کلمه جو
صفحه اصلی

عبدالحسین احمدی بختیاری

نقل قول ها

عبدالحسین بن ابوالفتح احمدی بختیاری (۱۹۰۳، بختیاری - ۱۳ مارس ۱۹۸۳ تهران) مقام دار قضایی و بانکی، مترجم و شاعر ایرانی بود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از زمان فتح تهران که بعد از دوران استبداد صغیر به کمک نیروهای بختیاری اتفاق افتاد، روند حضور نیروهای بختیاری در حکومت و مناصب دولتی و هم چنین امور اداری کشور، چشمگیر می شود. یکی از کسانی که توانست از این موقعیت استفاده نموده و جایگاهی برای خویش فراهم آورد، عبدالحسین احمدی بختیاری بود. در ذیل به معرفی اجمالی وی پرداخته خواهد شد.
عبدالحسین احمدی بختیاری، فرزند حاج ابوالفتح خان سیف السلطنه ی بختیاری و نواده ی حسنیقلی خان ایلخانی بختیاری است. وی در سال ۱۲۸۰ش در چهارمحال و بختیاری چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رساند. پس از آن، مدتی در مدارس اصفهان و تهران به تحصیل معارف اسلامی و ادبیات فارسی پرداخت و هم چنین موفق شد، زبان های فرانسه و انگلیسی را نیز فرا گیرد. بعد از آن وی وارد سیستم اداری و حکومتی گردیده، موفق به تصدی پست های مختلف در رده های گوناگون شد.
مناصب و مسولیت های اداری
عبدالحسین ابتدا در سال ۱۳۰۵ش با سمت مترجم وارد خدمت وزارت دارائی شده، به عنوان معاون دایره عملیات به فعالیت پرداخت. پس از نشان دادن لیاقت خود در آن پس، مدتی بعد در تشکیلات جدید دادگستری به خدمت قضائی مشغول گردید و با نشان دادن پشتکار و شایستگی فراوان موفق گردید تمام مراحل قضائی را از دادیاری دادسرای تهران تا ریاست شعبه ی دیوان کشور طی کند. در خلال مشاغل قضائی، چندی در بانک صنعتی و معدنی ایران و مدتی نیز در بیمه های اجتماعی کارگران، به عنوان رئیس مشغول به کار بود. پس از طی نمودن مدارج اداری، به مستشاری دیوان عالی تمیز منصوب شد و پس از چند سالی به وزارت انتقال یافته و از اعضای هیئت رییسه ی بانک ملی ایران گردید.
نمایندگی ایران در کنفرانس بین المللی کار
احمدی بختیاری در سال ۱۳۲۸ش جهت شرکت در کنفرانس بین المللی کار انتخاب و به ژنو اعزام گردید. وی مدتی نیز ریاست صندوق تعاون بیمه کارگران را عهده دار شد. آخرین سمت قضائی او ریاست شعبه ی یازدهم دیوان کشور بود. البته مدتی نیز ریاست هئیت سه نفره اصلاح قانون اراضی دولت، شهرداری ها و اوقاف را بر عهده داشت و چون در این سمت قصد خدمت و انجام امور به طور صحیح را داشت و نمی توانست در این زمینه زیر بار انحرافات و دسیسه چینی مسئولین برود به همین جهت، تسلیم اوامر و دستورات خلاف قانون مجریان امور نشد، لذا از این کار کناره گرفت.
حضور در جلسات رجال سیاسی
...


کلمات دیگر: