شهریور
فارسی به انگلیسی
Shahrivar is the sixth month of the Iranian calendar [has 31 days]
فرهنگ اسم ها
اسم: شهریور (پسر) (فارسی)
معنی: نام ماه ششم از سال شمسی، نام فرشته نگهبان آتش، نام روز چهارم از هر ماه شمسی در ایران قدیم
معنی: نام ماه ششم از سال شمسی، نام فرشته نگهبان آتش، نام روز چهارم از هر ماه شمسی در ایران قدیم
فرهنگ فارسی
در آیین زردشتییکی از ایزدان . در جهان مینوی . وی نماینده پادشاهی ایزدی و فرو اقتدار اهورمزدا و در جهان مادی پاسبان فلزات و موکل بر روز چهارم هر ماه شمسی ( شهریور روز ) و ماه ششم هر سال شمسی ( شهریور ماه ) است .
ماه ششم ازسال خورشیدی، ماه آخرتابستان، شهریر
( اسم ) ۱ - ماه ششم از سال شمسی آخرین ماه تابستان . ۲ - روز چهارم از هر ماه شمسی . ۳ - نام فرشته ایست .
ماه ششم ازسال خورشیدی، ماه آخرتابستان، شهریر
( اسم ) ۱ - ماه ششم از سال شمسی آخرین ماه تابستان . ۲ - روز چهارم از هر ماه شمسی . ۳ - نام فرشته ایست .
فرهنگ معین
(شَ وَ ) [ په . ] (اِمر. )۱ - ماه ششم از سال شمسی . ۲ - نامِ روز چهارم از هر ماه شمسی . ۳ - نام فرشته ای در دین زرتشت .
لغت نامه دهخدا
شهریور. [ ش َ ری وَ ] ( اِخ ) نام فرشته ای است موکل بر آتش و موکل بر جمیع فلزات و تدبیر امور و مصالح. روز شهریور که روز چهارم است از هر ماه شمسی بدو تعلق دارد. بنابر قاعده کلیه که نزد مغان معتبر است که چون نام روز با نام ماه موافق آید عید باید کرد. در این روز مغان جشن کنند و عید سازند و بسبب آنکه در این روز تولد داراب واقعشده بود جشن سازند و عید کنند. ( برهان ) ( از جهانگیری ) ( از رشیدی ) ( از انجمن آرا ). در آیین زردشتی یکی از ایزدان. در جهان مینوی وی نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار اهورمزدا است. در جهان مادی پاسبان فلزات و موکل بروز چهارم هر ماه شمسی ( شهریورروز ). ( فرهنگ فارسی معین ). در فارسی شهریر هم گفته شده است. در اوستا خشثروئیریه یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده و نیز در فرس هخامنشی و سانسکریت بمعنی کشور است. همین واژه است که در فارسی شهر شده است و بجای بلده عربی بکار رود. این ترکیب بارها در اوستا بمعنی بهشت یا کشور آسمانی اهورمزدا آمده. و نیز نام امشاسپندی است که نگهبانی ششمین ماه سال و چهارمین روز ماه بدو سپرده شده ، وی در جهان برین نماینده پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات می باشد. در کتاب الازمنة و الامکنه تألیف امام ابوعلی مرزوقی اصفهانی ( متوفی 478 هَ. ق. ) بجای شهریور، شهریر آمده. ( التفهیم چ همایی ). و فردوسی طوسی نیز شهریر آورده و ابوریحان بیرونی در فهرست روزهای ایرانی نام این روز را «شهریور» و در سغدی «خستشور» و در خوارزمی «اخشریوری » یاد کرده است. ( از حاشیه برهان چ معین ). جزء دوم واژه شهریور که «وئیریه » باشد صفت است بمعنی برگزیدن و برتری دادن و گرویدن. و در واژه فروردین به «ور» بمعنی پوشاندن و نگهداری کردن و پناه بخشیدن برمیخوریم ، این «ور» دوم در اوستا در فرس هخامنشی بمعنی برگزیدن و گرویدن است و خشثروئیریه = شهریور یعنی کشور برگزیده یا پادشاهی برگزیده است. و مکرر در اوستااین واژه بمعنی بهشت یا کشور آسمانی اهورمزدا گرفته شده. شهریور نماینده پادشاهی و توانائی مینوی آفریدگار است. در این گیتی نگهبانی فلزات با این امشاسپند است. ( از فرهنگ ایران باستان صص 60 - 62 ). و نیز رجوع به مزدیسنا ص 162، 501 شود. || ( اِ ) نام ماه شمسی و آن مدت ماندن آفتاب در برج سنبله است به اندک تفاوت. ( غیاث ). نام ماه ششم باشد از سال شمسی و آن بودن آفتاب است در برج سنبله. ( از برهان ) ( ازجهانگیری ). نام ماه ششم فارسی و ماه سیوم تابستان مطابق سنبله عرب و آب سریانی و آن 31 روز است. اوغُطُس رومی ( اوت ) از دهم مرداد تا دهم شهریور است. ( یادداشت مؤلف ) :
شهریور. [ ش َ ری وَ ] (اِخ ) نام فرشته ای است موکل بر آتش و موکل بر جمیع فلزات و تدبیر امور و مصالح . روز شهریور که روز چهارم است از هر ماه شمسی بدو تعلق دارد. بنابر قاعده ٔ کلیه که نزد مغان معتبر است که چون نام روز با نام ماه موافق آید عید باید کرد. در این روز مغان جشن کنند و عید سازند و بسبب آنکه در این روز تولد داراب واقعشده بود جشن سازند و عید کنند. (برهان ) (از جهانگیری ) (از رشیدی ) (از انجمن آرا). در آیین زردشتی یکی از ایزدان . در جهان مینوی وی نماینده ٔ پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار اهورمزدا است . در جهان مادی پاسبان فلزات و موکل بروز چهارم هر ماه شمسی (شهریورروز). (فرهنگ فارسی معین ). در فارسی شهریر هم گفته شده است . در اوستا خشثروئیریه یعنی کشور منتخب یا پادشاهی برگزیده و نیز در فرس هخامنشی و سانسکریت بمعنی کشور است . همین واژه است که در فارسی شهر شده است و بجای بلده ٔ عربی بکار رود. این ترکیب بارها در اوستا بمعنی بهشت یا کشور آسمانی اهورمزدا آمده . و نیز نام امشاسپندی است که نگهبانی ششمین ماه سال و چهارمین روز ماه بدو سپرده شده ، وی در جهان برین نماینده ٔ پادشاهی ایزدی و فر و اقتدار خداوندی است و در جهان مادی پاسبان فلزات می باشد. در کتاب الازمنة و الامکنه تألیف امام ابوعلی مرزوقی اصفهانی (متوفی 478 هَ . ق .) بجای شهریور، شهریر آمده . (التفهیم چ همایی ). و فردوسی طوسی نیز شهریر آورده و ابوریحان بیرونی در فهرست روزهای ایرانی نام این روز را «شهریور» و در سغدی «خستشور» و در خوارزمی «اخشریوری » یاد کرده است . (از حاشیه ٔ برهان چ معین ). جزء دوم واژه ٔ شهریور که «وئیریه » باشد صفت است بمعنی برگزیدن و برتری دادن و گرویدن . و در واژه ٔ فروردین به «ور» بمعنی پوشاندن و نگهداری کردن و پناه بخشیدن برمیخوریم ، این «ور» دوم در اوستا در فرس هخامنشی بمعنی برگزیدن و گرویدن است و خشثروئیریه = شهریور یعنی کشور برگزیده یا پادشاهی برگزیده است . و مکرر در اوستااین واژه بمعنی بهشت یا کشور آسمانی اهورمزدا گرفته شده . شهریور نماینده ٔ پادشاهی و توانائی مینوی آفریدگار است . در این گیتی نگهبانی فلزات با این امشاسپند است . (از فرهنگ ایران باستان صص 60 - 62). و نیز رجوع به مزدیسنا ص 162، 501 شود. || (اِ) نام ماه شمسی و آن مدت ماندن آفتاب در برج سنبله است به اندک تفاوت . (غیاث ). نام ماه ششم باشد از سال شمسی و آن بودن آفتاب است در برج سنبله . (از برهان ) (ازجهانگیری ). نام ماه ششم فارسی و ماه سیوم تابستان مطابق سنبله ٔ عرب و آب سریانی و آن 31 روز است . اوغُطُس رومی (اوت ) از دهم مرداد تا دهم شهریور است . (یادداشت مؤلف ) :
ز شهریورت باد فتح و ظفر
بزرگی و تخت و کلاه و کمر.
جهان دیگر شود امروز و گرد مهرماه اکنون
بماه مهر مهر آرد گذشته شهر شهریور.
شهریور است گیتی از عدل شهریار.
آفتاب در این ماه در برج سنبله باشد و آخر تابستان بود. (نوروزنامه ).
- روز شهریور؛ روز چهارم از هر ماه فارسی . شهریر. (رشیدی ). روز چهارم است از هر ماه شمسی . (از برهان ). روز چهارم است از هر ماه بنابه قاعده ٔ کلیه که نزد مغان معین است . (جهانگیری ). روز چهارم از ماه پارسی . (انجمن آرا) :
ای تنت را ز نیکویی زیور
شهره روزیست روز شهریور.
- شهریورماه جلالی ؛ اول آن مطابق است تقریباً با هیجدهم ماه «اوت » فرانسوی . (یادداشت مؤلف ).
ز شهریورت باد فتح و ظفر
بزرگی و تخت و کلاه و کمر.
فردوسی .
جهان دیگر شود امروز و گرد مهرماه اکنون
بماه مهر مهر آرد گذشته شهر شهریور.
؟ (از حاشیه ٔ لغت فرس اسدی نخجوانی ).
شهریور است گیتی از عدل شهریار.
مسعودسعد.
آفتاب در این ماه در برج سنبله باشد و آخر تابستان بود. (نوروزنامه ).
- روز شهریور؛ روز چهارم از هر ماه فارسی . شهریر. (رشیدی ). روز چهارم است از هر ماه شمسی . (از برهان ). روز چهارم است از هر ماه بنابه قاعده ٔ کلیه که نزد مغان معین است . (جهانگیری ). روز چهارم از ماه پارسی . (انجمن آرا) :
ای تنت را ز نیکویی زیور
شهره روزیست روز شهریور.
مسعودسعد.
- شهریورماه جلالی ؛ اول آن مطابق است تقریباً با هیجدهم ماه «اوت » فرانسوی . (یادداشت مؤلف ).
فرهنگ عمید
۱. ماه ششم سال خورشیدی، ماه آخر تابستان.
۲. [قدیمی] روز چهارم از هر ماه خورشیدی.
۲. [قدیمی] روز چهارم از هر ماه خورشیدی.
دانشنامه عمومی
شهریور (در فارسی افغانستان: سُنبُله) ششمین ماه سال خورشیدی است و در گاه شماری رسمی ایران و افغانستان همواره ۳۱ روز دارد و از روز ۱۵۶م سال آغاز شده و در روز ۱۸۶م سال پایان می یابد و واپسین ماه فصل تابستان است.
۱ - روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک
۱ - فغدیه، جشن خنکی هوا
۲ - آغاز هفته دولت (در ایران)
۴ - زادروز داراب (کوروش)
۴ - شهریور روز، جشن شهریورگان
۴ - روز کارمند
۵ - روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی و روز داروسازی
۸ - خزان جشن
۸ - روز مبارزه با تروریسم
۱۰ - روز بانکداری اسلامی
۱۱ - روز صنعت چاپ
۱۲ - روز مبارزه با استعمار انگلیس (در ایران) به مناسبت کشته شدن رئیسعلی دلواری قهرمان مبارزه با انگلیس در جنوب ایران
۱۳ - روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی
۱۳ - روز تعاون
۱۵ - بازار جشن
۱۷ - قیام ۱۷ شهریور
۱۹ - درگذشت آیت الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران
۲۱ - روز سینما
۲۷ - روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار (در ایران)
۳۰ - روز گفتگوی تمدنها
۳۱ - آغاز هفته دفاع مقدس (در ایران)
۳۱ - جشن پایان تابستان
برج فلکی شهریورماه سُنبُله است که ششمین برج فلکی ِ منطقةالبروج است. نماد این برج سنبله یا باکره یا دوشیزه (در انگلیسی Virgo) نامیده می شود.
در گاه شماری رسمی ایران نام این ماه از نام ماه ششم گاه شماری اوستایی نو که در اوستایی خْشَتْرَ-وَئیریه و در پهلوی شَتْریوَر نام دارد، برگرفته شده است. خَشَتَرَه وَیریَه نام یکی از امشاسپندان است.در گاه شماری زرتشتی چهارمین روز هرماه نیز به این امشاسپند تعلق دارد و روز چهارم ماه شهریور، جشن شهریورگان برگزار می شود.
خَشَتَرَه وَیریَه نام یکی از امشاسپندان زرتشتی است. در اوستا «خشَثرَ وَیریَه» و در پهلوی «شَهرِوَر» و در فارسی «شَهریوَر» یا «شَهریَر» است. بخش اول این واژه به معنای شهریاری و شهر است (مراد از شهر، همانا کشور است، چنان که سرزمین ایران را، ایران شهر می نامیدند) بخش دوم این واژه، یعنی «ویریه»، صفت و به معنای مورد پسند است. بر این اساس، خشتره ویریه، به معنای آرمان شهر یا شهریاری آرمانی یا توانایی مینُوی آرمانی است. در اساطیر زرتشتی و ایرانی این امشاسپند نماد شهریاری و فّر و فرمان روایی اهورا مزدا و نگاهبان فلزها و پاسدار فَر و پیروزی شهریاران دادگر و یاور بینوایان و دستگیر مستمندان است.
۱ - روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک
۱ - فغدیه، جشن خنکی هوا
۲ - آغاز هفته دولت (در ایران)
۴ - زادروز داراب (کوروش)
۴ - شهریور روز، جشن شهریورگان
۴ - روز کارمند
۵ - روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی و روز داروسازی
۸ - خزان جشن
۸ - روز مبارزه با تروریسم
۱۰ - روز بانکداری اسلامی
۱۱ - روز صنعت چاپ
۱۲ - روز مبارزه با استعمار انگلیس (در ایران) به مناسبت کشته شدن رئیسعلی دلواری قهرمان مبارزه با انگلیس در جنوب ایران
۱۳ - روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی
۱۳ - روز تعاون
۱۵ - بازار جشن
۱۷ - قیام ۱۷ شهریور
۱۹ - درگذشت آیت الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران
۲۱ - روز سینما
۲۷ - روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار (در ایران)
۳۰ - روز گفتگوی تمدنها
۳۱ - آغاز هفته دفاع مقدس (در ایران)
۳۱ - جشن پایان تابستان
برج فلکی شهریورماه سُنبُله است که ششمین برج فلکی ِ منطقةالبروج است. نماد این برج سنبله یا باکره یا دوشیزه (در انگلیسی Virgo) نامیده می شود.
در گاه شماری رسمی ایران نام این ماه از نام ماه ششم گاه شماری اوستایی نو که در اوستایی خْشَتْرَ-وَئیریه و در پهلوی شَتْریوَر نام دارد، برگرفته شده است. خَشَتَرَه وَیریَه نام یکی از امشاسپندان است.در گاه شماری زرتشتی چهارمین روز هرماه نیز به این امشاسپند تعلق دارد و روز چهارم ماه شهریور، جشن شهریورگان برگزار می شود.
خَشَتَرَه وَیریَه نام یکی از امشاسپندان زرتشتی است. در اوستا «خشَثرَ وَیریَه» و در پهلوی «شَهرِوَر» و در فارسی «شَهریوَر» یا «شَهریَر» است. بخش اول این واژه به معنای شهریاری و شهر است (مراد از شهر، همانا کشور است، چنان که سرزمین ایران را، ایران شهر می نامیدند) بخش دوم این واژه، یعنی «ویریه»، صفت و به معنای مورد پسند است. بر این اساس، خشتره ویریه، به معنای آرمان شهر یا شهریاری آرمانی یا توانایی مینُوی آرمانی است. در اساطیر زرتشتی و ایرانی این امشاسپند نماد شهریاری و فّر و فرمان روایی اهورا مزدا و نگاهبان فلزها و پاسدار فَر و پیروزی شهریاران دادگر و یاور بینوایان و دستگیر مستمندان است.
wiki: شهریور
شهریور (ابهام زدایی). شهریور به معانی زیر است:
شهریور ششمین ماه هجری شمسی در تقویم رسمی ایران.
شهریور (امشاسپند) یا خشتره وییریه به فارسی کنونی (شهریور) سومین امشاسپند در آیین مزدیسنایی.
شهریور ششمین ماه هجری شمسی در تقویم رسمی ایران.
شهریور (امشاسپند) یا خشتره وییریه به فارسی کنونی (شهریور) سومین امشاسپند در آیین مزدیسنایی.
wiki: شهریور (ابهام زدایی)
شهریور (اردبیل). مختصات: ۳۸°۱۹′۵۰″شمالی ۴۸°۱۱′۴۴″شرقی / ۳۸٫۳۳۰۵۵۵۶°شمالی ۴۸٫۱۹۵۵۵۵۶°شرقی / 38.3305556; 48.1955556
فهرست روستاهای شهرستان اردبیل
فهرست روستاهای ایران
شهریور روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان سردابه قرار دارد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۴۷۴ نفر با ۱۱۸ خانوار بوده است. اکثرجمعیت این روستا مهاجرین دوران جنگ روسیه هستن اکثر جمعیت در تهران ساکن هستن و حدوداً۱۰۰۰۰نفر می شوند و صنف اغذیه فروشی و صنف نان فانتزی و بلکی قدیم ۹۰٪ متعلق به این مردم است
فهرست روستاهای شهرستان اردبیل
فهرست روستاهای ایران
شهریور روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان اردبیل، بخش مرکزی، دهستان سردابه قرار دارد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیّت این روستا ۴۷۴ نفر با ۱۱۸ خانوار بوده است. اکثرجمعیت این روستا مهاجرین دوران جنگ روسیه هستن اکثر جمعیت در تهران ساکن هستن و حدوداً۱۰۰۰۰نفر می شوند و صنف اغذیه فروشی و صنف نان فانتزی و بلکی قدیم ۹۰٪ متعلق به این مردم است
wiki: شهریور (اردبیل)
شهریور (امشاسپند). خشَتَره وییریه یا شهریور(به سانسکریت: کشاترا)، نام سومین امشاسپند است. این امشاسپند به ظاهر مظهر جنگجویی است، زیرا وظیفهٔ اصلی او پاسداری از فلزات است.
بهار، مهرداد (۱۳۹۴). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه.
آموزگار، ژاله (۱۳۹۱). تاریخ اساطیر ایران. سمت.
هینلز، جان (۱۳۸۹). شناخت اساطیر ایران. تهران: نشر چشمه.
در بندهش نقش حمایت از فقرا و بینوایان نیز به این امشاسپند محول شده است. معنای لغوی این تعبیر، «شهریاری دلخواه» یا «شهریار مطلوب» یا «کشور آرمانی» یا «سرزمین مورد آرزو» می باشد. زرتشت از هفت موجود نامیرا سخن به میان آورده است، که به نوعی همکاران اورمزد در روند آفرینش و نگهداری افریدگان هستند. شهریور که به صورت کهن (خَشثرَهَ ویریَه) خوانده می شده، یکی از این امشاسپندان است. معنی اسم او شهریاری مطلوب عنوان شده است.
او انتزاعی ترینِ امشاسپندان است. مظهر توانایی، شکوه، سیطره و قدرت خداوند می باشد. در جهان مینوی وی نماینده فرمانروایی ملکوتی و بهشتی است و در زمین نماینده سلطنتی است که با کمک به تهی دستان و ضعیفان و فقرا همچنین با چیرگی بر همه بدی ها قدرت و اراده خدا را در آن مستقر می کند.او به دلیل پشتیبانی از فلزات با جاری کردن فلز گداخته در آخر الزمان همه مردمان را آزمایش می کند.از این رو گفته شده که خداوند توسط او پاداش و کیفر زندگی اخروی را می دهد. دشمن اصلی او سَوروه است که سردیو حکومت بد، هرج و مرج و سستی است.
اوستا به صورت xšaθra-vairiia آمده است و معنای «شهریاری دلخواه» را از آن استنباط کرده اند.
بهار، مهرداد (۱۳۹۴). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه.
آموزگار، ژاله (۱۳۹۱). تاریخ اساطیر ایران. سمت.
هینلز، جان (۱۳۸۹). شناخت اساطیر ایران. تهران: نشر چشمه.
در بندهش نقش حمایت از فقرا و بینوایان نیز به این امشاسپند محول شده است. معنای لغوی این تعبیر، «شهریاری دلخواه» یا «شهریار مطلوب» یا «کشور آرمانی» یا «سرزمین مورد آرزو» می باشد. زرتشت از هفت موجود نامیرا سخن به میان آورده است، که به نوعی همکاران اورمزد در روند آفرینش و نگهداری افریدگان هستند. شهریور که به صورت کهن (خَشثرَهَ ویریَه) خوانده می شده، یکی از این امشاسپندان است. معنی اسم او شهریاری مطلوب عنوان شده است.
او انتزاعی ترینِ امشاسپندان است. مظهر توانایی، شکوه، سیطره و قدرت خداوند می باشد. در جهان مینوی وی نماینده فرمانروایی ملکوتی و بهشتی است و در زمین نماینده سلطنتی است که با کمک به تهی دستان و ضعیفان و فقرا همچنین با چیرگی بر همه بدی ها قدرت و اراده خدا را در آن مستقر می کند.او به دلیل پشتیبانی از فلزات با جاری کردن فلز گداخته در آخر الزمان همه مردمان را آزمایش می کند.از این رو گفته شده که خداوند توسط او پاداش و کیفر زندگی اخروی را می دهد. دشمن اصلی او سَوروه است که سردیو حکومت بد، هرج و مرج و سستی است.
اوستا به صورت xšaθra-vairiia آمده است و معنای «شهریاری دلخواه» را از آن استنباط کرده اند.
wiki: شهریور (امشاسپند)
دانشنامه آزاد فارسی
از ریشۀ اَوِستایی خْشَثْرَه وَئیریَه، به معنیِ فرمانروایی شایسته باور یا آرمان شهریاری. شهریور، ایزد فرّ و اقتدار خداوندی در جهانی مینوی، پاسبان فلزات در جهان مادی و از اَمشاسِپَندانِ آیین زَردُشتی است. در تقویم اَوِستایی، روز چهارم هر ماه و نیز ماه ششم هر سال شمسی، شهریور نامیده می شود.
wikijoo: شهریور
دانشنامه اسلامی
[ویکی شیعه] ۱۳۶۰- انفجار دفتر نخست وزیری ایران به دست منافقین و شهادت محمد جواد باهنر و محمدعلی رجایی
wikishia: خورشیدی (شمسی) است که در تقویم کنونی ایران ۳۱ روز دارد.
۱۳۸۱ ش - درگذشت سید محمدعلی موحد ابطحی (۱۲ رجب ۱۴۳۳ه.ق)
۱۳۵۹ ش. آغاز جنگ هشت ساله عراق به رهبری حزب بعث علیه جمهوری اسلامی ایران (۱۲ ذی القعده ۱۴۰۰ق)
۱۳۸۱ ش - درگذشت سید محمدعلی موحد ابطحی (۱۲ رجب ۱۴۳۳ه.ق)
۱۳۵۹ ش. آغاز جنگ هشت ساله عراق به رهبری حزب بعث علیه جمهوری اسلامی ایران (۱۲ ذی القعده ۱۴۰۰ق)
wikishia: شهریور_(ماه)
پیشنهاد کاربران
شهریور= شه ری ور
شه= شاه ری=راه ور=بر
شاه راه بر ( دانائی که راه راستی را می داند ) بلد
شه= شاه ری=راه ور=بر
شاه راه بر ( دانائی که راه راستی را می داند ) بلد
ششمین ماه سال خورشیدی، یکم شهریور، روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک، ششم شهریور، روز کارمند، معادل ماه سُنبُله در افغانستان و چهارمین روز هر ماه در گاهنامه پارسی ( ( ماه پایانی تألیف کتاب مانی ماحوزایی ) )
پادشاهی و رسایی،
طبق تقویم باستانی هر روز در ماه یک نام دارد، بنابراین روز شهریور در ماه شهریور ، جشن شهریورگان است.
۲۰ شهریور عملیات تروریستی و انفجار برج های دوقلو برابر با یازده ستامبر
۲۰ شهریور زاد روز تولد نویسنده دیارمان ( ( شهر سیریز ) ) علی سیریزی نویسنده رمان کتابهایی چون خوابهای سعید، هدایت و مانی ماحوزایی
طبق تقویم باستانی هر روز در ماه یک نام دارد، بنابراین روز شهریور در ماه شهریور ، جشن شهریورگان است.
۲۰ شهریور عملیات تروریستی و انفجار برج های دوقلو برابر با یازده ستامبر
۲۰ شهریور زاد روز تولد نویسنده دیارمان ( ( شهر سیریز ) ) علی سیریزی نویسنده رمان کتابهایی چون خوابهای سعید، هدایت و مانی ماحوزایی
شهریور یعنی دلنشین به افتخار هر چی دختر شهریوری💜😍💓😇😌
معنی به انگلیسی : september
شهریور برابر واژه متمدن در اربیست
شهریور = شهر ( تمدن ( از مدن میاد در اربی به مینوی شهر ) ، شاه، همبستگی ) ور ( پسوند دارندگی )
شهریور = شهر ( تمدن ( از مدن میاد در اربی به مینوی شهر ) ، شاه، همبستگی ) ور ( پسوند دارندگی )
کلمات دیگر: