کلمه جو
صفحه اصلی

چشم به راه مهدی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] چشم به راه مهدی (کتاب). اثر جمعی از نویسندگان مجله حوزه، به معرفی امام زمان عجّل الله فرجه الشریف ، غیبت و انتظار او در ابعاد مختلف و از نگاه های گوناگون پرداخته است.
کتاب به زبان فارسی بوده و در سال ۱۳۷۸ ش گردآوری شده است. داشتن نگاه علمی و بعضا نقادانه نویسندگان، باعث اهمیت اثر شده است.
ساختار کتاب
مباحث در بردارنده مجوعه ده مقاله درباره امام زمان عجّل الله فرجه الشریف و موضوعات مربوط به مهدویت می باشد. گردآورنده مقالات، به انگیزه شناخت بیشتر تحصیل کردگان مسلمان با شخصیت، غیبت، انتظار و حکومت امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف با بهره گیری از نویسندگان آشنای به این موضوع، دست به تدوین اثر زده است. ارتباط با امام زمان عجّل الله فرجه الشریف در عصر غیبت، حکومت اسلامی و زندگی دینی پیش از ظهور، نشانه های ظهور، تولد و زندگی امام زمان، موافقان و مخالفان او، فلسفه غیبت در منابع اسلامی و آثار شخصیت ها درباره امام زمان عجّل الله فرجه الشریف ؛ از جمله موضوعات مورد بحث در این اثرند که با بهره گیری از آیات، روایات و منابع قدیم و جدید اسلامی تهیه گردیده اند.
گزارش محتوا
مقاله اول، اثر عبدالرضا ایزدپناه، به بررسی رسالت حوزه های علوم دینی در رابطه با امام زمان عجّل الله فرجه الشریف پرداخته است. در این مقاله، به سه رسالت اساسی زیر که ساختار حوزه ها و بافت زندگی اندیشوران عصر انتظار را تشکیل می دهد، اشاره شده است: ۱- ائتمام و اقتداء: اسوه گیری از آرمان های مهدی عجّل الله فرجه الشریف و سامان دادن زندگی و تلاش حوزوی و سیرت و رفتار عالم دینی و طالبان علم، بر اساس سیره حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف و پرتو گرفتن از ایشان. ۲- وراثت: پاس داشت مکتب مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، حراست از معارف ناب اسلامی و خرافه زدایی از سیمای مکتب وحی. ۳- نیابت: برفراشتن پرچم هدایت، نگاه داشت روح عدالت خواهی و ستم ستیزی و سرپرستی امت اسلامی که از دشوارترین وظایف و تکالیف در عصر غیبت کبری است. نویسنده معتقد است امام زمان عجّل الله فرجه الشریف و انتظار برای حوزویان، نه یک عقیده، بلکه زندگی است؛ زندگی علمی- عملی و حوزوی. دوم، اثر علی اکبر ذاکری، ارتباط با امام زمان عجّل الله فرجه الشریف در عصر غیبت را بررسی کرده است.
بررسی امکان وقوعی ارتباط با امام در عصر غیبت
...

[ویکی نور] چشم به راه مهدی(علیه السلام). «چشم به راه مهدی(عج)»، اثر جمعی از نویسندگان مجله حوزه، به معرفی امام زمان(عج)، غیبت و انتظار او در ابعاد مختلف و از نگاه های گوناگون پرداخته است.
کتاب به زبان فارسی بوده و در سال 1378ش گردآوری شده است.
داشتن نگاه علمی و بعضا نقادانه نویسندگان، باعث اهمیت اثر شده است.
مباحث در بردارنده مجوعه ده مقاله درباره امام زمان(عج) و موضوعات مربوط به مهدویت می باشد.
گردآورنده مقالات، به انگیزه شناخت بیشتر تحصیل کردگان مسلمان با شخصیت، غیبت، انتظار و حکومت امام مهدی(عج) با بهره گیری از نویسندگان آشنای به این موضوع، دست به تدوین اثر زده است.


کلمات دیگر: