غزوه بنی قریظه
لغت نامه دهخدا
دانشنامه عمومی
غزوه بنی قریظه یا کشتار بنی قریظه در ذوالقعده ۵ هجری، طی فوریه و مارس ۶۲۷ پس از میلاد به وقع پیوست.
محاصره موفق ۲۵ روزه قبیله بنی قریظه
منابع اسلامی
در ابتدا بنی قریظه به مسلمانان گفت که در طول غزوه خندق با آنان متحد هستند، لکن، آنان بعداً از اعراب پاگان قریش و متحدانشان جانب داری کردند. بر حسب منابع سنتی، رهبران یهودی بر ضد محمد و مسلمانان کوشش هایی را سازمان دهی کردند. سه رهبر یهودی قبیله بنی نضیر، سه رهبر یهودی قبیله وائل و برخی دیگر از گروه ها و رهبران یهودی متحد شدند و بر بنی قریظه فظار آوردند تا در توافقشان با محمد عهدشکنی یا خیانت کنند.
در سال پنجم هجرت، متعاقب جنگ های بدر و احد، ابوسفیان به کمک قبایل تبعید شده بنی نضیر و بنی قینقاع، شهر مدینه را با هدف تخریب جامعه مسلمانان محاصره کرد. مسلمانان به پیشنهاد سلمان فارسی برای مقابله با مهاجمان، خندقی در شمال و غرب مدینه کنده بودند. در طول دو هفته ای که مدینه تحت محاصره بود، لشکر احزاب با بنی قُریْظه که در جنوب مدینه ساکن بودند وارد مذاکره شدند و آنان برخلاف پیمانی که با محمد بسته بودند، جانب دشمنان او را گرفتند. محمد از این موضوع آشفته شده و برخی از رهبران مسلمانان را برای صحبت با آنها فرستاد که نتیجه آن برایش مضطرب کننده بود. محمد سعی کرد که از به نتیجه رسیدن مذاکرات بین بنی قُریْظه و احزاب جلوگیری کند. مذاکرات نهایتاً بی نتیجه ماند. در مورد میزان حمایت بنی قُریْظه از احزاب در هنگام جنگ اختلاف نظر وجود دارد.محمد پیامبر اسلام، بنی قریظه را به مدت ۲۵ روز محاصره کرد تا آن که تسلیم شدند. یکی از صحابه تصمیم گرفت که مردان باید کشته شوند، مایملک باید تقسیم شود، و زنان و کودکان باید به اسیری گرفته شوند. پیغمبر با این حکم موافقت کرد، آن را چون حکم خدا دانست، سپس همه اعضای مرد قبیله سر زده شدند. بنا بر دنیل سی. پیترسن و مارتین لینگز، این تصمیم در تطابق با قانون موسی در سفر تثنیه ۲۰:۱۰–۱۴ بود. طبری فقیه مسلمان، اعدام ۶۰۰–۹۰۰ نفر را ذکر کرده است. احادیث سنی عدد اعلام نمی کند ولی بیان می کند که مردان و ۱ زن کشته شدند (۱ زن بنا بر سنن ابوداود). بنا بر منابع اسلامی بقیه زنان و کودکان، در ازای مبادله اسب و سلاح فروخته شدند.
محاصره موفق ۲۵ روزه قبیله بنی قریظه
منابع اسلامی
در ابتدا بنی قریظه به مسلمانان گفت که در طول غزوه خندق با آنان متحد هستند، لکن، آنان بعداً از اعراب پاگان قریش و متحدانشان جانب داری کردند. بر حسب منابع سنتی، رهبران یهودی بر ضد محمد و مسلمانان کوشش هایی را سازمان دهی کردند. سه رهبر یهودی قبیله بنی نضیر، سه رهبر یهودی قبیله وائل و برخی دیگر از گروه ها و رهبران یهودی متحد شدند و بر بنی قریظه فظار آوردند تا در توافقشان با محمد عهدشکنی یا خیانت کنند.
در سال پنجم هجرت، متعاقب جنگ های بدر و احد، ابوسفیان به کمک قبایل تبعید شده بنی نضیر و بنی قینقاع، شهر مدینه را با هدف تخریب جامعه مسلمانان محاصره کرد. مسلمانان به پیشنهاد سلمان فارسی برای مقابله با مهاجمان، خندقی در شمال و غرب مدینه کنده بودند. در طول دو هفته ای که مدینه تحت محاصره بود، لشکر احزاب با بنی قُریْظه که در جنوب مدینه ساکن بودند وارد مذاکره شدند و آنان برخلاف پیمانی که با محمد بسته بودند، جانب دشمنان او را گرفتند. محمد از این موضوع آشفته شده و برخی از رهبران مسلمانان را برای صحبت با آنها فرستاد که نتیجه آن برایش مضطرب کننده بود. محمد سعی کرد که از به نتیجه رسیدن مذاکرات بین بنی قُریْظه و احزاب جلوگیری کند. مذاکرات نهایتاً بی نتیجه ماند. در مورد میزان حمایت بنی قُریْظه از احزاب در هنگام جنگ اختلاف نظر وجود دارد.محمد پیامبر اسلام، بنی قریظه را به مدت ۲۵ روز محاصره کرد تا آن که تسلیم شدند. یکی از صحابه تصمیم گرفت که مردان باید کشته شوند، مایملک باید تقسیم شود، و زنان و کودکان باید به اسیری گرفته شوند. پیغمبر با این حکم موافقت کرد، آن را چون حکم خدا دانست، سپس همه اعضای مرد قبیله سر زده شدند. بنا بر دنیل سی. پیترسن و مارتین لینگز، این تصمیم در تطابق با قانون موسی در سفر تثنیه ۲۰:۱۰–۱۴ بود. طبری فقیه مسلمان، اعدام ۶۰۰–۹۰۰ نفر را ذکر کرده است. احادیث سنی عدد اعلام نمی کند ولی بیان می کند که مردان و ۱ زن کشته شدند (۱ زن بنا بر سنن ابوداود). بنا بر منابع اسلامی بقیه زنان و کودکان، در ازای مبادله اسب و سلاح فروخته شدند.
wiki: غزوه بنی قریظه
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] غزوه بنی قریظه، سومین جنگ پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با یهودیان مدینه به شمار می رود، و در سال پنجم هجرت اتفاق افتاد.
غزوه در اصطلاح به جنگی گفته می شود که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) خود فرماندهی آن را به عهده داشت.
علت وقوع غزوه بنی قریظه
غزوه بنی قریظه، سومین جنگ پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با یهودیان مدینه به شمار می رود، و در سال پنجم هجرت اتفاق افتاد. یهودیان بنی قریظه به همراه یهودیان بنی نضیر و بنی قینقاع از هم پیمانان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به شمار می رفتند. که هر سه قبیله پیمان شکن شدند. (درباره بنی قریظه ) پیش از بیان غزوه بنی قریظه ابتدا این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که طبق پیمان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با این یهودیان، آنان حق هیچ گونه فعالیتی علیه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و مسلمانان را نداشتند. با این حال یهودیان بنی قریظه در جنگ خندق (احزاب) نقض پیمان کرده و با مشرکان مکه در جنگ علیه مسلمانان همکاری کردند. این رفتار بنی قریظه موجب شد، در طول جنگ ضربه روحی شدیدی بر مسلمانان وارد شود. قرآن کریم در اشاره به این موضوع می فرماید: «به خاطر بیاورید زمانی را که آنها از طرف بالا و پایین شهر بر شما وارد شدند و مدینه را محاصره کردند و زمانی را که چشم ها از شدت وحشت خیره شده و جان ها به لب رسیده بود.» از این رو بعد از پایان جنگ خندق پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به دستور خداوند، سپاهیان را به فرماندهی علی بن ابیطالب (علیه السّلام) به سمت قلعه های یهودیان بنی قریظه فرماندهی کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) لوای خود را به ایشان سپرد. در ادامه بلال را امر کرد تا ندا دهد که مسلمانان نماز عصر را جز در محله بنی قریظه بجا نیاورند، بعد از مدتی قلعه ها محاصره شد. محاصره ای که پانزده روز و بنا بر نقلی دیگر بیست و پنج روز به طول انجامید.
صلح بنی قریظه با مسلمانان
مسلمانان با مقابله اندک بنی قریظه روبرو شدند؛ ولی آنها سرانجام خود خواستار مذاکره و صلح با مسلمانان شدند. آنان خواستار آن بودند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مشابه همان برخوردی که با بنی نضیر داشت، با آنان داشته باشد. به این صورت که تمام اموال و اسلحه ها مال مسلمانان باشد، در مقابل از خون آنان گذشته شود. سپس همراه زنان و فرزندان خود مدینه را ترک کنند و هر کدام به اندازه یک بار شتر با خود ببرند. این درخواست با مخالفت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) روبرو شد. از این رو آنان دوباره طرح دیگری پیشنهاد دادند، مبنی بر اینکه، مسلمانان از خون آنان بگذرند، زنان و فرزندان شان به آنها واگذار شود و بدون هیچ مالی از مدینه بیرون بروند. این بار نیز پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با خواسته آنان مخالفت کردند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به بنی قریظه فرمودند: «فقط باید به حکم من گردن نهید.»
سرانجام یهودیان بنی قریظه
...
غزوه در اصطلاح به جنگی گفته می شود که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) خود فرماندهی آن را به عهده داشت.
علت وقوع غزوه بنی قریظه
غزوه بنی قریظه، سومین جنگ پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با یهودیان مدینه به شمار می رود، و در سال پنجم هجرت اتفاق افتاد. یهودیان بنی قریظه به همراه یهودیان بنی نضیر و بنی قینقاع از هم پیمانان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به شمار می رفتند. که هر سه قبیله پیمان شکن شدند. (درباره بنی قریظه ) پیش از بیان غزوه بنی قریظه ابتدا این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که طبق پیمان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با این یهودیان، آنان حق هیچ گونه فعالیتی علیه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و مسلمانان را نداشتند. با این حال یهودیان بنی قریظه در جنگ خندق (احزاب) نقض پیمان کرده و با مشرکان مکه در جنگ علیه مسلمانان همکاری کردند. این رفتار بنی قریظه موجب شد، در طول جنگ ضربه روحی شدیدی بر مسلمانان وارد شود. قرآن کریم در اشاره به این موضوع می فرماید: «به خاطر بیاورید زمانی را که آنها از طرف بالا و پایین شهر بر شما وارد شدند و مدینه را محاصره کردند و زمانی را که چشم ها از شدت وحشت خیره شده و جان ها به لب رسیده بود.» از این رو بعد از پایان جنگ خندق پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به دستور خداوند، سپاهیان را به فرماندهی علی بن ابیطالب (علیه السّلام) به سمت قلعه های یهودیان بنی قریظه فرماندهی کرد. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) لوای خود را به ایشان سپرد. در ادامه بلال را امر کرد تا ندا دهد که مسلمانان نماز عصر را جز در محله بنی قریظه بجا نیاورند، بعد از مدتی قلعه ها محاصره شد. محاصره ای که پانزده روز و بنا بر نقلی دیگر بیست و پنج روز به طول انجامید.
صلح بنی قریظه با مسلمانان
مسلمانان با مقابله اندک بنی قریظه روبرو شدند؛ ولی آنها سرانجام خود خواستار مذاکره و صلح با مسلمانان شدند. آنان خواستار آن بودند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) مشابه همان برخوردی که با بنی نضیر داشت، با آنان داشته باشد. به این صورت که تمام اموال و اسلحه ها مال مسلمانان باشد، در مقابل از خون آنان گذشته شود. سپس همراه زنان و فرزندان خود مدینه را ترک کنند و هر کدام به اندازه یک بار شتر با خود ببرند. این درخواست با مخالفت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) روبرو شد. از این رو آنان دوباره طرح دیگری پیشنهاد دادند، مبنی بر اینکه، مسلمانان از خون آنان بگذرند، زنان و فرزندان شان به آنها واگذار شود و بدون هیچ مالی از مدینه بیرون بروند. این بار نیز پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) با خواسته آنان مخالفت کردند. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به بنی قریظه فرمودند: «فقط باید به حکم من گردن نهید.»
سرانجام یهودیان بنی قریظه
...
wikifeqh: قتل مردان جنگجوی قبیله، اسارت زنان و کودکان و مصادره اموال حکم کرد و رسول خدا این حکم را پذیرفت. برخی دیگر در اینکه سعد به قتل همه مردان حکم کرده باشد، تردید کرده اند.
دربارۀ منشأ قبیله بنی قُرَیظه و مهاجرتشان به یثرب گزارش های متفاوتی وجود دارد. بر اساس برخی روایات شفاهی یهود، بنی قریظه از اعقاب هارون برادر حضرت موسی(ع) به شمار می روند که پیش از رویداد سیل عَرِم که به مهاجرت قبایل عربِ اَوْس و خَزْرَجْ به یثرب انجامید، در آنجا سکونت گزیده بودند.
بنا بر بعضی روایات، به دنبال جنگ رومیان با یهود(۷۰ میلادی)، بنی قریظه به حجاز گریخته و در مَهزور از نواحی یثرب ساکن شده بودند. در مقابل، برخی منابع، بنی قریظه را از طایفه جُذام ساکن فلسطین می دانند که در عهد عادیا بن سموئل (شموئل؛ حکومت حدود ۱۰۷۵-۱۰۴۵ ق.م) به دین یهود گرویدند.
دربارۀ منشأ قبیله بنی قُرَیظه و مهاجرتشان به یثرب گزارش های متفاوتی وجود دارد. بر اساس برخی روایات شفاهی یهود، بنی قریظه از اعقاب هارون برادر حضرت موسی(ع) به شمار می روند که پیش از رویداد سیل عَرِم که به مهاجرت قبایل عربِ اَوْس و خَزْرَجْ به یثرب انجامید، در آنجا سکونت گزیده بودند.
بنا بر بعضی روایات، به دنبال جنگ رومیان با یهود(۷۰ میلادی)، بنی قریظه به حجاز گریخته و در مَهزور از نواحی یثرب ساکن شده بودند. در مقابل، برخی منابع، بنی قریظه را از طایفه جُذام ساکن فلسطین می دانند که در عهد عادیا بن سموئل (شموئل؛ حکومت حدود ۱۰۷۵-۱۰۴۵ ق.م) به دین یهود گرویدند.
wikishia: یهود بنی قریظه در جریان محاصره سپاه ده هزار نفری مشرکین، قابل بخشودن نبود.
وَأَنْزَلَ الَّذِینَ ظَاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِنْ صَیَاصِیهِمْ وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِیقًا.وَأَوْرَثَکُمْ أَرْضَهُمْ وَدِیَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَمْ تَطَئُوهَا ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرًا و کسانی از اهل کتاب را که با همپُشتی کرده بودند، از دژهایشان به زیر آورد و در دلهایشان هراس افکند: گروهی را می کشتید و گروهی را اسیر می کردید. و زمینشان و خانه ها و اموالشان و سرزمینی را که در آن پا ننهاده بودید به شما میراث داد، و خدا بر هر چیزی تواناست.
الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ، وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ. فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ. وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلی سَواءٍ، إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْخائِنِین . همانان که از ایشان پیمان گرفتی ولی هر بار پیمان خود را می شکنند و پروا نمی دارند. پس اگر در جنگ بر آنان دست یافتی با آنان، کسانی را که در پی ایشانند تارومار کن، باشد که عبرت گیرند. و اگر از گروهی بیمِ خیانت داری به سویشان بینداز به طور یکسان ، زیرا خدا خائنان را دوست نمی دارد.
بامداد بیست و چهارم ذی القعده بود که رسول خدا- صلّی اللّه علیه و آله- و مسلمانان از پیرامون خندق به مدینه بازگشتند و اسلحه خود را نهادند، اما چون هنگام ظهر فرا رسید، جبرءیل فرود آمد و به رسول خدا گفت: خدا تو را می فرماید که: بر سر «بنی- قریظه» رهسپار شوی، و هم اکنون من بر سر ایشان می روم و در قلعه هایشان زلزله می اندازم، رسول خدا بلال را فرمود تا: در میان مردم اعلام کند که هر کس مطیع و شنوای امر خدا و رسول است باید نماز عصر را جز در «بنی قریظه» نخواند. رسول خدا «عبد اللّه بن أمّ مکتوم» را در مدینه جانشین گذاشت و با سه هزار نفر از مسلمانان که سی و شش اسب داشتند رهسپار شد و رایت را به دست علی- علیه السلام- داد، و او را پیش فرستاد.و یهودیان با دیدن آنها به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ناسزا می گفتند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در نزدیک چاه ابّی که از چاه های بنی قریظه و پائین حره بنی قریظه بود مستقر شد. بنی قریظه در قسمت عالیه مدینه سکونت داشتند، در حالی که مرکز مدینه و مسجد النبی صلی الله علیه و آله و سلم در قسمت سافله بوده است. آن حضرت، ابتدا یهودیان را به اسلام دعوت کرد اما آنان نپذیرفتند، بنابراین محاصره ادامه یافت.
محاصره بنی قریظه به نقل ابن اسحاق بیست و پنج روز و به نقل واقدی پانزده روز (از چهارشنبه 23 ذی قعده سال پنجم) به درازا کشید.دراین مدت تیراندازی از دو سوی در جریان بود، و یهودیان امید آن داشتند تا با مقاومت آنها، مسلمانان دست از محاصره آنان بردارند. تیراندازی مسلمانان به حدی شدید بود که آنان یقین کردند که مسلمانان رفتنی نیستند.
وَأَنْزَلَ الَّذِینَ ظَاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِنْ صَیَاصِیهِمْ وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِیقًا.وَأَوْرَثَکُمْ أَرْضَهُمْ وَدِیَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَمْ تَطَئُوهَا ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرًا و کسانی از اهل کتاب را که با همپُشتی کرده بودند، از دژهایشان به زیر آورد و در دلهایشان هراس افکند: گروهی را می کشتید و گروهی را اسیر می کردید. و زمینشان و خانه ها و اموالشان و سرزمینی را که در آن پا ننهاده بودید به شما میراث داد، و خدا بر هر چیزی تواناست.
الَّذِینَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ، ثُمَّ یَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی کُلِّ مَرَّةٍ، وَ هُمْ لا یَتَّقُونَ. فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِی الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ. وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلی سَواءٍ، إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْخائِنِین . همانان که از ایشان پیمان گرفتی ولی هر بار پیمان خود را می شکنند و پروا نمی دارند. پس اگر در جنگ بر آنان دست یافتی با آنان، کسانی را که در پی ایشانند تارومار کن، باشد که عبرت گیرند. و اگر از گروهی بیمِ خیانت داری به سویشان بینداز به طور یکسان ، زیرا خدا خائنان را دوست نمی دارد.
بامداد بیست و چهارم ذی القعده بود که رسول خدا- صلّی اللّه علیه و آله- و مسلمانان از پیرامون خندق به مدینه بازگشتند و اسلحه خود را نهادند، اما چون هنگام ظهر فرا رسید، جبرءیل فرود آمد و به رسول خدا گفت: خدا تو را می فرماید که: بر سر «بنی- قریظه» رهسپار شوی، و هم اکنون من بر سر ایشان می روم و در قلعه هایشان زلزله می اندازم، رسول خدا بلال را فرمود تا: در میان مردم اعلام کند که هر کس مطیع و شنوای امر خدا و رسول است باید نماز عصر را جز در «بنی قریظه» نخواند. رسول خدا «عبد اللّه بن أمّ مکتوم» را در مدینه جانشین گذاشت و با سه هزار نفر از مسلمانان که سی و شش اسب داشتند رهسپار شد و رایت را به دست علی- علیه السلام- داد، و او را پیش فرستاد.و یهودیان با دیدن آنها به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ناسزا می گفتند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در نزدیک چاه ابّی که از چاه های بنی قریظه و پائین حره بنی قریظه بود مستقر شد. بنی قریظه در قسمت عالیه مدینه سکونت داشتند، در حالی که مرکز مدینه و مسجد النبی صلی الله علیه و آله و سلم در قسمت سافله بوده است. آن حضرت، ابتدا یهودیان را به اسلام دعوت کرد اما آنان نپذیرفتند، بنابراین محاصره ادامه یافت.
محاصره بنی قریظه به نقل ابن اسحاق بیست و پنج روز و به نقل واقدی پانزده روز (از چهارشنبه 23 ذی قعده سال پنجم) به درازا کشید.دراین مدت تیراندازی از دو سوی در جریان بود، و یهودیان امید آن داشتند تا با مقاومت آنها، مسلمانان دست از محاصره آنان بردارند. تیراندازی مسلمانان به حدی شدید بود که آنان یقین کردند که مسلمانان رفتنی نیستند.
wikiahlb: ذیقعده و اوایل ذیحجه سال پنجم هجری، آخرین جنگ مسلمانان با یهود مدینه بود.
چیره شدن ترس بر یهود بنی قریظه ، باعث شکست آنان و پیروزی مسلمانان شد.«وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم وقذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون وتاسرون فریقا»؛ و خداوند گروهی از اهل کتاب (یهود) را که از آنان ( مشرکان عرب ) حمایت کردند از قلعه های محکمشان پایین کشید و در دلهایشان رعب افکند؛ (و کارشان به جایی رسید که) گروهی را به قتل می رساندید و گروهی را اسیر می کردید!
عامل شکست یهود
قدرت مطلق خداوند، عامل شکست یهود بنی قریظه به دست مسلمانان، در غزوه بنی قریظه بود.وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم وقذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون وتاسرون فریقا «واورثکم ارضهم ودیـرهم وامولهم وارضا لم تطـوها وکان الله علی کل شیء قدیرا»؛ و زمینها و خانه ها و اموالشان را در اختیار شما گذاشت، و (همچنین) زمینی را که هرگز در آن گام ننهاده بودید؛ و خداوند بر هر چیز تواناست!
تملک خانه
خداوند، فراهم آورنده زمینه تملک خانه ها و سرزمین یهود بنی قریظه، به دست مسلمانان در غزوه بنی قریظه بود.وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم وقذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون وتاسرون فریقا واورثکم ارضهم ودیـرهم وامولهم وارضا لم تطـوها...
قتل گروهی
...
چیره شدن ترس بر یهود بنی قریظه ، باعث شکست آنان و پیروزی مسلمانان شد.«وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم وقذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون وتاسرون فریقا»؛ و خداوند گروهی از اهل کتاب (یهود) را که از آنان ( مشرکان عرب ) حمایت کردند از قلعه های محکمشان پایین کشید و در دلهایشان رعب افکند؛ (و کارشان به جایی رسید که) گروهی را به قتل می رساندید و گروهی را اسیر می کردید!
عامل شکست یهود
قدرت مطلق خداوند، عامل شکست یهود بنی قریظه به دست مسلمانان، در غزوه بنی قریظه بود.وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم وقذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون وتاسرون فریقا «واورثکم ارضهم ودیـرهم وامولهم وارضا لم تطـوها وکان الله علی کل شیء قدیرا»؛ و زمینها و خانه ها و اموالشان را در اختیار شما گذاشت، و (همچنین) زمینی را که هرگز در آن گام ننهاده بودید؛ و خداوند بر هر چیز تواناست!
تملک خانه
خداوند، فراهم آورنده زمینه تملک خانه ها و سرزمین یهود بنی قریظه، به دست مسلمانان در غزوه بنی قریظه بود.وانزل الذین ظـهروهم من اهل الکتـب من صیاصیهم وقذف فی قلوبهم الرعب فریقا تقتلون وتاسرون فریقا واورثکم ارضهم ودیـرهم وامولهم وارضا لم تطـوها...
قتل گروهی
...
wikifeqh: غزوه_بنی_قریظه_(قرآن)
کلمات دیگر: