنگی بین عرفان و برهان است و محرک اصلی او بر این کار، شیفتگی و علاقه زاید الوصفش به کتاب مفتاح الغیب بوده که بارها به مطالعه آن پرداخته و توسن فکر و اندیشه را در آن به جولان درآورده است. چنانکه می گوید: «فحین ساعدنی التوفیق الالهی لاطمینان القلب علی طریق ذلک الفریق قلت للقلب: هذا نصیبک فدع ما یریبک الی ما لا یریبک و لما وجهت تلقاء مدین رکب الخاطر ظهرت برکاته فی الباطن و الظاهر و من جملتها ان یسرنی الله لتکرار النظر و ترداد الفکر فی حقائق مفتاح غیب الجمع و الوجود الذی صنفه شیخنا الکامل المکمل... محمد بن اسحق بن محمد بن علی بن یوسف القونوی قدس الله سره... اردت بسط کلامه لا علی ما هو حق مقامه بل علی ما هو طوق ذوقی فی فهمه و افهامه... و اجتهدت فی تاسیس تلک القواعد الکشفیة حسب الامکان بما توافق عقل المحجوبین بالنظر و البرهان».
منابع مورد استفاده مؤلف
همانگونه که مؤلف در مقدمه کتاب اشاره نموده است علاوه بر آرا و اندیشه های شخصی منابع زیر مورد استفاده او بوده اند: ۱- آثار و تالیفات صدر الدین قونوی، بخصوص کتاب الفکوک ۲- آثار محیی الدین، بخصوص الفتوحات المکیة و فصوص الحکم ۳- شرح مؤید الدین جندی بر فصوص الحکم ۴- آثار سعد الدین سعید فرغانی و دو شرح مهم او بر تائیه کبرای ابن فارض با نامهای مشارق الدراری و منتهی المدارک، (اولی به فارسی و دومی به عربی)
جایگاه جندی و فرغانی
...


کلمات دیگر: