کلمه جو
صفحه اصلی

عاتکه دختر عبدالمطلب

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] عاتِکة بنت عبدالمُطَّلِب، از زنان بنی هاشم و عمه رسول خدا بود که با ابوامیه مخزومی از صحابه پیامبر (ص) (پدر ام سلمه) ازدواج کرد. برخی او را مادر ام سلمه می دانند.
پدرش عبدالمطلب بن هاشم و مادرش صفیه دختر جندب است. ابن سعد مادرش را فاطمه دختر عمرو بن عائذ مخزومی دانسته است. او عمه رسول خدا بود و با ابوامیه مخزومی از صحابه پیامبر(ص) ازدواج کرد. و عبدالله، زهیر و قریبه را برای او به دنیا آورد. عبدالله در جنگ حنین در رکاب رسول خدا شهید شد. زهیر را برخی از مولفة القلوب شمرده اند برخی او را مادر ام سلمه همسر پیامبر نیز دانسته اند اما بیشتر مورخان مادر ام سلمه همسر پیامبر(ص) را عاتکه دختر عامر بن ربیعه کنانی معرفی کرده اند. درباره تاریخ وفات عاتکه مطلبی یافت نشد. البته وی در زمان وقوع غزوه بدر در سال دوم هجرت زنده بود.
ابن عبدالبر و ابن حجر نام او را در الاصابه و الاستیعاب ذکر کرده اند.همچنین گفته اند که ابوجعفر عقیلی نیز او را در شمار صحابه آورده است. در اسلام او اختلاف است. بیشتر مورخین اسلام او را انکار کرده اند. و گفته اند از عمه های رسول خدا به جز صفیه و به قولی «اروی» کسی اسلام نیاورد. اما ابن سعد در الطبقات گفته است عاتکه در مکه اسلام آورد و سپس به مدینه مهاجرت کرد. برخی به شعری که از وی در مدح رسول خدا و نبوت آن حضرت نقل شده، برای اثبات اسلام وی استناد می کنند.


کلمات دیگر: