باروک، ارایش عجیب و غریب، سبک بیقاعده وناموزون موسیقی
باروک
مترادف و متضاد
فرهنگ فارسی
ناراحتی سکاچه و کابوس
فرهنگ معین
(رُ ) [ فر. ] ( اِ. ) ۱ - این واژه اولین بار در جواهرسازی به مروارید نامنظم و یا سنگی که تراش نامنظم خورده گفته می شد. ۲ - نام مکتبی در معماری و موسیقی در قرن ۱۶ میلادی که ویژگی های آن : تنوع در طراحی ، تضاد و اختلاف بین قسمت های مختلف ، فراوانی اشکال و د
(رُ) [ فر. ] ( اِ.) 1 - این واژه اولین بار در جواهرسازی به مروارید نامنظم و یا سنگی که تراش نامنظم خورده گفته می شد. 2 - نام مکتبی در معماری و موسیقی در قرن 16 میلادی که ویژگی های آن : تنوع در طراحی ، تضاد و اختلاف بین قسمت های مختلف ، فراوانی اشکال و در هم بودن شیوة ترکیب عناصر و... می باشد.
لغت نامه دهخدا
باروک . (اِخ ) شاگرد ارمیا که پیشگوییهایش را بدو املاء میکرده است . (600 ق . م .).
باروک . (ع اِ) ناخوشی سکاچه و کابوس . (ناظم الاطباء). نیدلان . جاثوم . بختک . نسبرک . عبدالجنه . دیونسبرک . (مهذب الاسماء). || مرد بددل . (ناظم الاطباء).
باروک. ( ع اِ ) ناخوشی سکاچه و کابوس. ( ناظم الاطباء ). نیدلان. جاثوم. بختک. نسبرک. عبدالجنه. دیونسبرک. ( مهذب الاسماء ). || مرد بددل. ( ناظم الاطباء ).
باروک. ( اِخ ) شاگرد ارمیا که پیشگوییهایش را بدو املاء میکرده است. ( 600 ق. م. ).
باروک. ( اِخ ) شاگرد ارمیا که پیشگوییهایش را بدو املاء میکرده است. ( 600 ق. م. ).
دانشنامه عمومی
باروک (به فرانسوی: Baroque) روشی است در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه سازی که از اواخر سده ۱۶ (میلادی) در ایتالیا آغاز شد و تا اواخر سده ۱۸ (میلادی) در اروپا رواج داشت و سپس در آمریکای مرکزی و جنوبی مورد توجه قرار گرفت. آزادی در طراحی، شمار زیاد شکل ها و درآمیختگی آن ها از ویژگی های این سبک است.ریشهٔ این کلمه احتمالاً واژه بارُکو ایتالیایی به معنی مروارید صیقل نیافته بوده است. گروهی نیز بر این عقیده اند که معنای این واژه، پوچ، زشت، مضحک و عوضی است. این واژه در آغاز برای تمسخر این شیوه استفاده می شد. زیرا منتقدان معتقد بودند هرگز نباید بنایی ساخت که از اصول و عناصر بناهای یونانیان و رومیان پیروی نکند؛ بناهای کلاسیک باید بر این اصول ساخته شوند و انحراف از آن را «کژسلیقگی اسف انگیز» می دانستند. اما پس از آن که این شیوه مورد توجه قرار گرفت، به معنای شکوه مند و پرتجمل استفاده شد.پاسدار شبانه(گروهان کاپیتان فرانس بانینگ کوک)،رنگ و روغن روی بوم،موزه ریکس آمستردام یعقوب در حال تبرک پسران یوسف ژرژ دو لاتور ، یوسف نجار،رنگ و روغن روی بوم ،موزه لوور، پاریس کشتار بی گناهان
به وجود آمدن شیوهٔ باروک در اروپا را می توان به سه دلیل عمده نسبت داد: اول، جنبش دین پیرایی، رهبران کلیسای کاتولیک را واداشت تا از جذابیت های هنری برای تبلیغ دین استفاده کنند و به این ترتیب، موقعیت متزلزل خود را بهبود بخشند. به همین دلیل از هنرمندان می خواستند کلیساها را مجلل و باشکوه بسازند. دوم، شاهان اروپا، در پی استقلال یافتن و ثبات قدرتشان، می خواستند با قصرهای باشکوه خود، قدرت خود را به همگان نشان دهند و سوم اینکه، هنرمندان نسبت به شیوهٔ هنری رنسانس و نظم و ثبات آن، معترض بودند و می خواستند در آفرینش هنری آزاد باشند.بررسی سبک باروک با در نظر گرفتن کشف های علمی سدهٔ هفدهم نیز ثمربخش است. دست آوردهای گالیله و نیوتن نمایان گر گرایشی نو به علم بود؛ گرایشی مبتنی بر یگانگی ریاضیات و تجربه. این دو قوانین ریاضی حاکم بر اجسام متحرک را کشف کردند. این کشف ها راه گشای اختراع های نو و پیش رفت تدریجی پزشکی، استخراج معادن، دریانوردی و صنعت در دورهٔ باروک شد. شیوهٔ باروک آمیزهٔ خردگرایی و نفس پرستی، آمیزه ای از ماده گرایی و معنویت است.
اگرچه پیرامون واژهٔ باروک صفت های مختلفی همچون نامأنوس، پرزرق و برق، و مجلل وجود دارد، اما تاریخ نویسان امروزی آن را فقط برای اشاره به شیوه ای خاص در هنر به کار می برند. توصیفی ساده اما مفید از شیوهٔ باروک آن است که هنر باروک، چارچوب اثر (بوم، سنگ یا صدا) را از کنش و حرکت انباشته می کند. هنرمندان باروک در آثارشان در پی خلق جهان هایی سراسر ساختارمند یافته بودند.
چنین شیوه ای، کاملاً باب طبع اشراف بود که به ساختارهایی کامل و یک پارچه می اندیشید.سبک باروک، به سبب نیازهای کلیسا که کیفیت های هیجان انگیز و نمایشی هنر را برای جذاب تر ساختن آداب نیایش به کار می گرفت، نیز شکل گرفت. طبقهٔ متوسط نیز بر رشد و گسترش سبک باروک تأثیر گذاشت. برای نمونه، در هلند بازرگانان ثروتمند و نیز پزشکان، پرده هایی واقع گرایانه از چشم اندازها و صحنه های روزمره را به نقاشان سفارش می دادند.
به وجود آمدن شیوهٔ باروک در اروپا را می توان به سه دلیل عمده نسبت داد: اول، جنبش دین پیرایی، رهبران کلیسای کاتولیک را واداشت تا از جذابیت های هنری برای تبلیغ دین استفاده کنند و به این ترتیب، موقعیت متزلزل خود را بهبود بخشند. به همین دلیل از هنرمندان می خواستند کلیساها را مجلل و باشکوه بسازند. دوم، شاهان اروپا، در پی استقلال یافتن و ثبات قدرتشان، می خواستند با قصرهای باشکوه خود، قدرت خود را به همگان نشان دهند و سوم اینکه، هنرمندان نسبت به شیوهٔ هنری رنسانس و نظم و ثبات آن، معترض بودند و می خواستند در آفرینش هنری آزاد باشند.بررسی سبک باروک با در نظر گرفتن کشف های علمی سدهٔ هفدهم نیز ثمربخش است. دست آوردهای گالیله و نیوتن نمایان گر گرایشی نو به علم بود؛ گرایشی مبتنی بر یگانگی ریاضیات و تجربه. این دو قوانین ریاضی حاکم بر اجسام متحرک را کشف کردند. این کشف ها راه گشای اختراع های نو و پیش رفت تدریجی پزشکی، استخراج معادن، دریانوردی و صنعت در دورهٔ باروک شد. شیوهٔ باروک آمیزهٔ خردگرایی و نفس پرستی، آمیزه ای از ماده گرایی و معنویت است.
اگرچه پیرامون واژهٔ باروک صفت های مختلفی همچون نامأنوس، پرزرق و برق، و مجلل وجود دارد، اما تاریخ نویسان امروزی آن را فقط برای اشاره به شیوه ای خاص در هنر به کار می برند. توصیفی ساده اما مفید از شیوهٔ باروک آن است که هنر باروک، چارچوب اثر (بوم، سنگ یا صدا) را از کنش و حرکت انباشته می کند. هنرمندان باروک در آثارشان در پی خلق جهان هایی سراسر ساختارمند یافته بودند.
چنین شیوه ای، کاملاً باب طبع اشراف بود که به ساختارهایی کامل و یک پارچه می اندیشید.سبک باروک، به سبب نیازهای کلیسا که کیفیت های هیجان انگیز و نمایشی هنر را برای جذاب تر ساختن آداب نیایش به کار می گرفت، نیز شکل گرفت. طبقهٔ متوسط نیز بر رشد و گسترش سبک باروک تأثیر گذاشت. برای نمونه، در هلند بازرگانان ثروتمند و نیز پزشکان، پرده هایی واقع گرایانه از چشم اندازها و صحنه های روزمره را به نقاشان سفارش می دادند.
wiki: باروک
باروک (ابهام زدایی). باروک ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
باروک
معماری باروک
باروک
معماری باروک
wiki: باروک (ابهام زدایی)
دانشنامه آزاد فارسی
باروک (baroque)
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
سبکی در هنرهای بصری، معماری، و موسیقی، که در ۱۶۰۰ـ۱۷۵۰ در اروپا رواج یافت، و به طور کلی سبکی پراحساس، پرزرق وبرق، و پرتحرّک بود. این شیوهبرای تأثیر مستقیم بر عواطف، از جلوه های ظریفی سود می جست. در برخی از شاخص ترین آثار باروک همچون نمازخانۀ کورنارواثر برنینی(در کلیسای سانتا ماریا دلّا ویتّوریا، رم)، دربرگیرندۀ مجسمۀ مشهور خلسۀ قدیسه تِرِزا(۱۶۴۵ـ۱۶۵۲) نقاشی، مجسمه سازی، معماری و تزیینات، جلوۀ نمایشی یگانه ای را پدید آورده اند. بسیاری از شاهکارهای باروک در کلیساها و کاخ های رم آفریده شدند، اما این سبک در اندک زمانی سرتاسر اروپا را فراگرفت، و به تدریج دستخوش تحوّل شد. اصطلاح باروک در مورد موسیقی و ادبیات این دوره نیز به کار رفته، ولی در این حوزه ها معنای چندان روشنی نداشته، و بیشتر برحسب عنوان گذاری بوده است تا نشان دهندۀ نوعی سبک.معماری. باروک در معماری همچون طغیانی دربرابر قراردادهای خشک کلاسی سیسمرنسانسایتالیا شکل گرفت. خط های راست جای خود را به خطوط منحنی و شکسته دادند؛ تزیینات اهمیت و ظرافت بیشتری یافتند؛ فضاها پیچیده تر شدند، و به سبب بهره برداری از سایه روشن های نمایشی جلوۀ بیشتری یافتند. بیشتر طرح ها مقیاس های بزرگ تری پیدا کردند؛ میدانی که برنینی برای کلیسای سان پیِترودر رم ساخت، از آن جمله است. برجسته ترین معماران باروک عبارت بودند از جووانّی لورنتسو برنینی، فرانچسکو بورّومینی، پیِترو دا کورتونا، بالداسّاره لونگِنا، و جووانّی گوارینیدر ایتالیا؛ لوئی لو وُو، و ژول آردوئن مانساردر فرانسه؛ و کریستوفر رِن، نیکلاس هاکسمور، و جان وَنبرودر انگلستان.
نقـاشی. کـاراوادجوبا نـورپردازی جسورانـه و ترکیب بندی های پرتوانش از نخستین نمایندگان این سبک به شمار می رود؛ ولی آثار خانوادۀ کارّاتچیو گوئیدو رِنیبا شیوۀ باروک آغازینقرابت بیشتری داشتند، و با استفاده از تزیینات پرزرق و برق توهم آفرین در نقاشی سقف ها، صحنه های باشکوهی خلق کردند. آثار پیِترو دا کورتونا و ایل گوئرچینو، نمونه هایی از باروک متعالیاند. سرآمدان باروک عبارت بودند از در فلاندرِ کاتولیک، پیتر پل روبنسو آنتونی وان دایک، در اسپانیا دیه گو ولاسکزو خوزه ریبرا، در هلند پروتستان، که هنر در میان طبقات متوسط خریدار بیشتری یافته بود تا در کلیسا، رامبرانتو ورمیرو فرانس هالس.
مجسمه سازی. برنینی استاد مجسمه سازی باروک بود، اثرش با نام خلسۀ قدیسه ترزا، نمونۀ ممتازی از احساسات نمایی آشکار است. پیِر پوژهو آنتوان کوازووکس، هر دو فرانسوی، از دیگر مجسمه سازان باروک بودند.
موسیقی. ریشه های سبک باروک در موسیقی را می توان در انجمن شاعران و موسیقی دانان کامِراتاجست، که عناصر نمایش های یونانی را احیا کردند و هنر اپرارا در فلورانسپدید آوردند. کلاودیو مونته وردیو جووانّی گابر ِیلیاز سرآمدان موسیقی باروک آغازین بودند که جلوه های شگفت زدگی و چندگانه سراییرا ابداع کردند. فرم های سونات، سوئیت، و کُنچرتو گروسودر این دوره به وجود آمدند. فرم های آوایی اپرا اوراتوریو، و کانتاتنیز از محصولات این دوران بودند. از میان آهنگ سازان باروک، جیرولامو فرِسکوبالدیو آنتونیو ویوالدیدر ایتالیا، یوهان پاخِلبلو یوهان سباستیان باخدر آلمان، و گئورگ فریدریش هندلدر انگلستان، درخور ذکرند.
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
تابلوی ستایش، اثر پیتر پل روبنس
سبکی در هنرهای بصری، معماری، و موسیقی، که در ۱۶۰۰ـ۱۷۵۰ در اروپا رواج یافت، و به طور کلی سبکی پراحساس، پرزرق وبرق، و پرتحرّک بود. این شیوهبرای تأثیر مستقیم بر عواطف، از جلوه های ظریفی سود می جست. در برخی از شاخص ترین آثار باروک همچون نمازخانۀ کورنارواثر برنینی(در کلیسای سانتا ماریا دلّا ویتّوریا، رم)، دربرگیرندۀ مجسمۀ مشهور خلسۀ قدیسه تِرِزا(۱۶۴۵ـ۱۶۵۲) نقاشی، مجسمه سازی، معماری و تزیینات، جلوۀ نمایشی یگانه ای را پدید آورده اند. بسیاری از شاهکارهای باروک در کلیساها و کاخ های رم آفریده شدند، اما این سبک در اندک زمانی سرتاسر اروپا را فراگرفت، و به تدریج دستخوش تحوّل شد. اصطلاح باروک در مورد موسیقی و ادبیات این دوره نیز به کار رفته، ولی در این حوزه ها معنای چندان روشنی نداشته، و بیشتر برحسب عنوان گذاری بوده است تا نشان دهندۀ نوعی سبک.معماری. باروک در معماری همچون طغیانی دربرابر قراردادهای خشک کلاسی سیسمرنسانسایتالیا شکل گرفت. خط های راست جای خود را به خطوط منحنی و شکسته دادند؛ تزیینات اهمیت و ظرافت بیشتری یافتند؛ فضاها پیچیده تر شدند، و به سبب بهره برداری از سایه روشن های نمایشی جلوۀ بیشتری یافتند. بیشتر طرح ها مقیاس های بزرگ تری پیدا کردند؛ میدانی که برنینی برای کلیسای سان پیِترودر رم ساخت، از آن جمله است. برجسته ترین معماران باروک عبارت بودند از جووانّی لورنتسو برنینی، فرانچسکو بورّومینی، پیِترو دا کورتونا، بالداسّاره لونگِنا، و جووانّی گوارینیدر ایتالیا؛ لوئی لو وُو، و ژول آردوئن مانساردر فرانسه؛ و کریستوفر رِن، نیکلاس هاکسمور، و جان وَنبرودر انگلستان.
نقـاشی. کـاراوادجوبا نـورپردازی جسورانـه و ترکیب بندی های پرتوانش از نخستین نمایندگان این سبک به شمار می رود؛ ولی آثار خانوادۀ کارّاتچیو گوئیدو رِنیبا شیوۀ باروک آغازینقرابت بیشتری داشتند، و با استفاده از تزیینات پرزرق و برق توهم آفرین در نقاشی سقف ها، صحنه های باشکوهی خلق کردند. آثار پیِترو دا کورتونا و ایل گوئرچینو، نمونه هایی از باروک متعالیاند. سرآمدان باروک عبارت بودند از در فلاندرِ کاتولیک، پیتر پل روبنسو آنتونی وان دایک، در اسپانیا دیه گو ولاسکزو خوزه ریبرا، در هلند پروتستان، که هنر در میان طبقات متوسط خریدار بیشتری یافته بود تا در کلیسا، رامبرانتو ورمیرو فرانس هالس.
مجسمه سازی. برنینی استاد مجسمه سازی باروک بود، اثرش با نام خلسۀ قدیسه ترزا، نمونۀ ممتازی از احساسات نمایی آشکار است. پیِر پوژهو آنتوان کوازووکس، هر دو فرانسوی، از دیگر مجسمه سازان باروک بودند.
موسیقی. ریشه های سبک باروک در موسیقی را می توان در انجمن شاعران و موسیقی دانان کامِراتاجست، که عناصر نمایش های یونانی را احیا کردند و هنر اپرارا در فلورانسپدید آوردند. کلاودیو مونته وردیو جووانّی گابر ِیلیاز سرآمدان موسیقی باروک آغازین بودند که جلوه های شگفت زدگی و چندگانه سراییرا ابداع کردند. فرم های سونات، سوئیت، و کُنچرتو گروسودر این دوره به وجود آمدند. فرم های آوایی اپرا اوراتوریو، و کانتاتنیز از محصولات این دوران بودند. از میان آهنگ سازان باروک، جیرولامو فرِسکوبالدیو آنتونیو ویوالدیدر ایتالیا، یوهان پاخِلبلو یوهان سباستیان باخدر آلمان، و گئورگ فریدریش هندلدر انگلستان، درخور ذکرند.
wikijoo: باروک
پیشنهاد کاربران
هدایه المتعلیمن فی طب : بن دندان
کلمات دیگر: