کلمه جو
صفحه اصلی

یهود و اولیاءالله

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] یهود و اولیاءالله (قرآن). یهودیان خود را اولیاء الله می دانستند، قرآن کریم این ادعای یهودیان را باطل می داند.
قل یـایها الذین هادوا ان زعمتم انکم اولیاء لله من دون الناس فتمنوا الموت...(بگو: «ای یهودیان! اگر گمان می کنید که (فقط) شما دوستان خدائید نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست می گویید (تا به لقای محبوبتان برسید)!») در این آیه شریفه علیه یهود استدلال شده، استدلالی که دروغگویی یهود را در ادعایش که می گوید" ما اولیای خداییم و دوستان و پسران او هستیم" کاملا آشکار می کند، و خدای تعالی ادعاهای آنان را در قرآن حکایت کرده، می فرماید" و قالت الیهود و النصاری نحن ابناء الله و احباؤه" و نیز می فرماید: " قل ان کانت لکم الدار الآخرة عند الله خالصة من دون الناس" و نیز فرموده: " و قالوا لن یدخل الجنة الا من کان هودا" که در آیه اولی خود را پسران و دوستان خدا، و در دومی مالکین منحصر خانه آخرت، و در سومی دارندگان حق ورود به بهشت معرفی کرده اند. و حاصل معنای آیه این است که: یهودیان را مخاطب قرار بده، و به ایشان بگو: ای کسانی که کیش یهودی گری را به خود بسته اید، اگر معتقدید که تنها شما اولیای خدایید، و نه هیچ کس دیگر، و اگر در این اعتقادتان راست می گویید، آرزوی مرگ کنید، و خریدار آن باشید، برای اینکه ولی خدا و دوست او باید دوستدار لقای او باشد، شما که یقین دارید دوست خدایید، و بهشت تنها از آن شما است، و هیچ چیزی میان شما و بهشت و خدا حائل نمی شود.
دروغ بودن ادعای یهود
ادعای یهودیان مبنی بر اولیاءالله بودن آنان، امری غیر قابل قبول از سوی خداوند است.... وما کانوا اولیآءه ان اولیآؤه الا المتقون ولـکن اکثرهم لایعلمون.(چرا خدا آنها را مجازات نکند، با اینکه از ( عبادت موحدّان در کنار) مسجد الحرام جلوگیری می کنند در حالی که سرپرست آن نیستند؟! سرپرست آن، فقط پرهیزگارانند؛ ولی بیشتر آنها نمی دانند.) قل یـایها الذین هادوا ان زعمتم انکم اولیاء لله من دون الناس فتمنوا الموت ان کنتم صـدقین. در ادامه خداوند متعال پرده از اعمال و رفتار آنان بر می دارد و می فرماید چون شما انسان های ظالمی هستید هیچ گاه آرزوی مرگ نخواهید کرد. این آیه بیانگر این مسئله است که آمادگی کامل برای مرگ یکی از نشانه های انسان های های مومن و متقی است ، طبق آیه شریفه تنها افرادی از مرگ هراسی ندارند که آمادگی کامل برای این سفر طولانی را داشته باشند و تأکید آیه بیشتر بر مسئله آمادگی برای مرگ است.


کلمات دیگر: