بطور خلاصه، فرایند پیچیده آگاهی یافتن از اطلاعات حسی و فهم آن ها را ادراک Perception می نامند. [۱] همچنین، ادراک، فرآیندی است که افراد، به وسیله آن، پنداشتها و برداشتهایی را که از محیط خود دارند، تنظیم و تفسیر می کنند و بدین وسیله، به آنها، معنی می دهند. ولی، ادراک می تواند که با واقعیت عینی، بسیار متفاوت باشد. غالباً، افراد از امری واحد، برداشتهای متفاوتی دارند. می توان گفت که رفتار مردم، به نوع ادراک، پنداشت یا برداشت آنها ( و نه واقعیت ) بستگی دارد.
محتویات [نمایش]
عوامل موثر بر ادراک [ویرایش]
برای شکل دادن و گاهی، ارائه تعریف از ادراک، عوامل متعددی دست اندر کار هستند. این عوامل، می توانند که در:
شخص ادراک کننده
موضوع مورد ادراک
محتوای موقعیت مورد بحث
وجود داشته باشند.
برخی از ویژگی های شخصی، مانند نگرش، انگیزش، علاقه، تجربه گذشته و انتظارهای شخص، بر نوع پنداشت یا ادراک او اثر می گذارند. [۲]
تفاوت احساس و ادراک [ویرایش]
احساس، را انتقال پیام عصبی به طرف کورتکس حسی، می نامیم. اما، ادراک، از ترکیب اطلاعات حسی با مکانیزم تفکر بوجود می آید. اگر اطلاعات حسی، بطور مستقیم، به عضلات و غدد منتقل شود، رفتار فرد، مبتنی بر حس خواهد بود که ادراک محسوب نمی شود. اما، اگر اطلاعات حسی، به مراکز عالی قشر
مغز ( کورتکس ) انتقال یابد، ادراک بوجود می آید و رفتار فرد، تحت حاکمیت اطلاعات حسی و فرآیندهای قشر خارجی مغز قرار می گیرد.
احساس و ادراک، از دیدگاه فیزیولوژیک، دو فرایند متفاوت هستند. یک تحرک حسی معین، می تواند که ادراک های کاملا متفاوتی تولید کند و تحریک های حسی متفاوت، می توانند که به ادراک واحدی منجر شوند. کلیه اطلاعات فیزیولوژیک، نشان می دهد که یک تحرک معین همیشه فعالیت معینی در کورتکس حسی تولید می کند، اما واقعیت ها به طور آشکار، نشان می دهند که همان تحریک الزاما ادراک معین به دنبال نمی آورد به عبارت دیگر یک تحریک معین می تواند ادراک های متفاوت ایجاد کند. [۳]
اندریافت [ویرایش]
آگاهی از معنا و اهمیت محرکی حسی، به ویژه که توسط تجربیات، دانش، افکار و هیجانات فرد، تعدیل می شود. [۴]
پانویس [ویرایش]
↑ Wikipedia contributors, "Perception, " Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en. wikipedia. org/w/index. php?title=Perception&oldid=212447812
↑ استیفن پی. رابینز. رفتار سازمانی، چاپ دوازدهم. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، ۱۳۸۶، مترجمان: دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، جلد نخست ( فرد ) .
↑ دانشنامه رشدادراک
↑ کاپلان و سادوک، خلاصه روانپزشکی، جلد اول، ترجمه دکتر فرزین رضاعی، ص ۳۴۹
جستارهای وابسته [ویرایش]
رفتار
توهم
واقعیت
شناخت
احساس
پیوند به بیرون [ویرایش]
ادراک، دانشنامه رشد
ادراک در کوزه، نوشته غلامرضا رشیدی
در ویکی انبار پرونده هایی دربارهٔ ادراک موجود است.
رده های صفحه: ارزیابی عصبی فرایندهای ذهنی ادراکس رچشمه های دانش روان شناسی آزمایشی مفهوم ها در متافیزیک مفهوم ها در شناخت شناسی دیدگاه های زیبایی شناسی مسئله های حل نشده در عصب شناسی
از ویکی پدیا
قس
الإدراک أو بشکل أکثر تحدیدا الإدراک الحسی Perception مصطلح یطلق على العملیة العقلیة التی نعرف بواسطتها العالم الخارجی الذی ندرکه وذلک عن طریق المثیرات الحسیة المختلفة ولا یقتصر الإدراک على مجرد إدراک الخصائص الطبیعة للأشیاء المدرکة ولکن یشمل إدراک المعنى والرموز التی لها دلالة بالنسبة للمثیرات الحسیة. فعملیة تلقی، وتفسیر واختیار وتنظیم المعلومات الحسیة هی ما ندعوه بالإدراک الحسی أو التحسس فی علم النفس وعلوم الاستعراف.
یدرس الإدراک الحسی بطرق تتراوح من البیولوجیة إلى النفسانیة وحتى الطرق التجریدیة مثل التجارب الفکریة thought - experiment لفلسفة العقل.
[عدل]شروط حدوث الإدراک
یشترط لحدوث الإدراک عدة عوامل أساسیة :
1ـ وجود المثیر.
2ـ الإحساس بالمثیر :أی أن یشعر الفرد بآثار المثیر وبذلک یکشف الإحساس عن وجود المثیر.
3ـ التعرف على المثیر ـ إدراکه ـ أی أن یکون المثیر له معنى معین.
4ـ الاستجابة: وتکون استجابة الفرد من خلال خبراته الإدراکیة السابقة وما مر به من تجارب فیعرف خواص المثیر وما یرمز له ذلک المثیر.
فمن سمع صوت جهاز الإنذار وخبر أنه دلیل للخطر استجاب وفق خبرته بأنه خطر فقد یهرب أو یختبأ. أی ان تعاقب العملیات یکون : ( المثیر. . . . . . . . الإحساس. . . . . . . . . . التعرف. . . . . . . . . . . اختیار الاستجابة. ) والإدراک یحتاج لذاکرة فظهور مثیر قد مررنا به یسترجع معلومات قد أدرکناها سابقاً.
[عدل]الإدراک الحسی والواقع
العدید من علماء النفس الاستعرافیین یصرحون أننا کبشر، عندما نتجول فی العالم المحیط بنا، إنما نبنی نموذجنا الخاص لکیفیة سیر هذا العالم. نحن نحس بعالمنا الموضوعی الحقیقی، لکن إحساساتنا یتم إسقاطها ( تحویلها ) إلى مدرَکات مؤقتة احتیاطیة provisional، کما نکون العدید من الفرضیات العلمیة المؤقتة لحین إثباتها أو دحضها.
عندما نستقبل معلومات حسیة جدیدة، تتغیر مدرکاتنا وفقا لها. أبراهام بایز کان یؤکد دوما على هذه الطبیعة اللدنة للخیال الإنسانی. فی حالة الإدراک الحسی یمکن لبعض الناس أن یروا حقیقة التغیر فی المدرک البصری بما یمکن أن نسمیه عیون عقلیة. لکن الأشخاص الآخرین الذین لا یتمتعون بتفکیر صوری لا یمکنهم أن یحسوا perceive حقیقةً بتغیر الشکل المرافق لتغیر عالمهم. أحد أمثلة هذه الحالة هی الصور الملتبسة ambiguous image التی تملک أکثر من تفسیر على المستوى الإدراکی.
فی هذه الحالة نملک جسما واحدا یمکن ان ینتج أکثر من مدرک واحد، بالتالی یمکن ان نجد أن جسما ما یمکن ألا ینتج أی مدرک على الإطلاق : إذا کان المدرک غیر موجود أساسا ضمن خبرة الشخص، وعندئذ یمکن للشخص ألا یدرکه إطلاقا.
هذه الطبیعة ال . . .