تَفسیر علی بنِ ابراهیمِ قمی
کتابی به عربی، در تفسیر قرآن، تألیف علی بن ابراهیم قمی. از معروف ترین تفاسیر امامیه است. به نظر شیخ آقابزرگ طهرانی تمام این اثر تألیف علی بن ابراهیم قمی نیست. با بررسی متن و کسانی که روایاتشان در این کتاب نقل شده و نقل قول هایی که از آن درکتاب های دیگر شده نیز می توان نتیجه گرفت که نه تفسیر موجود شامل همۀ کتاب علی بن ابراهیم قمی است نه هرآنچه در آن آمده از اوست، در مقدمۀ اثر عقایدی چون تحریف قرآن وجود دارد. طرح کلی تفسیر همچون تفاسیر نقلی و روایی است. برخی علمای رجال، همۀ اسناد تفسیر علی بن ابراهیم قمی را، با تکیه بر عبارتی که خود در مقدمه آورده، ثقه می دانند که بسیاری با توجه به آشکار نبودن نویسندۀ مقدمه، این نظر را نپذیرفته اند. این اثر نخستین بار به تصحیح محمد کاظم رشتی و محمدرضا مستوفی به چاپ سنگی رسید (۱۳۱۳ق) و نسخۀ چاپی آن به تصحیح سید طیب جزایری منتشر شد (نجف، ۱۳۸۶ق).
کتابی به عربی، در تفسیر قرآن، تألیف علی بن ابراهیم قمی. از معروف ترین تفاسیر امامیه است. به نظر شیخ آقابزرگ طهرانی تمام این اثر تألیف علی بن ابراهیم قمی نیست. با بررسی متن و کسانی که روایاتشان در این کتاب نقل شده و نقل قول هایی که از آن درکتاب های دیگر شده نیز می توان نتیجه گرفت که نه تفسیر موجود شامل همۀ کتاب علی بن ابراهیم قمی است نه هرآنچه در آن آمده از اوست، در مقدمۀ اثر عقایدی چون تحریف قرآن وجود دارد. طرح کلی تفسیر همچون تفاسیر نقلی و روایی است. برخی علمای رجال، همۀ اسناد تفسیر علی بن ابراهیم قمی را، با تکیه بر عبارتی که خود در مقدمه آورده، ثقه می دانند که بسیاری با توجه به آشکار نبودن نویسندۀ مقدمه، این نظر را نپذیرفته اند. این اثر نخستین بار به تصحیح محمد کاظم رشتی و محمدرضا مستوفی به چاپ سنگی رسید (۱۳۱۳ق) و نسخۀ چاپی آن به تصحیح سید طیب جزایری منتشر شد (نجف، ۱۳۸۶ق).
wikijoo: تفسیر_علی_بن_ابراهیم_قمی